fadder, medlem av statskirka

Dette varierer veldig fra kirke til kirke, og spesielt fra prest til prest..
Men de har vel egentlig en regel som sier at de som skal være fadder må være over 15 år (konfirmert), og være medlem av statskirka.

Det de er veldig strikse på, er at de som har meldt seg ut av statskirka - ikke får være fadder. Da vi døpte eldstejenta fikk ikke tanta være fadder, for ho var utmeldt av statskirka.

Fadderen og gudmoren til minste jenten her er ikke medlem av statskirken, var ikke noe problem.

Hva er vitsen med faddere og dåp hvis man synes kristendom er tåpelig?

ORIGINAL: Fru Riskorn

Hva er vitsen med faddere og dåp hvis man synes kristendom er tåpelig?
vi er kristne,men utmeldt av statskirken og var med i annen kirke.

ORIGINAL: Chantonet

om det står på kirkens nettside ja så så står et feil. ene fadderen til jentene mine er ikke medlem....

Her fikk ikke folk lov til å være fadder når de var utmeldt (noen andre som skulle døpe den dagen som spurte).

Det er, som jeg skrev tidligere, opp til hver enkelt menighet.

Det kommer an på menigheten du døper i. Kirkens utgangspunkt er at de som ikke er medlem av statskirken heller ikke skal være fadder. Og det skulle jo bare mangle, spør du meg. En fadder skal jo nettopp sørge for at barnet får trosopplæring. Da bør det jo være en som tror i det minste.
man kan da fint tro og ha "trosopplæring"selv om man ikke er medlem i kirken.vi er med i misjonskirken feks.

Jeg er fadder [:)]
men er ikke medlem av stats kirken. Det betyr ikke noe bare man ikke har helt motstridene grunnsyn til kirkens budskap.

Dette står på wikpedia:

Ofte vil fadderne tilhøre den nære familie og representere ulike generasjoner. For andre er det naturlig å velge venner av familien. Minst to av fadderne må være medlemmer av Den norske kirke og de andre enten medlem av et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp, eller iallfall si seg enig i at barnedåp er berettiget. Forøvrig er det ingen øvre grense for antall faddere, men det er ikke vanlig med mer enn seks. Foreldrene teller ikke med i antall faddere. Minst to av fadderne må være tilstede ved dåpshandlingen.

Ja, det må de..

ORIGINAL: Nozy Rosie

Jeg skulle egentlig vært fadder, men fikk ikke, siden jeg ikke var/er medlem av statskirken. [;)]

Tanten til snuppa mi fikk ikke være fadder av samme grunn...

nei - de må bare ikke tilhøre en annen trosretning som IKKE tror på barnedåp (altså hvor det blir troskonflikt)

ORIGINAL: *MammaArianna*

Det kommer an på menigheten du døper i. Kirkens utgangspunkt er at de som ikke er medlem av statskirken heller ikke skal være fadder. Og det skulle jo bare mangle, spør du meg. En fadder skal jo nettopp sørge for at barnet får trosopplæring. Da bør det jo være en som tror i det minste.
man kan da fint tro og ha "trosopplæring"selv om man ikke er medlem i kirken.vi er med i misjonskirken feks.

Jeg tror nok det er unntaket heller enn reglen. Klart man kan ha kristen tro uten å være medlem av statskirken! Tok ikke med det unntaket, for det står om det på kirken.no også: Skal være medlem av statskirken ELLER annet trossamfunn som ikke fornekter dåp.

ORIGINAL: lenemor

nei - de må bare ikke tilhøre en annen trosretning som IKKE tror på barnedåp (altså hvor det blir troskonflikt)
jeg tror på voksendåp,at barnet selv skal få ta det valget.var likevel fadder:)

ORIGINAL: merete_80

ORIGINAL: KoseMammaen

Dette varierer veldig fra kirke til kirke, og spesielt fra prest til prest..
Men de har vel egentlig en regel som sier at de som skal være fadder må være over 15 år (konfirmert), og være medlem av statskirka.

Det de er veldig strikse på, er at de som har meldt seg ut av statskirka - ikke får være fadder. Da vi døpte eldstejenta fikk ikke tanta være fadder, for ho var utmeldt av statskirka.

Dette stemmer ikke alltid. Mini har en fadder som er meldt ut av statskirka!

Nei, som sagt over her - så varierer det veldig fra kirke til kirke og fra prest til prest. Kirka vi hadde dåp i, ville ikke godta en fadder som var utmeldt fra statskirka..

nei det må di ikke.
noen prester er sær på det, men..
2 av snuppa sine faddere er verken døpt, konfirmert eller medlem av statskirka.
jeg er fadder selv og er heller ikke døpt, konformert eller medlem av statskirka.

Back
Topp