Fattige

Eg tenker at det er veldig lett å sjå løsningar på utfordringar som ikkje er sine eigne...

Ho er blitt arbeidsfør igjen, men det jo faktisk ikkje sikkert ho kan å bruke ein pc, og det må vera tungt å innrømme det i dag når "alle" kan det. Det er sikkert også skikkelig vanskeleg å ta steget ut i arbeidslivet igjen etter så mange år. Eg trur at om ein hjelper folk med slike overgangar, så hadde veldig mange fått det bedre, og færre vore fattige i Norge.

Når det gjeld mat, så trengs det kunnskap for å vite kva som er sunt og kva som er billig. Og veldig ofte er det usunne varer som er billige desverre.

Når det gjeld pakkekalender vs sjokoladekalender, så er det kanskje kjempeviktig for barna å få slik kalender som andre får, til og med på bekostning av andre viktige ting.

Behova er det samfunnet som har skapt, og det er kanskje viktigare for fattige å dekke slike behov enn andre, fordi dei ønsker å bevise at dei også kan klare seg.

Sent from my iPhone using BV Forum

Mener det er rett i underkant ja, men vil jo si det er stor forskjell på om man har 1 eller 3 barn og. Eller om man er alene for den saks skyld.
Følte meg ikke fattig jeg heller da jeg hadde 200000 da jeg bodde i irland med husleie på 11000 pr mnd. Og maten er ikke så stor forskjell fra her...
Jeg var alene med ett barn jeg.

Eg tenker at det er veldig lett å sjå løsningar på utfordringar som ikkje er sine eigne...

Ho er blitt arbeidsfør igjen, men det jo faktisk ikkje sikkert ho kan å bruke ein pc, og det må vera tungt å innrømme det i dag når "alle" kan det. Det er sikkert også skikkelig vanskeleg å ta steget ut i arbeidslivet igjen etter så mange år. Eg trur at om ein hjelper folk med slike overgangar, så hadde veldig mange fått det bedre, og færre vore fattige i Norge.

Når det gjeld mat, så trengs det kunnskap for å vite kva som er sunt og kva som er billig. Og veldig ofte er det usunne varer som er billige desverre.

Når det gjeld pakkekalender vs sjokoladekalender, så er det kanskje kjempeviktig for barna å få slik kalender som andre får, til og med på bekostning av andre viktige ting.

Behova er det samfunnet som har skapt, og det er kanskje viktigare for fattige å dekke slike behov enn andre, fordi dei ønsker å bevise at dei også kan klare seg.

Sent from my iPhone using BV Forum
Mhm det øverste der tror je gogså

Man skal være forsiktig med å dømme, veldig sjelden man har alle fakta på bordet ;) Det er så lett å komme med velmenende råd og tanker ;) SFO får man gjerne dekket dersom det er spesielle årsaker til det, kanskje hun sliter psykisk og sliter med å sitte på offentlige steder? Sosial angst! Kanskje barna ønsker seg pakke kalender fordi "alle" andre har det og hun ikke klarer å skuffe dem i jula? Det er så ufattelige mange årsaker til at man gjør som man gjør ;)

Jeg vil ikke akkurat si at så mange dømmer her, vi kommenterer jo bare ut ifra de opplysningene som er gitt. Så ja, det kan nok være mange "kanskje" her.

Og alle kan jo prioritere feil enten man har så eller så mange penger på konto.

Jeg vil ikke akkurat si at så mange dømmer her, vi kommenterer jo bare ut ifra de opplysningene som er gitt. Og alle kan jo prioritere feil enten man har så eller så mange penger på konto.

Ja, men holdningene viser at hun gjør feil? Hun løser sin situasjon på en måte som mange mener ikke er "rett"... Da tenker jeg at det er å dømme :)

Ja, men holdningene viser at hun gjør feil? Hun løser sin situasjon på en måte som mange mener ikke er "rett"... Da tenker jeg at det er å dømme :)

Men hun spør jo etter råd, så da er det jo noe hun ikke gjør "godt nok" i sitt eget syn.

Trådstarter snakker om en kollega...

Trådstarter snakker om en kollega...
???
Hun snakker jo om en som ikke har jobb, så kollega er det tydeligvis ikke.

Uansett hvem det er snakk om, så syns jeg ikke folk har vært dømmende med tanke på at de faktisk kommer med råd utifra de opplysningene som er.

Jeg mener uansett at pc ikke er luksus lenger. Nei, ingen av tingene gjøres hver dag, men det er faktisk slik at det offentlige vil ha oss mer over på pc, flere og flere tjenester leveres på nettet, og flere og flere tjenester blir dårligere og vanskeligere og få utenfor internett.

Og jo, jeg fikk faktisk en sms i dag tidlig, men time hos øre, nese, hals til jentungen. der sto det at jeg kunne logge på www.xxxx for mer informasjon. Så joda, man får jo litt informasjon uten, og kan ringe for mer, men det koster jo også. Legekontor, sykehus, helfo, bankene etc. legger opp til mer og mer internettjenester og mindre og mindre telefontilgjenglighet. Betale regninger uten nettbank er dyrere også.

Så var det dette med lekser. Jo eldre skolebarnene er, jo mer internett lekser er det. Og allerede nå i førsteklasse oppfordres vi foreldre til og la barna sitte på sider som salaby etc. og jobbe med oppgaver. Og da kan jeg jo bare tenke meg til hvordan det blir i årene fremover.

TV er mye mer luksus enn internett, og med ett mye mer begrenset bruksområde. Alikevel ser ikke Nav på det som unudvendig luksus lenger.

Folk kan si hva man vil, men jeg tviler sterkt på at jeg kommer til og endre mening om pc og internett. Jeg tror ikke folk tenker over hvor mange oppgaver som faktisk utføres på dataen før de ikke har den!
Jeg er enig med deg egentlig. Poenget var at det er litt vel sløvt å si
"Jeg har prøvd å søke jobb, men når jeg kommer så ber de meg sende søknad på mail. Og jeg had ikke Mail." Ja så da lar man bare være å søke jobb. Hvis man synes det er så fælt å være uten jobb så går man på NAV å skriver en søknad. Jeg vet jo selvfølgelig ikke alt, men kun basert på det som står høres jo dette rart ut.

???
Hun snakker jo om en som ikke har jobb, så kollega er det tydeligvis ikke.

Uansett hvem det er snakk om, så syns jeg ikke folk har vært dømmende med tanke på at de faktisk kommer med råd utifra de opplysningene som er.
Virkelig?
Hun har brnet på sfo, hun lager havlfabrikata+++ For meg kommer det i kategorien dømmende, det er absolutt ingen som vet hvorfor hun tar de valgene hun gjør

Mulig det , men det finnes mange barn som lever i fattigdom, å stille spørsmål ved hvordan de prioriterer er ufint synes jeg når de faktisk er tøffe nok til å stå frem i avisen.
Du misser totalt poenget da.

Virkelig?
Hun har brnet på sfo, hun lager havlfabrikata+++ For meg kommer det i kategorien dømmende, det er absolutt ingen som vet hvorfor hun tar de valgene hun gjør

Nei, jeg syns ikke noen har vært dømmende. Hvorfor er det dømmende å si at hun bruker halvfabrikat? Man svarer vel også ofte utifra hvordan man selv tenker man ville gjort, og direkte fra opplysningene man har. Uten å analysere imellom linjene. Er ingen som har sagt at hun er dum pga de valgene hun har tatt, men har vel heller sagt hva som kunne ha bli gjort istedet.
Ser absolutt ikke noe dømmende ved det!

Men hvilket system og hvilke ressurser/ forutsetninger har man rundt seg da, om man ikke klarer å se muligheten til å dra på NAV eller biblioteket for å skrive en jobbsøknad? NAV skal i utgangspunktet ha ganske tett oppfølging av arbeidsledige, hvor er de i eksemplet som er brukt her?
Jeg synes fortsatt at individfokuset er altfor sterkt i denne tråden. Jeg mener at det ligger mye mer enn vond vilje og feilprioritering bak i de aller, aller fleste tilfeller!

Nei, jeg syns ikke noen har vært dømmende. Hvorfor er det dømmende å si at hun bruker halvfabrikat? Man svarer vel også ofte utifra hvordan man selv tenker man ville gjort, og direkte fra opplysningene man har. Uten å analysere imellom linjene. Er ingen som har sagt at hun er dum pga de valgene hun har tatt, men har vel heller sagt hva som kunne ha bli gjort istedet.
Ser absolutt ikke noe dømmende ved det!
Vi er forskjellige. Noen tar valg andre ikk eliker, men trenger man å si at det er dumme valg fordi man selv ikke ville gjort det da..

Back
Topp