FARLIG HOSTEKUR

Piril

Glad i forumet
Var overskriften som møtte meg i bladet "A-Magasinet" som følger med i Aftenposten...

Jeg kjente jeg ble kvalm og uvel, da jeg så dette handlet om en hostekur som sønnen min har gått på nå[&:][&:]
"Efedrin NAF med solbærsmak"[&:][&:]

Bivikninger som har kommet fram på små barn:
skjelvinger
hjertebank
giret
søvnløse
lar seg ikke roe ned
og de værste....DØD

De fraråder nå alle foreldre til å IKKE gi dette til barn under 2 år, da det nå har blir rapportert flere tilfeller i Norge hvor barn har mistet bevisstheten, pustevansker, hallusinasjoner og i utlandet er det meldt om flere dødsfall...

Denne gikk rett i vasken uten tvil!! Kjente jeg ble litt kvalm nå....

Snakker med samboeren min her og vi tenker at...ja det er mange barn som har tatt denne og lever i beste velgående, men uansett grusomt for de som opplever disse bivirkningene....og det er vel ikke førstesidestoff uten grunn...det blir jo som en "russisk rulett" da...man veit jo uansett aldri hvordan barnet vil reagere første gang det får en medisin....

Og det står faktisk " Vi aner rett og slett ikke hva som skjer med en baby som får denne hostesaften" [&:][&:]

Tenkte jeg bare skulle dele denne infoen med dere....da jeg som sagt selv reagerte litt...følte meg nesten skyldig for å ha gitt sønn min "gift" virker det nærmest ut som......[&:][&:]

Huff ja.. Jeg har brukt efedrin noen ganger på snuppa når hun har hatt falsk krupp, men kommer aldri til å bruke det igjen. Hun blir direkte syk av å bruke den [:o]

Nå er jo ungen din over 2 år da, så du trenger ikke slå den ut i vasken. Noen barn reagerer på den, andre ikke. JEG har aldri hørt om noen som har omkommet av det.

Åj, det har jeg også fått til sønnen min, fra han var under året... Hva med vanlig Efedrin, uten solbærsmak? Sto det noe om det? For det fikk vi nå og har stående, burde jeg kaste det også ut?

ORIGINAL: Labambie

Nå er jo ungen din over 2 år da, så du trenger ikke slå den ut i vasken. Noen barn reagerer på den, andre ikke. JEG har aldri hørt om noen som har omkommet av det.

Han er frisk igjen og det var en del igjen...så den gikk glatt i vasken her.Det står mye mer om efedrin i den artikkelen som gjør at jeg tenker meg om 2 ganger før jeg gir han det igjen...det er også eldre barn som har reagert.

Nei jeg hadde heller ikke hørt om at barn hadde dødd av denne før jeg leste artikkelen..

ORIGINAL: Piril

Han er frisk igjen og det var en del igjen...så den gikk glatt i vasken her.Det står mye mer om efedrin i den artikkelen som gjør at jeg tenker meg om 2 ganger før jeg gir han det igjen...det er også eldre barn som har reagert.

Nei jeg hadde heller ikke hørt om at barn hadde dødd av denne før jeg leste artikkelen..

Jeg sitter med samme artikkel foran meg her. JEG reagerte ikke sånn, tenker kanskje litt krisemaksimering og typisk media. Men alle reagerer jo forskjellig. [:)] Jeg reagerte på samme måte da jeg begynte studere og lese om skadevirkningene av ferber..

ORIGINAL: Sunniva Julekule

Huff ja.. Jeg har brukt efedrin noen ganger på snuppa når hun har hatt falsk krupp, men kommer aldri til å bruke det igjen. Hun blir direkte syk av å bruke den [:o]

Ja...vi bruker jo det som legen skriver ut..uten å tenke noe mer over det...vi vil jo bare at barna skal bli friske og få den medisinen de trenger...og da er det jo tragisk for de som opplever at barna blir syke eller reagerer på medisinen....

Jeg fikk dette av ei lege på legekontoret der vi hører til (ikke fastlegen). Men jeg sa at hun kunne spare seg å skrive ut resept for vi kom ikke til å ta den giften.

Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte tro alt jeg leste. Og ble presset til å ta med resepten. Men vi hentet den aldri ut siden jeg har lest så mye om den.

(I USA har Efedrin vært frarådet lenge)

Her fikk mini det når han var 5 !! Mnd'r.. Han ble helt galv av det, hyper.. Virket rett og slett speeda.. Etter den gangen har vi ALDRI brukt det..

Jeg sitter med samme artikkel foran meg her. JEG reagerte ikke sånn, tenker kanskje litt krisemaksimering og typisk media. Men alle reagerer jo forskjellig. [:)] Jeg reagerte på samme måte da jeg begynte studere og lese om skadevirkningene av ferber..

Ja ja..foreldre reagerer forskjellig...de som vil gi barna sine efedrin gjør selvfølgelig det...jeg synes ikke det var noe koselig å lese dette etter å ha gitt sønn min det...

[X(] den har mini gått på 3 ganger i år[&:]

Herrefred da, vi fikk det fra legen da snuppa var 10 mnd!
Nå er hun jo nesten to år, og vi har ikke merket noe bivirkninger når vi har brukt den, så får bare håpe vi ikke får behov for å bruke den igjen med det første.

Veldig skummelt da, lurer litt på hvor mange det faktisk gjelder av de som har fått den medisinen?
For man kan jo få alvorlige bivirkninger av en paracet også, men det gjelder jo bare noen bittesmå prosenter. [8|]

Har du link til det??

ORIGINAL: dripdrop

Har du link til det??

http://www.sovlillebaby.com/forlatt.htm

ORIGINAL: toneany

Herrefred da, vi fikk det fra legen da snuppa var 10 mnd!
Nå er hun jo nesten to år, og vi har ikke merket noe bivirkninger når vi har brukt den, så får bare håpe vi ikke får behov for å bruke den igjen med det første.

Veldig skummelt da, lurer litt på hvor mange det faktisk gjelder av de som har fått den medisinen?
For man kan jo få alvorlige bivirkninger av en paracet også, men det gjelder jo bare noen bittesmå prosenter. [8|]

Ja jeg synes det er veldig skummelt selv...det er en overlege som har skrevet artikkelen..så det er ikke bare en media viss vass artikkel heller....overlegen vil helt klart forby denne type medisin.Efedrin er i familie med amfetamin og stimulerer sentralnervesystemet...det påvirker hjerne, hjerne og muskler bla...

Ja, jeg har aldri stolt på den og nekter å ta den imot fra leger som tilbyr den. Ikke hjelper den heller.

ORIGINAL: dripdrop

Har du link til det??

Fant en tilsvarende nå...

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article637210.ece
http://www.legemiddelhandboka.no/xml/

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=2054645

Fra den norske legeforenings tidsskrift!

Ingen tvil om at Efedrin er gift i små barnekropper. Personlig tror jeg at flest barn som tar denne medisin har opplevd bivirkninger.

Men foreldre kan tro at det kommer av luftveisinfeksjonen i seg selv. Som urolighet, høyere kropps temp. Osv. Barn under 2 år kan ikke kommunisere sine plager så godt. Derfor tror jeg nok det er mange barn som har hatt bivirkninger av denne i mer eller mindre alvorlig grad.

Back
Topp