Fattige

Man må jo ikke ha internett selv om man har pc. Pc funker fint til å skrive på uten nett og den ;) og om man har en liten minnepenn ved siden av så er det lett å ta med til f.eks nav eller et bibliotek :)
Joda, men jeg bruker ikke pc til skriving :p

Forrsten ang det med mat fra bunnen, det er ikke sikert at hun orker, hun er vel syk av en grunn.

Forrsten ang det med mat fra bunnen, det er ikke sikert at hun orker, hun er vel syk av en grunn.

Nå har ikke jeg lest annet enn det som står her, men utifra det som står i første innlegget så kommer hun med råd med tanke på å spare penger.
Er vel utifra dette folk svarer vil jeg tro.
Det er alltid flere sider av en sak selvfølgelig, men slik jeg tenker er at nordmenn generelt er for bortskjemte, ikke nødvendigvis rettet direkte mot denne moren.

Jula nærmer seg og flere steder står det om fattige familier. Dette er ikke for å kritisere eller henge ut noen eller noe, men stusser litt over forskjellige ting og lurer litt. Kanskje dere har noen kloke tilbakemeldinger... Håper jeg ikke ordlegger meg feil.

Altså det er en mor som ikke finner seg jobb. Hun var syk i flere år (frisk og arbeidsfør nå), deretter vært hjemme med barn og derfor har ingen jobber på CVen å vise til. Grunnen til at hun ikke får seg jobb er fordi hun får beskjed om å sende søknader på Mail. Hun har ikke pc og Mail. Men det er vel på navkontorene? Hotmail er gratis. I tillegg står det at stønader hun får går til bla sfo - hvorfor SFO når hun ikke jobber? Er det ikke bedre å bruke pengene på noe annet? Det er en mor med mange barn og dårlig økonomi som kommer med tips til å spare penger, men matvarene hun tipser om er halvfabrikat og slett ikke billig ift å lage selv. Det er en mor som lager julekalender til alle barna og får til dette på en billig måte (både måten kalenderen er laget på og gavene inni). Hva er galt med en sjokoladekalender til 10kr? Jeg synes det er litt rart når det snakkes om å ikke ha råd til å kjøpe ungene vintersko... Er det blitt slik i samfunnet at de fattige prioriterer feil fordi ferdigmat, sfo og gavekalender er en "selvfølge i hverdagen"? Eller er det kanskje slik at de ønsker å prioritere denne "luksusen" for å skåne barna for fattigdomsfølelse?
Enig i det du skriver. Er så mye jeg ikke forstår meg på

Nå har ikke jeg lest annet enn det som står her, men utifra det som står i første innlegget så kommer hun med råd med tanke på å spare penger.
Er vel utifra dette folk svarer vil jeg tro.
Det er alltid flere sider av en sak selvfølgelig, men slik jeg tenker er at nordmenn generelt er for bortskjemte, ikke nødvendigvis rettet direkte mot denne moren.
Mulig det , men det finnes mange barn som lever i fattigdom, å stille spørsmål ved hvordan de prioriterer er ufint synes jeg når de faktisk er tøffe nok til å stå frem i avisen.

Jeg mener uansett at pc ikke er luksus lenger. Nei, ingen av tingene gjøres hver dag, men det er faktisk slik at det offentlige vil ha oss mer over på pc, flere og flere tjenester leveres på nettet, og flere og flere tjenester blir dårligere og vanskeligere og få utenfor internett.

Og jo, jeg fikk faktisk en sms i dag tidlig, men time hos øre, nese, hals til jentungen. der sto det at jeg kunne logge på www.xxxx for mer informasjon. Så joda, man får jo litt informasjon uten, og kan ringe for mer, men det koster jo også. Legekontor, sykehus, helfo, bankene etc. legger opp til mer og mer internettjenester og mindre og mindre telefontilgjenglighet. Betale regninger uten nettbank er dyrere også.

Så var det dette med lekser. Jo eldre skolebarnene er, jo mer internett lekser er det. Og allerede nå i førsteklasse oppfordres vi foreldre til og la barna sitte på sider som salaby etc. og jobbe med oppgaver. Og da kan jeg jo bare tenke meg til hvordan det blir i årene fremover.

TV er mye mer luksus enn internett, og med ett mye mer begrenset bruksområde. Alikevel ser ikke Nav på det som unudvendig luksus lenger.

Folk kan si hva man vil, men jeg tviler sterkt på at jeg kommer til og endre mening om pc og internett. Jeg tror ikke folk tenker over hvor mange oppgaver som faktisk utføres på dataen før de ikke har den!

Mulig det , men det finnes mange barn som lever i fattigdom, å stille spørsmål ved hvordan de prioriterer er ufint synes jeg når de faktisk er tøffe nok til å stå frem i avisen.

Er vel ingen her som har nektet for at det finnes fattige barn.
Mye har nok med hvordan media legger det fram også, men å si at grunnen til at man ikke har jobb er fordi man ikke har pc og internett syns jeg faktisk man kan stille et spørsmål ved.

Er vel ingen her som har nektet for at det finnes fattige barn.
Mye har nok med hvordan media legger det fram også, men å si at grunnen til at man ikke har jobb er fordi man ikke har pc og internett syns jeg faktisk man kan stille et spørsmål ved.
jeg vil tro at i mange tillfeller legged media det veldig dårlig frem,dessverre..

Jeg mener uansett at pc ikke er luksus lenger. Nei, ingen av tingene gjøres hver dag, men det er faktisk slik at det offentlige vil ha oss mer over på pc, flere og flere tjenester leveres på nettet, og flere og flere tjenester blir dårligere og vanskeligere og få utenfor internett.

Og jo, jeg fikk faktisk en sms i dag tidlig, men time hos øre, nese, hals til jentungen. der sto det at jeg kunne logge på www.xxxx for mer informasjon. Så joda, man får jo litt informasjon uten, og kan ringe for mer, men det koster jo også. Legekontor, sykehus, helfo, bankene etc. legger opp til mer og mer internettjenester og mindre og mindre telefontilgjenglighet. Betale regninger uten nettbank er dyrere også.

Så var det dette med lekser. Jo eldre skolebarnene er, jo mer internett lekser er det. Og allerede nå i førsteklasse oppfordres vi foreldre til og la barna sitte på sider som salaby etc. og jobbe med oppgaver. Og da kan jeg jo bare tenke meg til hvordan det blir i årene fremover.

TV er mye mer luksus enn internett, og med ett mye mer begrenset bruksområde. Alikevel ser ikke Nav på det som unudvendig luksus lenger.

Folk kan si hva man vil, men jeg tviler sterkt på at jeg kommer til og endre mening om pc og internett. Jeg tror ikke folk tenker over hvor mange oppgaver som faktisk utføres på dataen før de ikke har den!

Her bruker jeg pc kun til å betale regninger, så jeg skulle fint klart meg uten internett og jeg da regninger kan betales på andre måter :) Bv hadde jeg klart meg uten :p

Det er vanskelig å si hvordan andre skal prioritere, men akk ja mange bruker penger på mye rart når de har lite, mange eksempler på det på luksus fellen, men akk sukk kunne vært flinkere selv men har mat og klær til meg selv og min familie;) så må jo være fornøyd med det;)

Man "må" vel ikke ha slike ting....men begrepet "fattig" er jo også veldig varierende.

F.eks. er ikke så mange i Norge fattige om man sammenligner oss med innbyggere i deler av Afrika eller i Østblokklandene....men familier kan være "fattige" om vi sammenligner de med andre familier i Norge.

Er nok mange ganger prioriteringer som kunne vært gjort (eks slutte å røyke, kutte sfo, kjøpe billigmerker, arve klær osv) men det er vanskelig med sånne krav siden man da måtte ha gått inn og styrt disse familiene. Derfor må det vel være en form for regler som treffer de fleste familier med f.eks.lav lønning, dårlig økonomi, antall barn osv.

Men vi kan jo ikke sammenligne oss med land som Afrika og østblokklandene, vi må jo sammenligne med de som bor her.

Men vi kan jo ikke sammenligne oss med land som Afrika og østblokklandene, vi må jo sammenligne med de som bor her.

Og Norge har en fattigdomsgrense på rundt 200000 pr husstand ;)
Vet ikke hvordan de gjør utregninger eller forskjell om man har ett eller 4 barn da? :confused:

Og Norge har en fattigdomsgrense på rundt 200000 pr husstand ;)
Vet ikke hvordan de gjør utregninger eller forskjell om man har ett eller 4 barn da? :confused:
Er det fattigdomsgrensen? Huhei, følte meg i grunn ikke særlig fattig da jeg hadde 180.000 i året..

Hun var vel arbeidsfør nå :) og når man ikke jobber, har man god tid til å lage mat. Hadde vært noe annet om hun var i jobb. Da hadde jeg skjønt det.

Er det fattigdomsgrensen? Huhei, følte meg i grunn ikke særlig fattig da jeg hadde 180.000 i året..

Mener det er rett i underkant ja, men vil jo si det er stor forskjell på om man har 1 eller 3 barn og. Eller om man er alene for den saks skyld.
Følte meg ikke fattig jeg heller da jeg hadde 200000 da jeg bodde i irland med husleie på 11000 pr mnd. Og maten er ikke så stor forskjell fra her...

Man skal være forsiktig med å dømme, veldig sjelden man har alle fakta på bordet ;) Det er så lett å komme med velmenende råd og tanker ;) SFO får man gjerne dekket dersom det er spesielle årsaker til det, kanskje hun sliter psykisk og sliter med å sitte på offentlige steder? Sosial angst! Kanskje barna ønsker seg pakke kalender fordi "alle" andre har det og hun ikke klarer å skuffe dem i jula? Det er så ufattelige mange årsaker til at man gjør som man gjør ;)

Back
Topp