fadder, medlem av statskirka

x1xtrangtanga

Glad i forumet
må de som ska være fadder være medlem av statskirka? og i såfall må alle være dt?

ja, det må de!

ORIGINAL: DivaX

nei

neihei?

forhørte meg med presten i sommer, og han sa JA! alle måtte være, så jeg måtte jo ringe alle og forsikre meg om at de var medlem.

jeg tror det er opp til presten å bestemme.....

har en veninne som er fadder som ikke er i statskirka (ikke til mitt barn da).
men når vi skulla døpe snuppa fikk ikke min søster være fadder fordi hun ikke sto i statskirka. dette var i en annen kirke.

ORIGINAL: TheusOgNuska

nei

neihei?

forhørte meg med presten i sommer, og han sa JA! alle måtte være, så jeg måtte jo ringe alle og forsikre meg om at de var medlem.

Ja da er det rart at som sagt 2 av våre faddere er faddere til Sander altså.. For de er IKKE medlem av statskirken på noen som helst måte...

nei

neihei?

Ja da er det rart at som sagt 2 av våre faddere er faddere til Sander altså.. For de er IKKE medlem av statskirken på noen som helst måte...

jøss, merkelig altså.
jaja, da bestemmer vel presten da, eller kanskje sognepresten[:)]

Det kommer an på menigheten du døper i. Kirkens utgangspunkt er at de som ikke er medlem av statskirken heller ikke skal være fadder. Og det skulle jo bare mangle, spør du meg. En fadder skal jo nettopp sørge for at barnet får trosopplæring. Da bør det jo være en som tror i det minste.

vi fikk beskjed om at det var greit så lenge de ikke var medlem av et "motstridende" trossamfunn

nei

neihei?

jøss, merkelig altså.
jaja, da bestemmer vel presten da, eller kanskje sognepresten[:)]

3 når jeg faktisk tenker meg om.. Og hun ene er så langt i fra å ha noe med statskirken å gjøre at halve kunne vært nok[8D]

jeg er fadder til dattera til venninna mi og jeg er ikke medlem av statskirken.

Jeg skulle egentlig vært fadder, men fikk ikke, siden jeg ikke var/er medlem av statskirken. [;)]

jeg er fadder til 2 og i tillegg human-etiker, så nei, man må ikke være medlem av statskirka

Vi har 4 faddere til våre barn som ikke er medlem av statskirka, altså de er ikke norske engang. Så lenge de er kristne, eller ikke er imot dåp pga religion kan de altså være faddere.

Dette tror jeg er veldig forskjellig fra kirke til kirke på tross av hva starskirkas hovedregler er. Eldstemann har 2 faddere som ikke er medlem av statskirka, men de fikk være faddere likevel.

ORIGINAL: pixi

jeg er fadder til dattera til venninna mi og jeg er ikke medlem av statskirken.

Er også fadder, men ikke medlem....

jeg er fadder og mannen er fadder for broren til han jeg er fadder for.har ikke vært medlem av statskirken på over ti år.

Jenta mi har 2 faddere og ene er hverken døpt eller konfirmert og heller ikke medlem av statskirken, mener hu er humanetiker men fikk være fadder (de spurte ikke, men jeg spurte vel og de sa ikke noe på det[8D])

Back
Topp