Farsbidrag

lisemo

Elsker forumet
Hva skal de pengene gå til? Diskuterte endel med ei venninne idag, som er på vei ut av et forhold. Og vi var vel ikke helt enige i hva det skulle gå til. [:)]

mat, klær, bolig, utstyr - alt som et barn trenger, og som man vanligvis ville vært to om å betale for.

til utgifter som har med barnet å gjøre.. Ikke den nye veska du ønsker deg liksom.. [:D]

Utstyr til barnet samt klær,mat,bhg osv.[:)]

ORIGINAL: Dollface

mat, klær, bolig, utstyr - alt som et barn trenger, og som man vanligvis ville vært to om å betale for.

Hva gjøres når barnet trenger nye vinterklær, som dresser og vinterstøvler? Er det meninga at far skal være med på det da, når han har ungen fra torsdag til mandag annenhver uke,og betaler bidrag? Og åssen gjøres det med klær hos far, hva er vanlig der?

ORIGINAL: lisemo

Hva gjøres når barnet trenger nye vinterklær, som dresser og vinterstøvler? Er det meninga at far skal være med på det da, når han har ungen fra torsdag til mandag annenhver uke,og betaler bidrag? Og åssen gjøres det med klær hos far, hva er vanlig der?

Når far betaler bidrag så er jo det liksom hans "del"! Så er det opp til mor å forvalte disse pengene..

ORIGINAL: Dollface

jupp..

Takk for link. Syntes det bare var rotete side.

Som advokaten min sa da faren mente jeg skulle dekke alt av utgifter med bidraget "Dette er noe du betaler Hege for at hun tar seg av sønnen din døgnet rundt,hvordan hun bruker det har ikke du noe med."  Bare for å nevne det så har vi aldri delt på noe utgifter,men faren synes bidrag er noe stort tull.Han mener faktisk at siden jeg får bidrag så skal jeg kjøre sønnen til og fra,var i den sammenheng det kom opp.

ORIGINAL: forvirretmor

Som advokaten min sa da faren mente jeg skulle dekke alt av utgifter med bidraget "Dette er noe du betaler Hege for at hun tar seg av sønnen din døgnet rundt,hvordan hun bruker det har ikke du noe med."  Bare for å nevne det så har vi aldri delt på noe utgifter,men faren synes bidrag er noe stort tull.Han mener faktisk at siden jeg får bidrag så skal jeg kjøre sønnen til og fra,var i den sammenheng det kom opp.

Vil det si at advokaten mente du kunne bruke det på den veska du gjerne ville ha, istedenfor å kjøpe klær/betale barnehagen til ungen? Bare som et eksempel. Åssen gjør dere det da, med tanke på feks vinterklær og barnehage-regninga?

Vil det si at advokaten mente du kunne bruke det på den veska du gjerne ville ha, istedenfor å kjøpe klær/betale barnehagen til ungen? Bare som et eksempel. Åssen gjør dere det da, med tanke på feks vinterklær og barnehage-regninga?
Det er klart at mine prioriteringer burde være BHG ,men faren har ikke noe med det[8D] og faren betaler ingen ting uten om.

Man kan vel bruke pengene "på det man vil" men kan ikke etterpå komme og kreve penger av far til barnehage eller klær fordi pengene ble brukt opp på mors eget forbruk...

ORIGINAL: Pearl

Man kan vel bruke pengene "på det man vil" men kan ikke etterpå komme og kreve penger av far til barnehage eller klær fordi pengene ble brukt opp på mors eget forbruk...

[8D]

ORIGINAL: Pearl

Så lenge regninga blir betalt, og ungen har tøy, så spiller det jo ingen rolle HVILKE kroner som brukes til hva. Bidraget er ikke øremerket, men går inn i økonomien på samme måte som alle andre penger gjør..

Ang vintertøy og sånn, så avtaler man gjerne det seg i mellom. Noen velger å betale litt mindre bidrag og heller dele på regninga når vintertøy og sånt skal handles inn, andre betaler bidraget og that's it.
Jeg hadde alltid med meg tøy til pappa da jeg var liten - men jeg var der bare annahver helg. Er man der oftere, feks ved en 60/40 deling, så er det kanskje mer praktisk å ha noe tøy hos begge og heller sende med dress og støvler.
Det blir jo litt som med leker - man kjøper jo ofte leker både hos mamma og pappa, man tar jo ikke med seg litt dit og litt hit.
Jeg hadde for eksempel to dukkevogner, en hos mamma og en hos pappa. Sykkel derimot hadde jeg en av, og den tok jeg med meg når jeg skulle til pappa :)

Så hvis jeg forstår riktig, så skal dette også dekke dyre klær, som dresser og vinterstøvler? Hva med klær hos pappa, skal de sendes med annenhver helg, eller er det forventa at han skal ha "alt" sjøl?

I teorien er det ikke noe som kan stanse mor fra å bruke det på ny veske, men hun kan ikke komme og kreve far for penger hvis minien mangler sko, vinterdress etc.! Etisk sett så skal dette gå til å dekke ting til barnet OG bokostnader. Det koster en del mer å bo med en liten en alene gitt[&:]

Så hvis jeg forstår riktig, så skal dette også dekke dyre klær, som dresser og vinterstøvler? Hva med klær hos pappa, skal de sendes med annenhver helg, eller er det forventa at han skal ha "alt" sjøl?

Det avtaler man jo etter hva som er mest praktisk. Hvis det er sånn at pappan henter i bhg på fredag, så er det vel ikke alltid praktisk å ha med seg en stor bag med tøy til barnehagen.. Da er det kanskje enklere å ha tøy hos pappan?

Selv om pappan betaler bidrag så betyr jo ikke det at han er fritatt alt ansvar fremover.
Mor kan også kreve økt bidrag i forbindelse med konfirmasjon eller andre ting som medfører økte utgifter, feks tannregulering. Dette må man ta gjennom nav.

Back
Topp