Fast føde?

Forresten, hva blir det første dere tilbyr?
Tror det første jeg ga til jenta mi var grøt.

Tipper det blir hirsegrøt her. Slik pulver, heter vel "min første grøt" eller noe og kan kjøpes på helsekost. Glutenfri og masse jern.

I dag fikk jenta mi smake på litt most banan fra fingern min til frokost! Hu sugde ivrig, falt tydeligvis i smak ;)

Når man full ammer kan man la baby smake på saker å ting eller blir det å ikke full amme noe mer?

Idag fikk lillegutt smake litt på en agurk. :P Fikk bare smatte litt på den, så ingen biter i munnen. ;)

Her legger babyen også godt på seg, babyen sover også en hel natt frem til 5-6 tiden :)Men i dag anbefaler de at babyen får smaksprøver tidlig helst ved firemåneder pga forebygging av allergi. Og det er noe jeg ønsker da jeg har to barn med allergi og den ene er over tre år og kan fortsatt ikke spise som oss. Så håper da at denne babyen slipper allergi med å få smaksprøver tidlig :)

Vi begynte med smaksprøver når de andre 3 var 4 mnd. Hele bunten har diverse proteinallergier. Så det er ikke nødvendigvis fasit å starte tidlig for å unngå allergier.

Så denne gang venter vi til 6 mnd, hvis alt går greit med amming og metthetsfølelse osv :-)

Vi begynte med smaksprøver når de andre 3 var 4 mnd. Hele bunten har diverse proteinallergier. Så det er ikke nødvendigvis fasit å starte tidlig for å unngå allergier.

Så denne gang venter vi til 6 mnd, hvis alt går greit med amming og metthetsfølelse osv :-)

Ingen har sagt det er fasit, finnes alltid unntak. Men jeg tror på det å begynne tidlig :)
Og følger den nye forskningen, men melk er jeg helt enig med at man skal holde seg unna helst til 12 måneder :)

Ingen har sagt det er fasit, finnes alltid unntak. Men jeg tror på det å begynne tidlig :)
Og følger den nye forskningen, men melk er jeg helt enig med at man skal holde seg unna helst til 12 måneder :)
Hva med egg? Det skal man vel også vente med til ca 6 mnd?

Når dere sier dere skal starte med smaksprøver ved 4 mnd mener dere da å starte kun med grøt, eller også smaksprøver i form av frukt, grønnsaker osv?

Når dere sier dere skal starte med smaksprøver ved 4 mnd mener dere da å starte kun med grøt, eller også smaksprøver i form av frukt, grønnsaker osv?

Har tenkt å starte med frukt og grønnsaker også.

Vi begynte nå etter 3,5 mnd. Hun spiser meg snart opp. Selvom hun er stor og god i vekt så et det tydelig at hun trenger mer. Smatter og syns nok det er veldig gøy. Er klar over at man bør vente til 4 mnd men jeg kjenner at det er rett for oss å prøve nå

Når dere begynner med grøt, gir dere vann i tillegg for å unngå obstipasjon? Eller ev bare MME for dere som gir det?

Har blitt rådet til å vente til han er nærmere 5 måneder med å starte av helsesøstra, siden det har vært så mye klus med magen. Jeg kjenner jeg må lese meg litt opp først også slik at tarmene hans får en mil start. Må uansett holde meg unna produkter med melk for min egendel, og han legger godt på seg. Vi har imidlertid startet med med noen barneskjer med sviskerpure vær dag etter at tanta tok seg til rette noen dager før dåpen. Kan si det hjalp veldig godt på fordøyelsen fikk en bersjebleie to netter på rad den uka og to i dag. Har fått en ny unge som endelig virker mer tilfreds.

Hurra! To dager på rad har han spist opp en halv porsjon, og jeg slipper å blande inn banan/eventuelle andre saker for å få det i han. Han spiser med god apetitt. :) Skal prøve å lage full porsjon imorgen og se om han spiser mer.

Her fikk lille smake på grønnsaksmos som første vi prøver.
Han er fore mnd akkurat i dag. Veldig stas med mat! Jeg ga tre skjeer.
Mosen bestod av en søtpotet og to små gulrøtter, blandet med ca 20ml MM.
ga før jeg skulle amme :)

Back
Topp