Fast føde

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Hvordan har overgangen fra fullamming til fast føde vært ift magen? Mye promping? Treg mage? Magevondt?
Når startet dere? Og hva ga dere? Og hvor fort opp i mengde?

Sent from my iPhone using BV Forum

Masse promping, men ellers har det gått bra :) Legger han på puppen kvar gong han skal sova og når han våknar og har på denna måten klart å vedlikeholda produksjonen (virka det som) :)
Gir aprikosmos eller sviskemos, alltid heimelaga, og han har iallefall minimum 1 bæsje bleie om dagen.

❤️Gutt 24.02.14❤️

Masse promping, men ellers har det gått bra :) Legger han på puppen kvar gong han skal sova og når han våknar og har på denna måten klart å vedlikeholda produksjonen (virka det som) :)
Gir aprikosmos eller sviskemos, alltid heimelaga, og han har iallefall minimum 1 bæsje bleie om dagen.

Begynte rett før 4 mnd med risgraut. Fekk nokon t-skeie kvar dag, og plutseleg likte han det kjempe godt. Er ikkje kvar dag han vil ha ein full porsjon, og andre gongar ete han nesten 2 porsjoner.

❤️Gutt 24.02.14❤️

❤️Gutt 24.02.14❤️

Startet med tilfeldig smaking for halvannen måned siden, men siden det har vært ferie har det vært litt tilfeldig smaking og ikke hver dag. Har makt på mye forskjellig frukt i food feeder, smoothie, litt grøt og grønnsaksmos.

Men for en uke siden startet vi med et fast grøtmåltid hver dag. Første dagene fikk hun hirsegrøt med mango og bananmos, da ble hun treg i magen. Så fikk hun med svikse og aprikos, da eksploderte det i bleia. Så har det vært et par dager hvor hun nesten ikke har spist, da var det morsmelkbæsj igjen.
Idag prøvde vi med eple og pæremos i hirsegrøten, det likte hun. Så få vi se hvordan det går videre da.

Det har vært treg mage. Da får hun sviskemos. Det går tregt med grøten, ellers er hun veldig glad i fruktmos og grønnsaksmos.

Jeg er vel ikke representativ... siden hun har slitt mye med magen. Og det ble bare verre da vi innførte grøt. Gikk over til melke og glutenfri og da ble det bra. Begynte med noen teskjeer og økte gradvis... begynte med grøt da hun var 4 mnd. Men var ikke oppe i full porsjon før hun var 5 1/2 mnd. Har ikke merket at hun har vært plaget. hun har fått fastere avføring bare... når jeg ammet var den litt fastere. Nå som hun får mme, så er den enda fastere...

Jeg er vel ikke representativ... siden hun har slitt mye med magen. Og det ble bare verre da vi innførte grøt. Gikk over til melke og glutenfri og da ble det bra. Begynte med noen teskjeer og økte gradvis... begynte med grøt da hun var 4 mnd. Men var ikke oppe i full porsjon før hun var 5 1/2 mnd. Har ikke merket at hun har vært plaget. hun har fått fastere avføring bare... når jeg ammet var den litt fastere. Nå som hun får mme, så er den enda fastere...
Her er det glutenfritt og melkefritt men allikevel mageknip med kun 1 ss grøtpulver. Skal prøve med grønnsaksmos istedenfor grøt

Vi holder på å innføre nå.. Det går veldig tregt.. Dytter det meste ut igjen,, Så jeg gir meg på 6-7 skjeer nå.. veldig tynnflytende da, også usikker på hvor mye han egentlig får i seg..

Men resultatet er masse promping, treg avføring (3-4 dager) og i begynnelsen trøkka han veldig mye.. Men nå virker det som det er en lyd han har oppdaget mer en at han plages med magen..
Prøvde med hjemmelaget sviskemos i grøten for første gang i går kveld, da kom det den heftige bleia i natt.. Så tror den har god effekt:)

Føler ikke mini her heller er representativ da han ALDRI har reagert på noe.. Ikke hatt magevondt en eneste gang. Håper du finner noe snuppa de kan spise uten å reagere.

Februar-14 mamma <3

Her er det glutenfritt og melkefritt men allikevel mageknip med kun 1 ss grøtpulver. Skal prøve med grønnsaksmos istedenfor grøt

Er vel vanlig med litt magetrøbbel i starten.

Her fikk hun diaré og ble veldig urolig om natta da hun fikk de som inneholdt melk.

Jeg var forresten innom apoteket og snakket med en dyktig farmasøyt. Hun anbefalte faktisk å kjøpe idoform og knuse tablettene og ha det i grøten hennes. Det hjelper når de har problemer med magen og er ikke noe farlig selv om de inneholder melkesyrebakterier :-)

forresten...prøvd å ha litt malt i grøten? :)

Har ikke merket noen forskjell på magen, men det er ikke mye som går inn enda. Bare noen få skjeer...

Er vel vanlig med litt magetrøbbel i starten.

Her fikk hun diaré og ble veldig urolig om natta da hun fikk de som inneholdt melk.

Jeg var forresten innom apoteket og snakket med en dyktig farmasøyt. Hun anbefalte faktisk å kjøpe idoform og knuse tablettene og ha det i grøten hennes. Det hjelper når de har problemer med magen og er ikke noe farlig selv om de inneholder melkesyrebakterier :-)
Ei i barselgruppen sier at det hjelper veldig å ta probiotika når hun ammer. Hun har to barn med masse allergier, bla melk

Ei i barselgruppen sier at det hjelper veldig å ta probiotika når hun ammer. Hun har to barn med masse allergier, bla melk

Ingen som har nevnt det for meg, men hun farmasøyten virka ganske dyktig :-) Stoler jo på at hun ikke råder meg til å gjøre noe som er farlig :-)

Vi har vell holdt på en månedstid nå med innføring av grøt. Går tregt, men vi nærmer oss gradvis en full porsjon. Begynte med risgrøt fra nestle med mais og banan, men denne fikk han mageknip og treg mage av. Så byttet vi til hirsegrøt fra holle som jeg blandet med vann og mm, det gikk veldig fint. Nå gir blander jeg de to grøttypene, blander bare med vann og tilsetter 1 ts hjemmelaget aprikosmos - da fungerer magen :) ammer utenom.

Lillegutt 5/3-14 <3

Han er oppe i full porsjon med risgrøt samt middag nå.
Tok litt tid, 3-4 uker kanskje. Nå har begge mine barn hatt umodne tarmer, og går derfor på lactulose for ikke å å bli helt forstoppet. DETTE I SAMRÅD MED LEGE (før noen begynner å lure). =)
Johannes er stor gutt (10 kg) og trenger mye næring. Har slitt endel med å ikke få til bæsjinga, men lite magevondt, sånn i bunn og grunn.

Jeg gir fire måltider fast føde, fruktgrøt til frokost, fruktmos/smoothie til lunsj, grønnsaksmos til middag og grøt til kvelds. Varierer hvor mye hun spiser av hver, men tilbyr alltid pupp etterpå. Holdt på med smaksprøver i en måned før jeg begynte med første måltid. Har gått veldig greit og problemfritt, men er veldig obs på hva jeg blander sammen for å unngå hard mage :)

Ingen som har nevnt det for meg, men hun farmasøyten virka ganske dyktig :-) Stoler jo på at hun ikke råder meg til å gjøre noe som er farlig :-)
Jeg fikk anbefalt å gi probiotika til dattera mi da jeg var hos en barnelege i utlandet. Det var flere typer probiotika til spedbarn på apoteket så det må jo være ganske populart der :)

Jeg fikk anbefalt å gi probiotika til dattera mi da jeg var hos en barnelege i utlandet. Det var flere typer probiotika til spedbarn på apoteket så det må jo være ganske populart der :)

Det var vel i løpet av den verste kolikkperioden jeg kunne trengt dette rådet da :P men men... :P da er jeg klokere! :D

Back
Topp