Førstegangskontroll

Jeg skal på første jordmortime i morgen (et sted mellom 5+3 til 5+5). Spent :shy: Samtidig føler jeg litt på å møte opp der og kanskje fylle ut helsekort og alt for så å måtte ringe neste uke og si at de kan bare stryke meg.

Fader disse 10-12 ukene her er verre enn hele prøveperioden!!
Kjenner følelsen. Var hos lege og tok blodprøver forrige uke, men helsekortet skulle vi vente med til over påske. Da har jeg hatt to TUL allerede, føles litt godt. Tør liksom mer å håpe hvis jeg kommer forbi tida det døde på sist. Gruer meg så veldig til ultralydene :nailbiting:
 
Jeg hadde første kontroll hos fastlege 6+5, tok da blodprøver og fikk helsekort. Ble henvist til ultralyder og søkte fødeplass. Fikk vite at etter uke 6+0 kan de ta blodprøvene så det var ikke for tidlig. Tok tidlig kontakt pga de nødvendige henvisningene (Tul/nipt) samt kvalme som har resultert i en gradert sykemelding:)
 
Kjenner følelsen. Var hos lege og tok blodprøver forrige uke, men helsekortet skulle vi vente med til over påske. Da har jeg hatt to TUL allerede, føles litt godt. Tør liksom mer å håpe hvis jeg kommer forbi tida det døde på sist. Gruer meg så veldig til ultralydene :nailbiting:
Jeg skjønner det! Jeg opplevde å miste i uke 7 for mange år siden da jeg ved et uhell ble gravid så jeg føler med deg der❤️ Jeg skal ta TUL neste tirsdag. Da er jeg mellom 6+2 til 6+4. Håper hun finner hjertelyd da :smiley-angelic001
 
Jeg skal på første jordmortime i morgen (et sted mellom 5+3 til 5+5). Spent :shy: Samtidig føler jeg litt på å møte opp der og kanskje fylle ut helsekort og alt for så å måtte ringe neste uke og si at de kan bare stryke meg.

Fader disse 10-12 ukene her er verre enn hele prøveperioden!!
Masse lykke til med første time :D Kjenner meg så igjen i følelsene dine! Men samtidig så anbefaler de jo at man ringer inn og kommer på kontroll relativt tidlig (jf podcaster jeg har hørt) så det er nok ikke ukjent for de. Og mest sannsynlig går det jo bra også:Heartpink Men ja, enig i at den korte tiden jeg har visst om graviditeten har vært såå mye verre enn prøveperioden, huff!
 
Masse lykke til med første time :D Kjenner meg så igjen i følelsene dine! Men samtidig så anbefaler de jo at man ringer inn og kommer på kontroll relativt tidlig (jf podcaster jeg har hørt) så det er nok ikke ukjent for de. Og mest sannsynlig går det jo bra også:Heartpink Men ja, enig i at den korte tiden jeg har visst om graviditeten har vært såå mye verre enn prøveperioden, huff!
Tusen takk❤️ Ja, de gjør jo det så får bare følge det, og om det skulle skje så er jeg nok ikke den første det har skjedd med.

Til torsdag har jeg visst om graviditeten i 2 uker. Det har vært de lengste to ukene i hele mitt liv. DPO-land og tiden mellom mensenslutt og eggløsningsdag går jo trippelt så raskt som dette :dead: Gleder meg såå til å kunne nyte denne graviditeten (uke 12) som jeg har lengtet etter, og slippe disse tortur-ukene
 
Når ringte dere lege/jordmor for å ordne TUL (uke 12)? :) Og hvem kontaktet dere?
 
Pga hyperemesis bestiller jeg time denne uka og er 3+5 nå❤️
 
Har nettopp vore på første time hos fastlegen no (5+2 i dag), fekk helsekort og time for blodprøvetaking. Han sa også eg kunne ta kontakt med helsestasjonen, men at dei kanskje ikkje ville kalle meg inn før i veke 24. Syns dette høyrdest litt rart ut?
 
Har nettopp vore på første time hos fastlegen no (5+2 i dag), fekk helsekort og time for blodprøvetaking. Han sa også eg kunne ta kontakt med helsestasjonen, men at dei kanskje ikkje ville kalle meg inn før i veke 24. Syns dette høyrdest litt rart ut?
Jeg opplevde dette sist, var til fastlege på første kontroll. Og fikk ikke før uke 24 på helsestasjonen til jordmortjenesten, når jeg tok kontakt med de. Men når man leser her inne virker det som de fleste får time tidlig.

Dette svangerskapet har jeg flyttet, og bor på et lite tettsted. Her vil de gjerne ha første time tidligere, men siden de er helt fulle får jeg først i uke 16.
 
Første ledige time hos fastlegen mine er i uke 11.
Og helsestasjonen her er håpløs. Tror det blir privat NIPT i uke 10 og samtidig kan jeg søke fødeplass osv.
 
Jeg skal på første jordmortime i morgen (et sted mellom 5+3 til 5+5). Spent :shy: Samtidig føler jeg litt på å møte opp der og kanskje fylle ut helsekort og alt for så å måtte ringe neste uke og si at de kan bare stryke meg.

Fader disse 10-12 ukene her er verre enn hele prøveperioden!!
Dette har jeg tenkt mye på også. Har jordmortime 6+1 nå på onsdag og ultralyd 6+3 på fredag. Jordmor satt meg egentlig opp 12.april men jeg ringte opp igjen dagen etterpå å spurte om å få time før tidlig ul sånn at jeg kan ha med helsekortet på ul. Vil gjerne at de har noe å notere resultatet på. Også har jeg så mye indre stress og bekymringer så tenker det er godt å koble på jordmora mi. Ho kan kontaktes hele døgnet og er sååå forståelsesfull og vennlig. Brukte ho i svangerskapet med 17-åringen min og for 1,5 år siden når jeg ble gravid med trillingene. Ho er så god å ha hvis man plutselig trenger ho på en kveld eller helg osv. Ho er helt fantastisk.
 
Jeg ringte jordmor rundt uke 5. Fikk beskjed om at i Bergen er det lege først, i uke 10-12, så jordmor ca. uke 16. Litt seint synes jeg, men jeg får uansett litt ekstra oppfølging i starten av Kvinneklinikken. UL i uke 8 (7+5) pga. IVF og NIPT pga. alder. Hvis jeg føler for mer oppfølging kan det hende jeg velger privat jordmor. Foreløpig har jeg nok med å komme meg gjennom dagene pga. symptomene. ;)
 
Back
Topp