Fadder

Jeg tror det kan være noe for oss, siden jeg kommer fra en kristen familie, mens sambo er ikke-religiøs. Syns det er supert at man får spesifikke oppgaver også, så kanskje man tar det mer seriøst [emoji6]

Jeg har en Gud-datter og ett fadderbarn, men har ikke noen spesiell oppgave annet enn at jeg er glad i dem og gir en ekstra oppmerksomhet på dåpsdagen, bursdagen og til jul.
Ja det virker litt kjekkere med sånne oppgaver og litt mer seriøst. Jeg har en fadder jeg aldri har møtt selv [emoji23] var ikke der til dåpen en gang.

Ja det virker litt kjekkere med sånne oppgaver og litt mer seriøst. Jeg har en fadder jeg aldri har møtt selv [emoji23] var ikke der til dåpen en gang.

Jeg var ikke i dåpen til Gud-dattera mi [emoji87] men det var i Romania... så var litt vanskelig. Men kjenner henne godt nå altså [emoji6]

Jeg har også en del litt perifere faddere jeg ikke egentlig kjenner som bor i andre land osv... (kommer fra en litt internasjonal familie). De ber for meg da, men jeg husker jo knapt hva de heter... [emoji15]

Jeg ønsker litt nærere faddere for våre barn [emoji6] Som har mulighet å være med litt mer i oppveksten.

Synes det blir rart å kalle det fadder i alle fall, hvis man ikke skal døpe. Fadder er man bare dersom man er vitne til dåpen og/eller har oppgaver ifht det kristne aspektet ved det. Hovedoppgaven til en fadder er jo å be for barnet! Om man ber en person om å gjøre noe spesielt for barnet sitt er jo det hyggelig, men man trenger jo ikke kalle det fadder likevel :-)

Nei, ingen faddere her, ingen av de er døpt fordi de skal få velge selv når den tid kommer, de står selvfølgelig helt fritt til å velge ang komf også, trist at det er tradisjon for å "true" ungene til kristlig komf i norge "blir det ikke kristlig så får du ikke gave osv" [emoji15][emoji20]

Nei, ingen faddere her, ingen av de er døpt fordi de skal få velge selv når den tid kommer, de står selvfølgelig helt fritt til å velge ang komf også, trist at det er tradisjon for å "true" ungene til kristlig komf i norge "blir det ikke kristlig så får du ikke gave osv" [emoji15][emoji20]
Jøss, finnes det folk som truer med det? Aldri hørt om, og godt er det. Vi har døpt for at lille selv skal få velge til konfirmasjon :) Da slipper hun å døpe seg som ungdom HVIS hun ønsker kristelig konfirmasjon.

En gutt i klassen min fikk beskjed av foreldrene sine at han kunne velge å bli konfirmert, men da ville de ikke hjelpe han eller gi ham gaver. Eller så kunne han droppe konfirmasjonen og få masse penger av dem...
Kjipt begge veier når barna må velge sånn.. [emoji17]

Vi er ikke religiøse, alle tre har hatt navnefest. Alle har faddere. Disse har fått i oppgave å følge sitt barn litt ekstra opp igjennom.
Fungerer veldig fint for oss med liten familie. De beste vennene våre har på den måten fått en definert rolle til ungene, nesten som en tante eller onkel ville hatt.

Jøss, finnes det folk som truer med det? Aldri hørt om, og godt er det. Vi har døpt for at lille selv skal få velge til konfirmasjon :) Da slipper hun å døpe seg som ungdom HVIS hun ønsker kristelig konfirmasjon.

En annen i klassen min ble med på konfirmasjonsundervisningen, men ville ikke konfirmere seg, siden han først måte døpes, så han syns det ble for kleint...

Jeg vil døpe barna og så kan de velge konfirmasjon selv. Sambo er ikke kristen, men selv han var sagt at en konfirmasjon er jo eneste anledningen i livet til ett menneske der det står i sentrum og blir feiret for den man er [emoji847]

Hvis man ikke døper så har man selvfølgelig ikke fadder. Fadderen har jo en oppgave ifm trosopplæringen

Om hun velger komf så må hun døpe seg, da etter hennes valg og ikke våres.

En annen i klassen min ble med på konfirmasjonsundervisningen, men ville ikke konfirmere seg, siden han først måte døpes, så han syns det ble for kleint...

Jeg vil døpe barna og så kan de velge konfirmasjon selv. Sambo er ikke kristen, men selv han var sagt at en konfirmasjon er jo eneste anledningen i livet til ett menneske der det står i sentrum og blir feiret for den man er [emoji847]
Er det vi har tenkt over også. Synes valget er lettere andre veien da :)

Blir samme som her :) Bare motsatt. Hun kan melde seg ut av kirken om hun ønsker, fremfor å måtte døpe seg før konfirmasjon.

Blir for oss bedre å melde seg frivillig inn i noe enn å måtte melde seg ut av noe de ufrivillig har vært meldt inn i i mange år... så vi tenker nok litt forskjellig

Er det vi har tenkt over også. Synes valget er lettere andre veien da :)
Tror vi er uenig her, men tror heller ikke det er den største uenigheten [emoji6]

Men kanskje det kommer av at jeg har meldt meg ut av kirken tre ganger! Sist skjedde etter jeg flyttet og fikk derfor tildelt en ny kirke. Mulig det er det samme med de to andre gangene, men da fulgte jeg ikke nok med til å si sikkert.

På mitt trinn når jeg sku ha komf var det noen som døpte seg. Ble ikke noe oppstuss av det. Tror ikke det ble gjort offentlig en gang, bare kort sermoni med prest og vitne.

Back
Topp