Fadder

1zzyMarena

Elsker forumet
Marsboere 2020
Dere som ikke er religiøse av noe slag eller som vil at ungene skal velge selv ang dåp o.l.: har dere fadder til ungene deres?

Vi hadde navnefest og hadde ikke faddere. Det er ikke vanlig å ha det.

Nei. Aldri hørt om noen som er fadder uten at det er via dåp?

Vi har hatt privat navnefest til begge og ingen faddere

Aha, jeg har hvertfall aldri hørt om noen som har faddere med mindre barnet blir døpt :) Fadder papirer får man i forkant av dåpsmøte med presten og må leveres til presten på møtet :)

Tror det praktiseres litt ulikt. Jeg er fadder, men fikk ingen papirer. Har ikke skrevet under på noe eller noe heller, så vet ærlig talt ikke om det ble nedskrevet noen sted?

Tror det praktiseres litt ulikt. Jeg er fadder, men fikk ingen papirer. Har ikke skrevet under på noe eller noe heller, så vet ærlig talt ikke om det ble nedskrevet noen sted?

Du som fadder trenger ikke skrive under, det er foreldrene som skriver navnene til fadderne på et ark som gis til presten :) Sånn det ble gjort her hvertfall :) Vet faktisk ikke om det står noe sted jeg heller, husker ikke om vi foreldre fikk et ark etterpå som det står faddere på.. 4 år siden dåpen :p
Men mulig det praktiseres ulikt rundt om ja :)

Vi har ikke hatt noen av delene, for vi ble ikke enige om det skulle være dåp eller navnefest, så da ble det ingenting, og heller ikke faddere.

Jeg personlig hadde syns det er rart å ha faddere uten dåp, siden det i mitthovedoppgavene til fadderne knyttes til dåpen. Det er jo der de lover å bidra til oppdragelse og tro, i tillegg til å være vitner til dåpen, så oppgaven som fadder starter der. Faddere skal også kjenne og hjelpe barnet i forhold til bibelen og dens historier, og akkurat bibelen er jo tilknyttet kirken og dermed også dåpen, tenker jeg.

Jeg passer ikke helt i kategorien du søker men svarer likevel:p vi er ikke veldig religiøse (ok jeg er nok religiøs men ikke kirkegjenger) og vi har døpt barna våre i kirken. Fadderne våre har litt samme ståsted som oss. En av de er ikke medlem eller konfirmert i statskirken. Det som blir sagt i kirken er vel noe sånt som at de skal hjelpe å oppdra barnet i den kristne tro og lære det å be. Jeg ser på det å velge faddere som å velge noen personer som skal ha litt spesielt ansvar for barnet:) så med mitt utgangspunkt så hadde jeg nok ønsket å utpeke en slags faddere for barnet mitt uansett.

Da jeg begynte på skolen hadde vi faddere som var eldre skolebarn, som viste oss litt rundt og passet ekstra på oss. Det hadde vi forsåvidt på universitetet også.

Jeg har vært i en navnefest og der tror jeg ikke de hadde faddere.
:)

Jeg passer ikke helt i kategorien du søker men svarer likevel:p vi er ikke veldig religiøse (ok jeg er nok religiøs men ikke kirkegjenger) og vi har døpt barna våre i kirken. Fadderne våre har litt samme ståsted som oss. En av de er ikke medlem eller konfirmert i statskirken. Det som blir sagt i kirken er vel noe sånt som at de skal hjelpe å oppdra barnet i den kristne tro og lære det å be. Jeg ser på det å velge faddere som å velge noen personer som skal ha litt spesielt ansvar for barnet:) så med mitt utgangspunkt så hadde jeg nok ønsket å utpeke en slags faddere for barnet mitt uansett.

Da jeg begynte på skolen hadde vi faddere som var eldre skolebarn, som viste oss litt rundt og passet ekstra på oss. Det hadde vi forsåvidt på universitetet også.

Jeg har vært i en navnefest og der tror jeg ikke de hadde faddere.
:)
Der peker du rett på diskusjonen her i heimen. Det at vi legger frem det med å være med/en del av oppdragelsen, en slags potensiell reserveløsning (idagens samfunn er det jo flere muligheter) om noe sku skje med oss. Så ser vi heller litt bort fra at oppdragelsen ska følge kirken være en kristen oppdragelse.

Ingen av oss har heller erfart noe "bibelsnakk" fra våres faddere. Ikke fra gu'mor/far heller.

Så selv om det ikke er så vanlig med "borgelig" fadder så føles det litt rart å være uten... Rare tradisjonene som ligger i oss [emoji23][emoji23][emoji23]

Begge er døpt og har 2 faddere hver:) jeg kommer fra en kristen familie og vi syns selv det er en flott tradisjon .

Ikke helt svar på spørsmålet dette her. Men en kollega fortalte at han har fadderbarn.
Der var det ikke nødvendigvis så mye fokus på kun det religiøse, men hver fadder fikk hver sin oppgave i forhold til barnet.
F.eks: skole/utdanning, sport/idrett, religion/kristendom, kultur/teater, osv... alt utifra hva man tenker barnet kan ha nytte av og hva fadderne kan tenke seg.
Så "jobben" til min kollega var å ta med fadderbarnet på fotballkamper osv [emoji6][emoji1360]

Ikke helt svar på spørsmålet dette her. Men en kollega fortalte at han har fadderbarn.
Der var det ikke nødvendigvis så mye fokus på kun det religiøse, men hver fadder fikk hver sin oppgave i forhold til barnet.
F.eks: skole/utdanning, sport/idrett, religion/kristendom, kultur/teater, osv... alt utifra hva man tenker barnet kan ha nytte av og hva fadderne kan tenke seg.
Så "jobben" til min kollega var å ta med fadderbarnet på fotballkamper osv [emoji6][emoji1360]
Det var en fin ordning [emoji4]

Snakket med en venninne og hun hadde merket seg at flere som ikke ønsker å døpe har valgt en ny "tittel". Altså barnets beskytter. Mye de samme oppgavene som fadder men minus kristendom.

Noen med erfaring med det? Noen tanker om det? [emoji4]

Det var en fin ordning [emoji4]

Jeg tror det kan være noe for oss, siden jeg kommer fra en kristen familie, mens sambo er ikke-religiøs. Syns det er supert at man får spesifikke oppgaver også, så kanskje man tar det mer seriøst [emoji6]

Jeg har en Gud-datter og ett fadderbarn, men har ikke noen spesiell oppgave annet enn at jeg er glad i dem og gir en ekstra oppmerksomhet på dåpsdagen, bursdagen og til jul.

Back
Topp