Dere som ikke er religiøse av noe slag eller som vil at ungene skal velge selv ang dåp o.l.: har dere fadder til ungene deres?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Nei. Aldri hørt om noen som er fadder uten at det er via dåp?
Vi var litt uenige der... heheFaddere er vel kun vanlig om barnet døpes?
Vi var litt uenige der... hehe
Aha, jeg har hvertfall aldri hørt om noen som har faddere med mindre barnet blir døptFadder papirer får man i forkant av dåpsmøte med presten og må leveres til presten på møtet
![]()
Tror det praktiseres litt ulikt. Jeg er fadder, men fikk ingen papirer. Har ikke skrevet under på noe eller noe heller, så vet ærlig talt ikke om det ble nedskrevet noen sted?
Der peker du rett på diskusjonen her i heimen. Det at vi legger frem det med å være med/en del av oppdragelsen, en slags potensiell reserveløsning (idagens samfunn er det jo flere muligheter) om noe sku skje med oss. Så ser vi heller litt bort fra at oppdragelsen ska følge kirken være en kristen oppdragelse.Jeg passer ikke helt i kategorien du søker men svarer likevelvi er ikke veldig religiøse (ok jeg er nok religiøs men ikke kirkegjenger) og vi har døpt barna våre i kirken. Fadderne våre har litt samme ståsted som oss. En av de er ikke medlem eller konfirmert i statskirken. Det som blir sagt i kirken er vel noe sånt som at de skal hjelpe å oppdra barnet i den kristne tro og lære det å be. Jeg ser på det å velge faddere som å velge noen personer som skal ha litt spesielt ansvar for barnet
så med mitt utgangspunkt så hadde jeg nok ønsket å utpeke en slags faddere for barnet mitt uansett.
Da jeg begynte på skolen hadde vi faddere som var eldre skolebarn, som viste oss litt rundt og passet ekstra på oss. Det hadde vi forsåvidt på universitetet også.
Jeg har vært i en navnefest og der tror jeg ikke de hadde faddere.
![]()
Det var en fin ordning [emoji4]Ikke helt svar på spørsmålet dette her. Men en kollega fortalte at han har fadderbarn.
Der var det ikke nødvendigvis så mye fokus på kun det religiøse, men hver fadder fikk hver sin oppgave i forhold til barnet.
F.eks: skole/utdanning, sport/idrett, religion/kristendom, kultur/teater, osv... alt utifra hva man tenker barnet kan ha nytte av og hva fadderne kan tenke seg.
Så "jobben" til min kollega var å ta med fadderbarnet på fotballkamper osv [emoji6][emoji1360]
Det var en fin ordning [emoji4]