Fant ikke hjertelyd?!

Prikketrusa

Elsker forumet
Var innom hos jordmora i dag for å prøve å lytte etter hjertelyd, men hun fant den ikke! På forhånd var hun veldig tydelig på at det var ikke sikkert hun fant den osv, og at hun egentlig helst ikke ville lytte før etter ordinær ultralyd?? Men jeg ble selvsagt megabekymra etterpå!
Leser at mange av dere har hørt hjertelyd osv, både hos lege/jordmor og med sånne hjemmedingser. Noen kjenner visst også spark??
Er det uvanlig å ikke finne hjertelyden i uke 14, eller kan det ennå være for tidlig? Jeg har ingen barn fra før, og har bare såvidt begynt å få mage ennå. Men jeg ble selvsagt kjemperedd etterpå, selv om jordmora sa jeg bare kunne ta det helt med ro...
Noen som har erfaringer med dette?

Jeg prøver å ikke tenke for mye på det, men har hatt både MA og SA så jeg er nok litt over gjennomsnittet stressa i dette svangerskapet... Så en levende baby på Ul i uke 13, men nervøsiteten slipper liksom ikke helt taket likevel.
Og jeg som bare skulle innom for å høre hjertelyden slik at jeg ble mer beroliga! Pokker heller, det ble jo helt motsatt effekt.... [:-]

Det kan faktisk være for tidlig, så ikke bekymr deg. Vi er alle forskjellige, og noen klarer de å høre det hos mens andre klarer de det ikke. Og så har det litt med morkaken sin plassering og livmoren din..! Dont worry, er sikker på at den lille storkoser seg inni magen din [:)]

det er ikke uvanlig å ikke finne hjertelyden så tidlig, babyen er så liten enda, og gjemmer seg laangt nede.
kanhende h*n lå helt feil i forhold til å høre hjertelyden da hun prøvde.
jordmora fant heller ikke noen hjertelyd hos meg da jeg først prøvde

Som de andre sier så tror jeg du kan slappe helt av! Er tidlig enda og ikke alle som vil sjekke. Jeg har en angelsound doppler og legen min fant ikke lyden, jeg fant den selv en uke senere. Skule vise til samboe dagen etter og da fant jeg den ikke selv om jeg lette og lette- da lå sikkert den lille helt feil til for å få hørt noe som helst... Og så fant jeg den igjen dagen etter. De er jo ganske så små inni der enda og har god plass til å ligge både her og der- så er nok ikke så rart om man ikke finner den [:)]

Legen fant ikke hjertelyden hos meg heller, jeg er ikke bekyrmet. Synes bare det var litt kjedelig for det er en veldig koselig lyd og nå gleder meg bare til å høre den. Det er ingen grunn til bekymring! Bare gled deg til neste kontroll hvor du får prøve igjen! 

jeg hadde fått aaaangst visst ikke jordmora hadde funnet hjertelyden i uke 14... alt er nok sikkert vel... men jeg hadde ringtimorgen og fått detil å prøve igjenn...og hadde de ikke funnet den da så hadde jeg krevd en UL...[:)]

ORIGINAL: Bebibooms

jeg hadde fått aaaangst visst ikke jordmora hadde funnet hjertelyden i uke 14... alt er nok sikkert vel... men jeg hadde ringtimorgen og fått detil å prøve igjenn...og hadde de ikke funnet den da så hadde jeg krevd en UL...[:)]

er litt enig med bebibooms. tenker bare at om det hadde vært meg, kjenner jeg meg såpass godt at jeg hadde sittet å beti negler og bare vært nervøs hele tiden. er ikke for å gjøre deg enda mer redd, bare sier det jeg hadde gjort[:)]

Jeg også er helt enig med Bebibooms.
Ring i morgen og få de til å sjekke en gang til og vist det fortsatt ikke er noe hjertelyd, krev å få en UL.
Lykke til!!!!

Alt er nok bra skal du se[:)]

ORIGINAL: The Hippo Queen

ORIGINAL: *Emma08*

er litt enig med bebibooms. tenker bare at om det hadde vært meg, kjenner jeg meg såpass godt at jeg hadde sittet å beti negler og bare vært nervøs hele tiden. er ikke for å gjøre deg enda mer redd, bare sier det jeg hadde gjort[:)]

syns det blir litt drøy! Det er jo en grunn til at de ofte ikke vil lytte etter hjertelyden før etter ordinær ul.
Har selv hadt MA, så vet hvordan det er å miste.

Prikketrusa sier jo selv hun hadde en ul for 1,5-2 uker siden.
På meg virket ikke ul beroligende, ivertfall ikke mer enn 1 uke... så begynte nervøsitetn igjen[&o]

Men for all del kjør på!

handler vel mest om at når man ikke hører hjertelyden så blir man automatisk nervøs. selv om det er veldig veldig normalt å ikke høre hjertelyden så tidlig. så blir man veldig bekymret og urolig. og det er helt fælt å gå å uroe seg og være redd for ar noe er galt... sier ikke at det er noe galt, men for hennes skyld, for at hun skal slippe å tenke masse og være redd, så er det kanskje godt for henne å sjekke det opp!!

Legen hørte ikke hjertelyden hos meg heller da jeg var der (11+4), men jeg ble ikke bekymret siden det var veldig tidlig..[;)]

Men han ville ha meg tilbake 13+0 for å prøve og høre den da, og jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet at jeg blir bekymret hvis han ikke finner den da heller[&:]

Det er jo fortsatt tidlig, men når man ikke har vært på noe ul eller noen ting, så kan man jo ikke vite hvordan det står til med den lille.. Da blir jeg bekymret uansett.. Men så lenge man kjenner at magen vokser, og man fortsatt har gravid-symptomer, så er det nok ikke noe og bekymre seg for sånn egentlig[:)]

Takk for varierte svar...
Jeg prøver alt jeg kan å slappe av, og stole på at barnet har det bra selv om jeg ikke hørte hjertelyden i dag. Føler det blir litt drøyt å kreve ultralyd for å sjekke status når ungen sprella og hadde det flott på ul for halvannen uke siden, iallefall når det ikke er andre faresignal.
Er det ikke veldig liten risiko for å miste når man har sett levende foster etter uke 12?

ORIGINAL: Prikketrusa

Jeg prøver alt jeg kan å slappe av, og stole på at barnet har det bra selv om jeg ikke hørte hjertelyden i dag. Føler det blir litt drøyt å kreve ultralyd for å sjekke status når ungen sprella og hadde det flott på ul for halvannen uke siden, iallefall når det ikke er andre faresignal.
Er det ikke veldig liten risiko for å miste når man har sett levende foster etter uke 12?

Jo, det er veldig liten risiko for det når du har kommet så langt, og i tillegg sett et sprell levende foster på ul[;)] Alt er nok i skjønneste orden med lille spiren din[:)]

ORIGINAL: Prikketrusa

er nok veldig liten risiko ja.. og er jo tidlig også, mange som ikke hører så tidlig. [:)]

var hos legen når jeg var 14+3 å da hørte han heller ikke hjertelyden. han sa det var nok for tilig..men han lette på feil plass[;)] har babywatcher hjemme så jeg visste hvor lyden var.. hos meg ligger den ganske langt ned i bekkenet.. så kanskje hun også bare lette på feil plass? [:)]

Jeg forstår at du ble bekymret, men så lenge du kkke har andre symptomer på at noe er galt er ikke den bekymringen strengt nødvendig [;)]

Kanskje kan det hjelpe å tenke på disse momentene?

1) Det kan være mange grunner til at jordmora ikke fant hjertelyden. Babyen kan ligge langt nede i bekkenet, den kan ligge feil til i forhold til å høre fosterlyden, og du kan ha morkaka i veien - noe som vil forstyrre signalet mye.

2) Du har sett et sprell levende. tilsynelatende friskt foster på UL for kort tid siden. Da er sjansen veldig liten for at noe skal gå galt!!

3) Du sammenligner deg med damer som har kommet lengre enn deg i svangerskapet (et par uker gjør stor forskjell i denne perioden), som har annerledes bekken enn deg (noe som påvirker hvordan ungen ligger), og som har fått barn før (noe som både gjør at livmora vokser fortere og at de kjenner liv mye tidligere).

Hør på jordmora og legen når de forteller deg ting, og ikke sammelign for mye med oss andre her inne. Du er deg, og du har ditt eget svangerskap! Og det kommer helt sikkert til å gå kjempefint [:D]

Lykke til [:)]

uansett, bedre m en gang for mye enn en gang for lite.... men d er jo bare meg... alle trenger ikke tenke likt...[:D]

Jeg er nå 14 uker, og har en doppler hjemme.. Men det er bare av og til jeg finner hjertelyden.. Alt etter hvor babyen ligger, hvor mett jeg er osv... Du var nok bare uheldig, sikkert ingenting å uroe seg for. Jeg er også førstegangs, og har heller ikke fått noe særlig mage, og kjenner heller ikke liv.

Jeg vil bare fortelle at her jeg bor (Sverige) så lytter man ikke etter hjertelyd før kontrollen etter første UL, og den kontrollen er i uke 25. Jordmødrene her forklarer det med at det er vanskelig å finne hjertelyden dersom man ikke har veldig bra utstyr når det er så tidlig. Du trenger nok ikke å være bekymret![:)]

Back
Topp