Faddere til dåpen..

lizzed

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Novemberlykke 2018
Har såvidt begynt å tenke litt på dette.. litt problematisk iom at noen av de vi ønsker å spørre har meldt seg ut av den norske kirke, men leser rundt om at dette kanskje ikke betyr noe.. viktigste for meg er at de har gode verdier og holdninger...!

Hvem velger dere? Venner eller familie? Hva tenker dere på når dere velger hvem dere vil spørre?

Vi kan ikke velge noen på mannen min sin side, for de er ikke døpt, det var ett av "kravene" for å kunne være fadder i kirken... Så vi har mine to søsken med ektefelle.

Lurer også litt på det. Naturlig hadde vært min søster. Hun har meldt seg ut av dnk. Mulig hun kan være fadder, men blir litt hyklersk syns jeg...
Så veldig usikker. Må en ha minimum to?

Har du dobbelposta forresten? Svarte begge plasser jeg /)

vi tenker å spørre gode venner av oss -som vi er veldig sikre på å ha kontakt med opp igjennom årene :) det er som du sa viktig fof oss med gode holdninger og verdier!

jeg er selv fadder og er verken døpt elr konfirmert i kirks.. mn fikk være det likevel så det varierer fra prest til prest hvor streng di er på det..

vi tenker å spørre gode venner av oss -som vi er veldig sikre på å ha kontakt med opp igjennom årene :) det er som du sa viktig fof oss med gode holdninger og verdier!

jeg er selv fadder og er verken døpt elr konfirmert i kirks.. mn fikk være det likevel så det varierer fra prest til prest hvor streng di er på det..

Da er det strengt her... :P Mine to søstre meldte seg inn igjen i statskirka for å bli faddere. Jeg er ikke døpt, dessverre. :/

Aner ikke hvem vi skal spørre! :/ sist valgte vi fire. Tror ikke det blir det denne gangen.

Da er det strengt her... :P Mine to søstre meldte seg inn igjen i statskirka for å bli faddere. Jeg er ikke døpt, dessverre. :/

Aner ikke hvem vi skal spørre! :/ sist valgte vi fire. Tror ikke det blir det denne gangen.

vet iallefall det varierer.. kunne ikke være fadder til andre tantungen min- der var det krav om å være medlem..
skjønner forsovidt presten da, kommer ikke til å lære fadderungen min om gud å jesus jeg selv om jeg har "lovet" det.. :)

vet iallefall det varierer.. kunne ikke være fadder til andre tantungen min- der var det krav om å være medlem..
skjønner forsovidt presten da, kommer ikke til å lære fadderungen min om gud å jesus jeg selv om jeg har "lovet" det.. :)

Hehe, det gjør ikke fadderene til vesla heller. Ingen av dem tror på Gud. :P Så sånn sett er jo den regelen ganske teit... :P Jeg er ikke døpt eller i den norske kirke, men jeg tror på Gud. ;)

Vi har holdt oss til bare familie med de 2 andre.. tenker prøve d denne gangen også, men foreløpig bare 1 fadder klar! har liksom brukt opp de andre som er naturlig :P så muuulig d blir en veninne denne gangen.. Må se litt hvordan folk "stiller opp" etter lille har komt ;)

Lurer også litt på det. Naturlig hadde vært min søster. Hun har meldt seg ut av dnk. Mulig hun kan være fadder, men blir litt hyklersk syns jeg...
Så veldig usikker. Må en ha minimum to?

Har du dobbelposta forresten? Svarte begge plasser jeg /)
Off ja.. tlf som har spilt meg et puss her.. menmen..

Vi har holdt oss til bare familie med de 2 andre.. tenker prøve d denne gangen også, men foreløpig bare 1 fadder klar! har liksom brukt opp de andre som er naturlig :P så muuulig d blir en veninne denne gangen.. Må se litt hvordan folk "stiller opp" etter lille har komt ;)
Ja er ikke lett.. jeg er fadder til begge barna til brodern da.. så må ikke alltid tenke at de er "brukt opp"

Velg med omhu iallfall! :-)

Vi valgte et vennepar vi var sikre på at vi kunne regne med. Men nei...
Også valgte vi familiemedlem som heller ikke var noe bedre....

Og man får ikke angre seg etterpå....

Velg med omhu iallfall! :-)

Vi valgte et vennepar vi var sikre på at vi kunne regne med. Men nei...
Også valgte vi familiemedlem som heller ikke var noe bedre....

Og man får ikke angre seg etterpå....
På hvilken måte hadde dere forventet oppfølging da? Om jeg kan spørre om det? Vi tenker familie iom at vennskap ofte endrer seg.. men samtidig har vi gode vennepar.. bare at de bor så langt unna.. men det gjør jo alle våre nære

Ja er ikke lett.. jeg er fadder til begge barna til brodern da.. så må ikke alltid tenke at de er "brukt opp"
nei, stemmer jo d :p eneste jeg kunne tenke meg å "bruke om igjen" er egentlig min søster.. så får se når den tid kommer :)

For oss blir det min søster og hans søster og bror! Da vi alle har veldig god kontakt og de er flinke til å stille opp :)

På hvilken måte hadde dere forventet oppfølging da? Om jeg kan spørre om det? Vi tenker familie iom at vennskap ofte endrer seg.. men samtidig har vi gode vennepar.. bare at de bor så langt unna.. men det gjør jo alle våre nære
Vel, vi valgte et vennepar jeg har nevnt på skjult forum en gang...
Forventet ikke så mye oppfølging, faddere har jo ingen plikter. Men når det blir stikk motsatt av oppfølging blir det litt trist. Forventet iallfall støtte, ikke kritikk og avvisninger som nevnt på skjult....

Familiemedlem har jeg nå null kontakt med. Av gode grunner. Forventet ikke noe der heller, men når familie til barnet ditt er så fraværende at barnet ikke vet hvem det er engang. Da blir det litt feil å ha vedkommende som fadder.

Men aldri forventet noe, hverken barnevakt, gaver, eller annet. Men ville jo at de skulle være en positiv del av livet vårt da! :-)

Andre har jo mye mer kontakt med barnet vårt, men var dessverre for ung da vi måtte velge fadder.

Vel, vi valgte et vennepar jeg har nevnt på skjult forum en gang...
Forventet ikke så mye oppfølging, faddere har jo ingen plikter. Men når det blir stikk motsatt av oppfølging blir det litt trist. Forventet iallfall støtte, ikke kritikk og avvisninger som nevnt på skjult....

Familiemedlem har jeg nå null kontakt med. Av gode grunner. Forventet ikke noe der heller, men når familie til barnet ditt er så fraværende at barnet ikke vet hvem det er engang. Da blir det litt feil å ha vedkommende som fadder.

Men aldri forventet noe, hverken barnevakt, gaver, eller annet. Men ville jo at de skulle være en positiv del av livet vårt da! :-)

Andre har jo mye mer kontakt med barnet vårt, men var dessverre for ung da vi måtte velge fadder.
Ok, da skjønner jeg bedre! Har ikke store forventninger til fadderne annet an at de skal være en del av livet til barnet.. tror vi velger noen tanter og onkler som vi vet alltid vil ha kontakt!

Må også legge til at dersom noe skjer med oss, ville jeg nå aldri i verden la barna få vokse opp hos noen av de...

Selv om dette ikke er noe som skjer automatisk bare fordi du er fadder lenger, - men når ene fadder er familie, nesten like gammel som meg, og med jevnaldrende egne barn. Da er vel sjansen stor for at barna blir satt der. Og det ønsker vi ikke. Men får ikke slettet faddere i kirkeboken...

Ok, da skjønner jeg bedre! Har ikke store forventninger til fadderne annet an at de skal være en del av livet til barnet.. tror vi velger noen tanter og onkler som vi vet alltid vil ha kontakt!
Ja, det vi ønsket også.
At de skulle være en del av livet vårt.
Fadderne vi har er jo nesten som svigermor.
Kjenner de ikke, vet ikke hvem de er....
Negativitet...

Vil ha noen som barna iallfall ser av og til, om det så kun hadde vært en gang i halvåret! :-)

Ja, det vi ønsket også.
At de skulle være en del av livet vårt.
Fadderne vi har er jo nesten som svigermor.
Kjenner de ikke, vet ikke hvem de er....
Negativitet...

Vil ha noen som barna iallfall ser av og til, om det så kun hadde vært en gang i halvåret! :-)
Forstår det! :-( Er jo et alvorlig valg egentlig! Og som du sier - før i tiden var det jo de som skulle ta seg av barna om noe skjedde med foreldrene!

Forstår det! :-( Er jo et alvorlig valg egentlig! Og som du sier - før i tiden var det jo de som skulle ta seg av barna om noe skjedde med foreldrene!

det har faktisk vi tenkt på.. vil vi at vedkommende skal ta seg av barnet vårt om vi dør? (selv om det ikke er slik må.. men jeg synes det er lettere å velge ut i fra det for da blir det ikke "hvem som helst")

Back
Topp