Fakta om risiko for spontan-abort!

Aqvalie

Child of the Universe
http://10min.no/samfunn/hvor-stor-er-sjansen-for-spontanabort

Har lagt denne linken inn under våre viktigste tråder.
Syns det er litt "betryggende" lesning nå i starten!
:) *tenke positivt*


Oppsummert kan vi da sette opp følgende tabell over risiko for spontanabort:

  • 25 – 30 % risiko fra unnfangelse
  • 15 % sjanse fra ca. uke 3.
  • 8 % sjanse fra uke 6.
  • 5 % sjanse fra uke 8
  • 2 % sjanse fra uke 9
  • mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.

Risikoen for spontanabort er;

  • 200 % større om kvinnen trener mer enn 7 timer i uken.
  • 81 % større om barnets far røyker mer enn 20 sigaretter om dagen.
  • 73 % større om man ikke bor sammen med en fast partner.
  • 72 % større om kvinnen har en BMI lavere enn 18,5.
  • 66 % større om faren til barnet ikke er faren til kvinnens første barn.
  • 60 % større om barnets far er over 40 år.
  • 70 % mindre om man opplever morgenkvalme.
  • 50 % mindre ved daglig inntak av frukt og grønnsaker.
  • 40 % mindre om barnets far er under 25 år.
  • 20 % mindre ved daglig inntak av sjokolade.
 
Det vil si; spis sjokolade, jenter! :D og ha sex med unge menn, haha. :p
 
Så om jeg ikke er morgenkvalm, vil det si at jeg har større kjans for spontanabort ?
Vil ikke tro det, egentlig. Hadde ekstrem morgenkvalme før jeg mistet sist gang i uke 8. Men stresser man med at man kommer til å miste, så er det enda større sjanse for å miste ;) Så slapp av og vær bitte litt daffe sånn at kroppen får gjort sitt! :D
 
Vil ikke tro det, egentlig. Hadde ekstrem morgenkvalme før jeg mistet sist gang i uke 8. Men stresser man med at man kommer til å miste, så er det enda større sjanse for å miste ;) Så slapp av og vær bitte litt daffe sånn at kroppen får gjort sitt! :D


Takk for tips :) er bare 4+4 så et så tidlig enda. Tilegg har jeg pcos som gjør prosenten for sa større.. Men hva skal en gjøre, kroppen gjør som den vil :)
 
Den der har jeg kikket mye på. :) Har vært veldig betryggende å lese når jeg har kjent redselen stige. :) Er 6+0 i morgen, så da er dete bare 8 % sjanse for SA. Ikke så stor sannsynlighet med andre ord. :) Men redselen for å miste gir seg nok ikke før jeg er 8-9 uker på vei. Slik var det sist i alle fall. :) Så bare jeg "klarer meg" i tre uker til, så skal jeg virkelig begynne å glede meg. :)
 
Så godt å lese :) 6 uker søndag, og da er jeg halvveis til de magiske tolv!!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det er betryggende lesning, men jeg kommer nok ikke til å slappe av ordentlig før jeg har passert 12 uker! :p
 
nervepirrende er d uanset!! :p
 
Uff, er ikke kommet inn i uke 5 engang.. Jeg må bare tro og håpe at det går bra.. :)


Termin 24.03.14 ❤️
 
Haha, "25% mindre ved daglig inntak av sjokolade". Den var fin, da har jeg en unnskyldning da!:angel9
 
Hooy :eek: rakk du ikke toalettet?


♡02.03.2015♡
Vi skulle gi hverandre behandling, men jeg hadde meldt at jeg kom en halv time senere fordi jeg hadde sovet dårlig (egentlig fordi jeg var kvalm!). Så stod og behandlet han i et kvarter, og sa jeg måtte ta meg en pause, fordi jeg ikke følte meg så bra. Satt meg ned rett foran airconditionen, og så gikk det ikke mer enn et minutt før jeg spurte pent om han kunne hente den bøtta jeg har brukt før (haha, har kasta opp en gang på antibiotika også!). Så han rakk å finne bøtte til meg. Uff... Vet ikke hva han tror nå, for han så på flåttbittet mitt også, og sa det så større ut (kanskje han trodde det var noe med det??). Uansett, nå fikk jeg pencilin av legen pga flåtten, så blir sikkert dobbelt opp med kvalm fremover. Kan nok ikke holde det skjult for lenge :laughing002
 
Vi skulle gi hverandre behandling, men jeg hadde meldt at jeg kom en halv time senere fordi jeg hadde sovet dårlig (egentlig fordi jeg var kvalm!). Så stod og behandlet han i et kvarter, og sa jeg måtte ta meg en pause, fordi jeg ikke følte meg så bra. Satt meg ned rett foran airconditionen, og så gikk det ikke mer enn et minutt før jeg spurte pent om han kunne hente den bøtta jeg har brukt før (haha, har kasta opp en gang på antibiotika også!). Så han rakk å finne bøtte til meg. Uff... Vet ikke hva han tror nå, for han så på flåttbittet mitt også, og sa det så større ut (kanskje han trodde det var noe med det??). Uansett, nå fikk jeg pencilin av legen pga flåtten, så blir sikkert dobbelt opp med kvalm fremover. Kan nok ikke holde det skjult for lenge :laughing002

Å herlighet! :O
Stakkars deg! Jaja.. du har nå ihvertfall en god historie å fortelle barnet når det blir stort :p
 
Back
Topp