Far er usikker på om han vil være med inn på fødestua

Sniker, om det er uaktuelt for han å bli med/ klare å støtte deg under fødslen så kan kanskje en doula være et alternativ om dere har råd
 
Jeg klarer ikke å fatte å begripe at noen ikke vil være med å se barna sine bli født! Det er jo det største de noengang i livet vil komme til å oppleve! Og ikke minst, at de ikke vil være der for den «stakkars» kjæresten sin som ikke har noe valg. Og det er jo ikke akkurat sånn at det er mannen som må lide seg gjennom fødselssmerter og alt som følger med!
ja mange er redd for mye, men hallo!


Jeg har vært med på utallige fødsler der far har vært redd for blod, redd for å ikke strekke til, følt seg i veien, de har svimt av, men har aldri opplevd at de har valgt å vente utenfor... (med unntak av han som svimte av, slo hodet i vasken på fødestua i fallet og endte opp med å måtte legges inn på medisinsk avdeling tre etasjer under for suturering og overvåkning fordi han pådro seg alvorlig hjernerystelse og digert kutt i panna:confused:)
Å herremin, stakkars folk. Både mannen som slo seg fordervet og dama som lå og fødte. Det kan gå hardt for seg!

Men til saken: jeg lurer på om de som vegrer seg er førstegangsfedre? At de ikke har vært med på dette før og derfor ikke vet hva de går til. Hva med å se på en episode eller to av Jordmødrene på NRK? Så ser de litt av hvordan det er + der er jo fedrene med inn og de kan se hva fedrene bidrar med der.

Og så ville jeg tatt en prat med de om samarbeid og det å være partnere. At mannen kan være en viktig støttespiller for kvinnen under fødselen og hjelpe henne gjennom det vonde. Han er ikke med inn for å bare se barnet bli født. Han blir isåfall med inn for å være en stødig klippe som kvinnen kan støtte seg til, en som må jobbe på for å hjelpe henne, hjelpe henne fokusere på pusten, hente kalde kluter til pannen, tilby en sterk hånd å holde i. Når jeg presset ut sønnen min, dro jeg med ene hånda i et laken som jordmor dro i, og den andre hånda dro mannen min i, for at jeg skulle få hjelp til å presse hardt nok. Han jobbet på han også, selv om han jo slapp riene.... Løp frem og tilbake med kluter, hentet saft og vann, pustet med meg gjennom rier, og måtte tåle alskens banning fra meg der jeg lå i smertehelvetet.

Fokuser på mannens rolle på fødestua, tenker jeg. Om mannen bare skal sitte i en stol eller stå og se i veggen, så hadde jeg faktisk tenkt at det var bedre at han ventet hjemme og gjorde nytte for seg med husarbeid og matlaging eller noe. Trenger ikke noen som bare står og ser på inne på fødestua. Og jeg tenker at det er helt legitimt om mannen ikke vil være med inn, så lenge det er gode grunner for det. At han kanskje ikke klarer å beholde roen/blir stresset av å se deg i smerter. Eller svimer av. Ikke tåler blod. Om han spyr av sykehus og har legeskrekk osv. Da er det vel bedre for alle om han kan være hjemme. Men å ha han på gangen og være unyttig, det ville jeg ikke gått med på. Enten er han med inn og jobber på som støtte, eller så får han gjøre nytte for seg hjemme med husarbeid og annet.
 
Å herremin, stakkars folk. Både mannen som slo seg fordervet og dama som lå og fødte. Det kan gå hardt for seg!
.

ja det ble ikke helt som de hadde tenkt.:confused: Men moren hennes bodde bare et steinkast fra sykhuset og kom løpende midt på natta, så hun slapp å føde alene:happy: de lo godt av det etterpå begge to, og de på medisin syns det var stor stas med babybesøk:hilarious: hun måtte jo på sykebesøk hos han i stedet for at han kom til barsel:D
 
Sniker
Min ville heller ikke være med inn sånn egentlig , av grunner jrg ikke går innpå her. For meg var det helt greit , ser ikke problemet med at han ikke ville og noe tvang er jeg ikke for men det er meg.

Nå endte det uansett opp med rask fødsel og han var med for vi rakk ikke å tenke i grunn før barnet var ute;)
Ville bare tatt det som det kommer, er ko mulig det endrer seg.

Han er ellers en fantastisk pappa, å gå fra kun fordi han ikke ville bli med på fødsel har aldri vært aktuelt
 
Jeg synes far skal slippe hvis han har store problemer med å være der, så får man heller spørre svigermor, svigerinne, søster eller mor om å være med istedenfor. Det er jo en stor ære for den som også får tilbudet og takker ja. Fordel å spørre noen med fødselserfaring. Far skal så klart være tilstede på sykehuset, men må få lov til å gå på gangen om han ikke klarer å være i rommet! Dere er ganske heldige som har fått beskjed på forhånd at mannen ikke klarer det, da kan dere ordne noen andre i forhold til støtte. Jeg er livredd for at mannen min som sier han så klart skal være med plutselig blir dårlig og må ut på gangen så har jeg ingen ved min side :wideyed: og hvis han plutselig skulle orke å være der, så er det bare en fantastisk bonus.
 
Jeg må si meg enig med mange over. Jeg hadde blitt forbanna hvis sambo hadde nekta. Han er heldigvis ikke sånn og sto å gråt når førstemann kom til verden. For det er helt sjukt magisk og sterkt. Han ser på meg på en helt annen måte nå enn før jeg fødte for første gang.

tror han kommer til å angre hvis han ikke blir med. Man behøver jo ikke akkurat titte rett inn i hu-ha mens det pågår.
 
Enig med de fleste her altså. Hadde vært helvete i hus om mannen min sa han ikke ville være med på fødsel. Ikke "bare" for min skyld der og da, men her husker han mange morsomme og uviktige detaljer som gikk meg hus forbi. Som at jeg presterte å si at det var så sykt varmt der inne og at det var fordi jeg hadde på svarte klær :hilarious: eller at jeg fikk panikk fordi føttene mine ble kalde og jeg ikke fant sokkene mine. Det er sånne ting som er gøy å snakke om senere og at det er noe han husker som ikke jeg husker like godt. Så selvom det sikkert er slitsomt eller what so ever for fedrene også, så tror jeg de aller aller fleste er evig glade for å ha fått den opplevelsen ❤️
 
Sniker også. :)

Synes det er et godt råd at han og du kan ta en samtale med jordmor, egentlig hvordan en fødsel er og skjer. Han kan jo kanskje også sette ord på hva som får han til å tvil på å være med, for en del av det blir han nok med på, feks latensfasen og i overgangen før du skal på føden. Hvor er det han tenker at han ikke skal være med mer,og hvorfor?

Er han redd for å se masse rart, kan han jo som min samboer sitte ved hodeenden av senga, hente vann med isbiter og bare være der. Min samboer fikk ikke lov av meg å sitte og se meg i skrittet under fødsel, tror ikke han selv ville der heller da. Tror han ikke at han angrer hvis han ikke er der under fødselen? Det er en unik opplevelse,og for meg fantastisk å få se sitt helt nyfødte barn med en gang.
 
Samleren min svimte nesten av med første han gjøre alt han kunne får å bli værende men til slutt ble han egentlig et større irritasjonsmoment men koselig å ha det :D men nr to klarte han så vidt å holde seg oppreis og var med på alt. Han har spurt om han må være med på alt denne gangen. Jeg har savart at han kan være med så lenge han er komfortable, men jeg vil heller ha han ut av romme enn at han svimer av og jordmor må ta seg av han enn meg :p:p
 
At samboer ikke vil bli med under fødsel på sitt barn er helt latterlig.. Det er det største som skjer at ditt eget barn blir født, det er en magisk og fantastisk opplevelse å være med på:) Så jeg klarer ikke å fatte at noen ikke vil bli med på noe sånt, tenk å se sitt eget barn komme til verden for første gang:happy:
Samboeren var under hele fødselen, han fikk klippe navlestrengen å. Så han skal bli med under fødselen til nr 2 også, vi gleder oss masse. Sommeren kan ikke komme fortere:happy:

Men at han ikke vil bli med må du snakket med han om, hvis han nekter å se sitt barn bli født så kanskje han ikke er så gira på å bli far eller så må du få han til å skjønne at dette er noe som han ikke får se så ofte. Om han ikke tåler blod så trenger han ikke å se nedentil, få han til å stå ved hodet ditt, snakk med jordmor eller legene på sykehuset ang sånt så skal det nok ordet seg:D
Håper alt order seg for dere som sliter med å få med samboer under fødselen..
 
Det er vel kanskje noe han er redd for? Samtaler med jordmor syns jeg, som flere her, at høres ut som et godt råd. Og kanskje at han forstår at du trenger han der. :Heartred
 
For oss var det en selvfølge at samboeren skulle være med på fødselen. Men han fikk klar beskjed om å holde seg i hodeenden, sammen med meg. Som mange andre vil jeg tipse om samtale med jordmor og fødselsforberedende kurs :)
 
Må jeg være med på fødselen må han være med xsmile9
Det hjelper å ha med samboer/kjæreste med på kontroller osv for å virkeliggjøre situasjonen litt mer før dem. Samtidig som de også får mye nyttig info og anledning til å stille spørsmål :)

Hos oss har det aldri vært noe tema, er en selvfølge før oss begge. :)
 
Mange gode råd over her. Og frustrasjon hadde blitt rabalder om min hadde nektet. Fy flate hadde bare jeg kunne nektet og vært på gangen og slappet av med en cola mens det sto på

For de med reel angst finnes det jo som nevnt mange råd i tråden om samtale med jordmor og omvisning på føden for eksempel.
 
Nå er jeg gjerne ufin, men synes det er utrolig dårlige av pappaen å ikke være med på fødestua..! Han var med på morroa, og da kan han bite det i deg og være med inn som støtte! Det er jo det minste han kan gjøre etter alt mor går gjennom...!

Men for å svare deg. Jeg hadde eksen med sist som jeg visste på forhånd ville være til lite nytte, han var bare kjip hele mannen.. så jeg hadde søstera mi med også, og det angrer jeg ikke ett sekund på! Hun hjalp til og var til god støtte, og visste jo hva jeg gikk gjennom❤
 
Jeg ga beskjed til samboeren min, at han kunne gå ut på gangen hvis han ville det når det stod på som værst. Han gjorde ikke det, og var der hele veien. Men jeg hadde ikke lagt merke til om det så var kongen som stod der inne, hadde nok med å få den ungen ut :hilarious:
 
At samboer ikke vil bli med under fødsel på sitt barn er helt latterlig.. Det er det største som skjer at ditt eget barn blir født, det er en magisk og fantastisk opplevelse å være med på:) Så jeg klarer ikke å fatte at noen ikke vil bli med på noe sånt, tenk å se sitt eget barn komme til verden for første gang:happy:
Samboeren var under hele fødselen, han fikk klippe navlestrengen å. Så han skal bli med under fødselen til nr 2 også, vi gleder oss masse. Sommeren kan ikke komme fortere:happy:

Men at han ikke vil bli med må du snakket med han om, hvis han nekter å se sitt barn bli født så kanskje han ikke er så gira på å bli far eller så må du få han til å skjønne at dette er noe som han ikke får se så ofte. Om han ikke tåler blod så trenger han ikke å se nedentil, få han til å stå ved hodet ditt, snakk med jordmor eller legene på sykehuset ang sånt så skal det nok ordet seg:D
Håper alt order seg for dere som sliter med å få med samboer under fødselen..
Unnskyld meg men man kan fint ønske å bli pappa uten å ville være med på fødsel altså
 
Jeg synes far skal slippe hvis han har store problemer med å være der, så får man heller spørre svigermor, svigerinne, søster eller mor om å være med istedenfor. Det er jo en stor ære for den som også får tilbudet og takker ja. Fordel å spørre noen med fødselserfaring. Far skal så klart være tilstede på sykehuset, men må få lov til å gå på gangen om han ikke klarer å være i rommet! Dere er ganske heldige som har fått beskjed på forhånd at mannen ikke klarer det, da kan dere ordne noen andre i forhold til støtte. Jeg er livredd for at mannen min som sier han så klart skal være med plutselig blir dårlig og må ut på gangen så har jeg ingen ved min side :wideyed: og hvis han plutselig skulle orke å være der, så er det bare en fantastisk bonus.
Enig med deg. Godt det er flere som også tenker på partneren og ikke bare tvinger gjennom, blir rasende osv
 
Jeg synes kanskje noe av denne tråden begynner og ligne på en diskusjon om hvem som har rett og feil mening i svarene her, istedenfor råd til trådstarter om hvordan ho kan gå frem for at det skal bli greit for både henne og partner.

Det kan godt hende det bare er meg altså, at klokka er mye og gravidhjernen min tolker ting til noe som ikke er der, men ja.. :angelic:
 
Tror jeg bare ville forsikret han om at om han ikke hadde blitt med så hadde han nok angret etterpå :happy: Klart man jeg kan skjønne at de synes det er skummelt, synes det er skremmende å lese om alle meningene pm at man ikke ville hatt barn med noen pga sånn og sånn. Begge sider gir mening. Men selvfølgelig bør han bli med inn, han trenger jo ikke akuratt se ned :hilarious:
 
Back
Topp