Fargehjelp!!

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Jeg er helt håpløs på sånt :-P

Planen er å male stua i løpet av det neste halve året.

Den er passe stor, 30-40 kmv. Men rektangulær, ca tre meter i bredde tenker jeg.
Problemet er lite vinduer og da lite naturlig lys inn, særlig vinterstid.
Over sofaen, i den innerste delen av stua er det to små rektangulære vinduer, sånn type str med kjellervinduer vet dere.

Ut mot hagen er det to store vinduer, ett på kortveggen og ett på ene langveggen og verandadøra ved siden av der igjen. Er ikke stor avstand mellom vinduene i vinkelen fra vegg til vegg, ca 40-50 cm tenker jeg.

Sola kommer inn der på ettermiddag/kveld på sommeren, men ikke på vinteren da vi har en stor silo på andre siden av veien som stenger for sola om vinteren.

Ikke langt unna verandadøra (altså mer midt i rommet) har vi vedovn, og muren bak der er sånn typisk mursteinsrød farge.
Den eneste veggflaten på denne siden av rommet er akkurat bak tv'n, fordi det er vindu, verandadør og mursteinsvegg på rekke og rad, så den tenker jeg kan passe som fondvegg evt?
På motsatt side av rommet er det bare vegg bortsett fra de to små vinduene over sofaen, tvers over for det jeg tenker kan være fondveggen.
Kortsidene (altså veggflaten minus vindu og døråpning til gang) på rommet er ikke store, de er litt lenger enn en treseter sofa.

Gulvet er lyst, denne her:
http://megaflis.no/pergo-domestic-hvit-ask.html
Det hjalp også en del på å lysne opp rommet.

Vi har svarte møbler; vinkelsofa, skjenk, vitrineskap og tv-bord.
Har ikke mulighet til å bytte det ut nå, så det må vi leve med.

Så, hvilke farger kan passe?
Akkurat nå er det gult, og vi synes ikke det er så kult :-P
Men jeg vil ikke ha helt hvitt heller.

Håper ikke dette var en for innviklet forklaring :-P

Hva med å male mursteinen ved ovnen hvit, og så velge en lysgrå til stua. Vi har lysgrå og ikke mye vinduer, liten stue, men den er ikke mørk :) fargen vi har heter skumring. Sjekk den ut så vet du jo ca hva jeg anbefaler av mørkhet.
Passer med gulvet deres og møblene :)

Vi har hatt både skumring og morgendis. Disse gråfarger er i samme skala, denne litt lysere enn den andre. Jeg elsker dem. Jeg ville uten tvil malt mursteinsveggen ved pipa hvit og evt vinduskarmer og andre lister hvitt. Lykke til:D

Enig med resten her, hvit mur osv og grå vegg :-)

Signerer de over. :)

Hvit lin er veldig fin farge, så hadde jeg gjort som de andre sa her mur, lister,vinduskarmer og tak malt hvit. Da vil stua bli veldig mye lysere :)

Takk for gode tips

Taket og vinduskarmer er hvite.
Listene er furu.
Utfordringen da er at i gangen, som henger sammen med stua med en åpning, er det brystpanel.
Og det er lister i furu akkurat i overgangen der.
Skal de da males eller ikke?

Takk for gode tips

Taket og vinduskarmer er hvite.
Listene er furu.
Utfordringen da er at i gangen, som henger sammen med stua med en åpning, er det brystpanel.
Og det er lister i furu akkurat i overgangen der.
Skal de da males eller ikke?
Jo, vekk med furu. Mal alle lister hvitt som tak og karmer. Er brystpanel for halve veggen? Mal panelet hvit og selve veggen i den fargen du kjører på veggene i stua :) hvis panelet i gangen også males hvitt så skilles gangen og stua på en fin måte samtidig som de går litt i ett :)

Last edited:
Men da må også brystpanelet i gangen males :-P

Og det spørs om huseier går med på å male hele huset :-P
Gangen er nemlig malt ikke så lenge før vi flyttet inn :-P
Eller, nå er det vel kanskje 6-7 år siden allerede :-P
Hils huseier å si at 2015 har kommet :P

Jeg ville tatt en titt på sand og blek sand, spørs hvor mørkt/lyst du vil ha det.

Ellers liker jeg veldig godt marrakesh og mohair, men de kan kanskje bli litt mørke hus dere :)

Personlig ville jeg beiset furuen lys eller brukt panellakk, fremfor å male den hvit :)

Personlig ville jeg beiset furuen lys eller brukt panellakk, fremfor å male den hvit :)
Det er også en god idé. Jeg hadde det i gamle leiligheten min. Det var en lys beis så den kom nærmere hvit enn furu, men treverket syns igjennom :)

Da er vi kommet et stykke lenger på vei.

Muren får vi ikke male.

Men: tre vegger får fargen tudor, en greige varm farge.
Kortveggen ut mot hagen med det ene vinduet blir fondvegg i fargen muskatnøtt.
Lister i tak og på gulv får fargen klassisk hvit, og all furu som er inn mot stua males også klassisk hvit.
Fargen muskatnøtt går også igjen i muren, så det tror jeg kommer til å passe veldig bra.

Blir spennede å komme igang til sommeren :-D

Så bra :) høres fint ut det! Du er hjertelig velkommen til å vise fram når du er ferdig :)

Blir bra:) bruk en hvitfarge på listene som er rundt 30 blank. Det blir veldig fint :)

Back
Topp