Førstegangsmamma ønsker seg tips!

Hjelp! Men er det noe som er "lett" å fikse, da? Presset du når du skulle ta det rolig, eller bare skjedde det? Blir litt redd, hehe
Det er veldig vanlig å revne litt, du merker ingen ting til det (det gjør så vondt uansett på det tidspunktet! :P) og det er lite man kan gjøre for å forebygge. Jeg mener å ha lest at noen studier har vist at massasje KAN ha en liten positiv effekt, mens andre ikke viser noen effekt. Uansett er det massasjen, ikke oljen i seg selv som evt gjør susen.
Det viktigste er vel å høre på jordmor under fødselen, selv om det heller ikke er noen garanti. Jeg lot være å presse da jeg fikk beskjed om det, men fikk grad 2 rift likevel. Har ikke hatt noen problemer med det i ettertid.

Hjelp! Men er det noe som er "lett" å fikse, da? Presset du når du skulle ta det rolig, eller bare skjedde det? Blir litt redd, hehe
Styrtfødsel som førstegangs:) ikke så veldig vanlig;) Ikke meningen å skremme deg, er ikke så mange som føder så fort med hverken første eller andre:) er også helt fin i dag, bare et lite arr:)

Ikke bekymre deg for rifter! De fleste får litt som lett fikses. Du ligger og koser med babyen din mens de fikser opp der nede så du tenker ikke så mye på det :) Veldig få som får større rifter! Jobbet med disse på sykehuset og det var ikke ofte vi fikk slike henvisninger. Jordmødrene er blitt veldig flinke på å forebygge. :)

Gi meg alt dere har av tips, damer! Når begynte dere å smøre magen? Hva trente dere? Lure øvelser? Ting som er ekstra sunt for lille frø? Når sa dere det "høyt", eller helt åpent at dere ventet barn, 12 uker? Gleder meg så veldig selv om det er tidlig (5+2)! Gi alle tipsene dere skulle ønske dere visste om da dere ble gravide☺️
Levde mest mulig normalt. Trente som før, jobbet som før, drev med hobbyer osv. :)

Fortalte om graviditeten til familiene i uke 12, resten fikk vite det når det begynte å vise.

Begge mine fødsler ble styrt fødsel å jeg revnet ikke merkbart bare en liten rift med første. 1cm innvendig med nr 2 :) merket det ikke engang :) ikke hadde jeg smertelindring heller (det var det ikke tid til).

Begge mine fødsler ble styrt fødsel å jeg revnet ikke merkbart bare en liten rift med første. 1cm innvendig med nr 2 :) merket det ikke engang :) ikke hadde jeg smertelindring heller (det var det ikke tid til).
Det er nok hudtypen og tranghet der nede som bestemmer tror jeg, jeg hadde ingen smertelindring heller og full åpning på vei til sykehuset men pressingen tok en time og jeg revnet mer og mer, tilslutt klippet de han ut, den olja og massasje hadde definitivt ikke gjort noe mer tøyelig der for min del;) veldig individuelt det der:)

Back
Topp