Favorittside!

Bizarre

Glad i forumet
Jeg tok kontakt med HS idag siden Noah stort sett bare vil se/ligge til høyre side.
Han er også mye sutrete og grinete, og foretrekker å ligge på magen når han skal sove.
Fikk komme på helsestasjonen og helsesøstera der mente at han hadde en låsning/stivhet i nakken.
Prøvde å stimulere for å få han til å snu seg til andre siden, flytta hodet til midtstilling men han bare snudde det rett tilbake igjen.
Hu sendte inn et skriv til fysioterapaut, og de skulle ta kontakt med meg så ser vi hva vi gjør videre.
Jeg merker jeg blir skikkelig STRESSA av hele greia! [&:]
Følte at nå endelig begynte ting å gå bedre og så dukker det opp et nytt problem.
Jeg kjenner at jeg ikke orker så mye mer nå.
Jeg vil bare at gutten min skal vere blid og fornøyd og slippe mer plager og tull!
Er det flere som har babyer med låsning/stivhet i nakken?
Hvordan oppfører de seg isåfall?
Er det mye sutring/skriking, problemer med søvn osv?
Problemer i forbindelse med mating?
Hva gjorde dere for at babyen skulle bli bedre isåfall, og hvor lang tid tok det før h*n ble bra?

Trygve har samme problemet. Han har vært på behandling hos kiropraktor tre ganger og det virket som det hjalp.Men nå er det på'an igjen, nekter å ligge med hodet til venstre[X(] Haan sutrer ikke eller noe, så tror ikke han har det vondt. har prøvd å stimulere og gjøre øvelser som kiropraktor viste meg, men uten hell. Det er nok en vanesak som tar tid å venne.

ORIGINAL: cris10na

Trygve har samme problemet. Han har vært på behandling hos kiropraktor tre ganger og det virket som det hjalp.Men nå er det på'an igjen, nekter å ligge med hodet til venstre[X(] Haan sutrer ikke eller noe, så tror ikke han har det vondt. har prøvd å stimulere og gjøre øvelser som kiropraktor viste meg, men uten hell. Det er nok en vanesak som tar tid å venne.

Småen her sutrer en del, men det har han jo egentlig gjordt hele veien siden han først var plaga med kolikk, forstoppelse og luftsmerter [&:]
Synest det er så frustrerende at han ikke skal få fred....
Vil jo så gjerne at han skal kunne smile og kose seg når han er våken, men her er han stort sett bare grinete og misfornøyd og det er ikke lange våkenperiodene han har, men samtidig sover han veldig urolig og må ligge på magen om dagen om han i det hele tatt skal få noe søvn!

Prøv manuellterapeut som er spesialisert på kiss da det kan være problemet. Var det med oss i alle fall og du kan lese mer og finne spesialister hvor du bor her. Det koster heller ikke stort å gå til manuellterapeut, så det er det vel verdt. Han fant mer enn kiropraktorene fant på vesla vår.

mini her har favorittside når han henger på skuldera mi, da vil han se mot sin høyre. Når han ligger på ryggen, vil han ligge litt vridd med halsen og kikke mot venstre, og når han ligger på magen vil han kikke mot høyre. Tror han var litt plaget noen kvelder av dette, virket som det var vondt for ham da jeg satt og prøvde å amme han på fanget. Byttet til andre siden og da var det greit. Men da vi kom til helsestasjon på 6-ukers kontroll var det litt bedre. Hun var ikke bekymret siden han klarte å snu seg begge veier, men bare ofte foretrakk den ene sida. Hun mente jeg bare skulle fortsette å stimulere han til å snu hodet sitt begge veier, og at dette bare var han som likte å snu seg til ene sida av en eller annen grunn. Han virker ikke plaget av det lenger da.

Siden din lille virker plaget av det ville jeg fått fysioterapeut til å se på det og behandle for så å henvise til manuellterapeut, eller kiropraktor hvis det fremdeles er behov for det. De skal jo helst ikke ha favorittside når de er så små siden alt er så formbart enda. For å hjelpe dem til å ikke få favorittside, så husk på at du ikke bærer han på favorittarmen, men bytter bæremåter og sider du bærer på. Og snu hva som er hodeenden i sengen hans innimellom. og hvis han har en fast plass han ligger om dagen, at dette snus litt på slik at lys og lyder kan komme fra forskjellige kanter på forskjellige dager.

Da eldstemann her ble litt skeiv i hodet, fikk jeg beskjed om å snu hodet hans mens han sov. Holdt litt på med det.

Men hovedsaken er å få mini fornøyd.

manuellterapeut er gratis, må ha henvisning fra fysioterapeut eller lege(?). Vet ikke om også kiropraktor er gratis. Men det får du jo vite hvis du spør.

Vi har vært hos manuellterapaut - Mille har også en låsning i nakken. Hun har blitt litt flat på ene siden av bakhodet pga favorittsiden/låsningen. Manuellterapauten fant en låsning som hadde vært der fra fødselen (stjernekikker, stod fast en time, måtte trykkes ut med masse folk på magen min). Hun har ikke vært sutrete, men hadde store problemer med å holde hodet når hun lå på magen pga låsningen, så det fikk vi beskjed om å vente med til låsningen hadde løst seg litt opp. Mulig at det var pga denne låsningen at vi aldri klarte å fikse ammingen, hun sugde jo skeivt... [&:]
Vi har vært hos manuellterapaut uten å få henvisning fra noen, og det var gratis [:)] Her er link til manuellterapauter som spesialiserer seg på barn http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85
Bare trykk på ditt område så kommer de opp [:D]

Trenger ingen henvisning til manuellterapeut. Bare å ringe å høre med en. De er fysioterapeuter med ekstra utdannelse. Så kan mer enn en vanlig fysio. Er gratis og du får dekker reise om du må kjøre et stykke. Pleier å bli bedre etter en behandling. Men noen trenger to-tre behandlinger, om det er låsning.

Vi prøvde fysioterapeut en stund først pga favorittside, men hjalp ikke. Så angrer på at vi ikke tok kontakt med manuellterapeut med engang. Stor forandring med etter en behandling..

Mini her har favorittside, og er svakere i venstre side enn høyre pga dette.
Han ligger i pute, og vi trener ekstremt mye nakke og styrke for å få bukt med det.
Skjevheten i hodet er nesten borte, og han snur seg nå til venstre uten store problemer.

De må stimuleres MASSE med lyd og ting på den siden de helst ikke vil snu seg til.

Manuellterapi er gratis for de små, og du trenger ikke henvisning.

Skjønner godt du kan være litt lei nå, dere har virkelig fått deres.

Men dette er som regel noe manuellterapeuten kan hjelpe med, de fleste jeg vet om som har vært hos en har bare positivt å si. Det kan jo være at denne låsningen er hovedårsaken til plagene gutten deres har hatt/har - selv om han er bedre nå.

Lillebror her har ikke favorittside, men storebror hadde. Da måtte vi huske på å gjøre alt fra "vond-siden". Altså snu stellebordet, snu senga hans, rangler og uroer fra den siden osv. Ubesvisst hadde vi gjort alt fra andre siden fram til vi ble obs på favorittsiden hans. Den gangen gikk det fint over av seg selv etter noen uker med fokus på det.

Ring en manuellterapeut på mandag, er mitt tips også. Som flere skriver her, du trenger ikke henvisning, og det er gratis.

Glemte helt å si at vesla vår greide å løfte seg opp ca. 50% høyere på magen etter at manuellterapeuten hadde klemt på nakken og hofta hennes, og at hun for første gang var på "fest" to dager og holdt ut i 2 timer den ene og 6 timer den andre uten å gråte nevneverdig (og hun har kolikk og gråter for det minste).

Tusen takk for råd og tips [:)]
Vi har ikke manuellterapaut her i Haugesund ser jeg.
Det nærmeste er Stavanger, så da blir det litt langt å reise.
Men tenkte å ta kontakt med kiropraktor igjen på mandag.
De kan vel også løse opp i slike stive nakker, eller?
Vi hadde jo god effekt av det med kolikken, og denne låsningen må ha kommet etter det for han kunne ikke finne noe da vi var der første gangen.
Er det noen andre som har opplevd at det kan komme seinere?

Vesla her har skreket i 6 uker (hun er 7 uker gammel) og krevd å bli holdt 90% av døgnet (sov sjeldent på dagtid). Ble endelig henvist til fysio, som sendte meg til manuell terapeut samme dagen, og jeg har fått en helt ny baby!!

Eller, det er samme babyen jeg fødte ([8D]), men jeg kjenner henne nesten ikke igjen, for ansiktet er liksom ikke vridd i smerte. stakkars. Men det kan ta noen behandlinger før du merker forskjell altså, men definitivt verdt å prøve!

ORIGINAL: Ruby Gloom

Vesla her har skreket i 6 uker (hun er 7 uker gammel) og krevd å bli holdt 90% av døgnet (sov sjeldent på dagtid). Ble endelig henvist til fysio, som sendte meg til manuell terapeut samme dagen, og jeg har fått en helt ny baby!!

Eller, det er samme babyen jeg fødte ([8D]), men jeg kjenner henne nesten ikke igjen, for ansiktet er liksom ikke vridd i smerte. stakkars. Men det kan ta noen behandlinger før du merker forskjell altså, men definitivt verdt å prøve!

Jeg ble også henvist til fysioterapaut via helsestasjonen.
Vi har ikke manuell terapauter her i Haugesund, så tenkte å kontakte kiropraktoren vi gikk til da mini hadde kolikk.
Tror du ikke en kiropraktor kan gjøre samme nytten som manuell terapaut??

jeg er ikke helt sikker på hva en kiropraktor gjør, men han kan helt sikkert hjelpe deg.
I verste fall med å finne en annen som kan hjelpe!

Jeg ante heller ikke hva en fysio/manuell terapeut gjorde, og jeg ante ikke at han en gang hadde behandlet henne da han sa vi var ferdig. Men jeg tror jeg hadde reist til oslo om jeg måtte, for alt var helt uutholdelig.

Ser det er like langt til meg, som det er til stavanger fra deg, så det var jo ingen hjelp da, men han jeg gikk til var veldig flink og varsom, og hadde baby på samme alder også.
Men det har jo ikke noe å si [:D]

Men ville definitivt kontaktet kiropraktoren om det er den muligheten du har i hgsd!

Back
Topp