Fast føde?

Vi er blitt anbefalt av hs å starte med grøt pga litt lav vektoppgang. Kjenner jeg gleder meg til å se reaksjonene på nye smaker :)

Vi teller ned dagene og har tenkt til å starte den dagen han er 16 uker ☺️ Har en stor gutt på 67 cm og 8,8 kg så jeg er overbevist om at han har godt av noe mer enn melk..

Vi skal også starte da. Gleder meg veldig til hun kan få smake litt annet enn melk. Hun har allerede fått litt sviske og det var stor stas. Smattet det i seg :)

Begynner nok ved fire måneder. Er en ganske tynn gutt, så tenker han kanskje trenger litt mer mat snart. Bedre med grøt, enn å måtte begynne med mme.

Vi kommer til å begynne så smått med smaksprøver når han er 4 mnd:) Tenker å begynne med frukt- og grønnsaksmoser;) Gleder meg til å se reaksjonene!!:D

Jenta mi legger godt på seg så blir ikke å begynne enda. Og sover enda godt første delen av natta, så ser ikke noe grunn til å begynne med mat enda. Kommer til å prøve å vente så lenge som mulig nærme 6 mnd.

Jenta mi legger godt på seg så blir ikke å begynne enda. Og sover enda godt første delen av natta, så ser ikke noe grunn til å begynne med mat enda. Kommer til å prøve å vente så lenge som mulig nærme 6 mnd.
Jenta mi legger også godt på seg, men jeg ønsker å sakte men sikkert introdusere med litt smaksprøver av forskjellige ting når vi selv spiser mat. Rett og slett fordi vi har sliti veldig med eldste når det gjelder mat. Ønsker at det skal være en spennende opplevelse for mini. Og av erfaring tar det lang tid å komme opp til fulle porsjoner. Så når hun er ca 6 mnd vil hun nok få i seg grøt til frokost og kvelds ;) da sover hun nok godt og vi kan kanskje slutte med nattamming! ;) så her gleder vi oss til å starte !!

tenker som mange andre å starte snått når han blir 4mnd :)
han har startet med å sovne tidligere på kvelden då må ofte amme midt på natta - noe jeg slapp før som jeg savner da jeg selv sliter med å sove.. så med mindre han endrer rutine kommer vi til å starte ved 4mnd..
tror også melka mi har lite næring siden han ikke legger på seg like bra som før :/ (tror det har med å gjør at jeg spiser for lite.)

Her legger babyen også godt på seg, babyen sover også en hel natt frem til 5-6 tiden :)Men i dag anbefaler de at babyen får smaksprøver tidlig helst ved firemåneder pga forebygging av allergi. Og det er noe jeg ønsker da jeg har to barn med allergi og den ene er over tre år og kan fortsatt ikke spise som oss. Så håper da at denne babyen slipper allergi med å få smaksprøver tidlig :)

Her legger babyen også godt på seg, babyen sover også en hel natt frem til 5-6 tiden :)Men i dag anbefaler de at babyen får smaksprøver tidlig helst ved firemåneder pga forebygging av allergi. Og det er noe jeg ønsker da jeg har to barn med allergi og den ene er over tre år og kan fortsatt ikke spise som oss. Så håper da at denne babyen slipper allergi med å få smaksprøver tidlig :)
Dette var jeg ikke klar over ;) så bra da, da er det tydeligvis enda flere fordeler ved å starte tidlig med smaksprøver! Fikk også tips av en venninne å starte tidlig ved å la barnet være tilstedet ved middagsbordet og la babyen få smake på maten, også de tingene du selv ikke liker :p da vil tillvenning av fast føde føles mer naturlig ;)

Dette var jeg ikke klar over ;) så bra da, da er det tydeligvis enda flere fordeler ved å starte tidlig med smaksprøver! Fikk også tips av en venninne å starte tidlig ved å la barnet være tilstedet ved middagsbordet og la babyen få smake på maten, også de tingene du selv ikke liker :p da vil tillvenning av fast føde føles mer naturlig ;)

Her står det litt om dette :) http://www.babyverden.no/Nyheter/Anbefaler-fast-fode-for-seks-maneder/

Og her er det forsket på b12 og fullamming i 6 måneder. http://forskning.no/forebyggende-he...arn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks

Ser det som bare positivt at babyen får smaksprøver mens de enda blir fullammet :)

Last edited:
Her tenker vi å starte når han er 16 uker og ikke fire mnd., for det er jo enda en uke senere.. :eek: Det må vel kunne gå greit! :angelic:

Her ga morfar vannmelon og det var en som sugde til seg og var meget fornøyd. Begynner nok litt mer ved 4 mnd.. stor gutt som har begynt å våkne på natta igjen for mat

Vi begynte med grøt når storebror var 5.5mnd, han har ingen allergi og er alt etende. Tror det er viktigere å tilby masse ulik mat enn at de skal få mat så tidlig. Storebror begynte tidlig å spise samme maten som vi spiste (uten tilsatt salt før han var 1 år) i tillegg til grøt av diverse slag. Har heller aldri laget ekstra mat til han og han må smake på alt før han får si at han ikke liker det og ikke vil spise det. Ofte er det noe han liker kjempe godt en dag og ikke neste.

Nå kan det jo selvsagt være at vi er heldige som har en gutt som eter godt. Men liker å tro at det har litt med vår allsidige matvei å gjøre også. Også at vi har gjort mat til noe naturlig, hvor han ikke kan utøve noen form for trass på, slik er det og slik blir det.

Jeg drømte at gutten min ble fire måneder imorgen (altså idag), hehe. ;) Ble veldig gira... Skjønner ikke hvorfor jeg tenker så mye på det. :P

Back
Topp