Førstegangskontroll

Elida

Glad i forumet
Novemberfnuggene 2023
På førstegangskontrollen, tok dere blodprøver og fikk helsekort osv da? Eller er det for tidlig enda?
 
Fikk helsekort, var 6+6 også fikk jeg ny time til blodprøver om 5 uker :hilarious:
 
Jeg skal på første kontroll onsdag neste uke. Da er jeg 6+1. Fikk beskjed om at jordmor da sjekker urinprøve, blodtrykk og vekt. Hun fyller ut helsekort og skulle sende henvisning til ordinær tidlig ultralyd. Blodprøver skulle jeg ta i uke 12 mener jeg at ho sa.
 
Vi tok blodprøver men vi skulle fikse de andre tingene neste gang :) så sikkert litt forskjellig :)
 
Tok blodprøver, men fyller ut helsekort neste gang. Ble henvist til TUL og OUL. Har fått OUL-avtale allerede.
 
På førstegangskontrollen, tok dere blodprøver og fikk helsekort osv da? Eller er det for tidlig enda?
Fikk kun helsekort. Jm syns det var litt tidleg med blodprøver enda, så dei blir tatt ved neste kontroll rundt veke 11/12 ca.

Med -21 barnet var eg først til lege i veke 5/6 og tok blodprøvene då. Vart aldri tatt igjen på eit seinare tidspunkt.
 
Ble litt forvirra når jeg var der istad, for mener sist jeg tok blodprøver og ordna alt på første kontroll. Denne gangen sa de på laben at de pleide ikke gjøre det før uke 12, men legen sa det er samma når, så da tok vi alt nå. Ser jo her inne at det er helt forskjellig fra hvor man går tydeligvis. På Helsenorge.no står det i retningslinjene at man tar blodprøver og helsekort osv mellom uke 6-11.
 
Jeg skal på første kontroll når jeg er 12+3 hos jordmor og fikk beskjed om at jeg kunne ringe legen for å ta blodprøver osv tidligere men at jeg ikke måtte. Kunne vente til uke 12.
 
Tok første kontroll, blodprøver og helsekort 7+6.
 
Ble litt forvirra når jeg var der istad, for mener sist jeg tok blodprøver og ordna alt på første kontroll. Denne gangen sa de på laben at de pleide ikke gjøre det før uke 12, men legen sa det er samma når, så da tok vi alt nå. Ser jo her inne at det er helt forskjellig fra hvor man går tydeligvis. På Helsenorge.no står det i retningslinjene at man tar blodprøver og helsekort osv mellom uke 6-11.
Jeg fikk ikke helsekort og tok ikke de ‘standard’ blodprøvene. Legen min sa også at det tar vi nærmere uke 12. Sånn var det sist også (2020), da fikk jeg først helsekort og beskjed om å komme tilbake kun for blodprøver i uke 12. Denne gangen var det bare henvisning til ultralyder og litt ekstra oppfølging jeg får pga mola i første svangerskap.
 
Jeg fikk også beskjed om å ta blodprøver senere. Var hos jordmor når jeg var 6+4. Hun mente uka etter påske er best.
Hvorfor er det så stor forskjell? Husker fra de to andre svangerskapene mine at blodprøver ble tatt mye tidligere.
 
Ble litt forvirra når jeg var der istad, for mener sist jeg tok blodprøver og ordna alt på første kontroll. Denne gangen sa de på laben at de pleide ikke gjøre det før uke 12, men legen sa det er samma når, så da tok vi alt nå. Ser jo her inne at det er helt forskjellig fra hvor man går tydeligvis. På Helsenorge.no står det i retningslinjene at man tar blodprøver og helsekort osv mellom uke 6-11.
Samme her, litt forvirra. Legesekretærer jeg snakket med når jeg bestilte time sa at nye retningslinjer sa at prøvene skulle tas i uke 12.
Men legen rekvirerte blodprøver og jeg tok de idag. Vet ikke hvem av dem som har rett :laughing002
 
Jeg kontaktet fastlegekontoret, og de ville ikke sette meg opp til første kontroll før sent i uke 10… Så da er det bare å vente da!
Jeg har ordnet meg privat UL tidlig i uke 9. Det er første gang jeg er gravid, så jeg kunne personlig gjerne hatt oppfølging litt tidligere, menmen! ☺️
 
Jeg kontaktet fastlegekontoret, og de ville ikke sette meg opp til første kontroll før sent i uke 10… Så da er det bare å vente da!
Jeg har ordnet meg privat UL tidlig i uke 9. Det er første gang jeg er gravid, så jeg kunne personlig gjerne hatt oppfølging litt tidligere, menmen! ☺️
Skulle de sendte henvisning til TUL før timen da? De trenger vel å gi sykehuset litt tid på å gi deg en time?
 
Hadde første time hos jordmor i går, 8 uker og fylte ut helsekort da :happy: skal bestille time hos lege i morgen for blodprøver, ble henvist til tidlig ultralyd og ordinær ultralyd og fikk timene på digipost allerede idag!
 
Skulle de sendte henvisning til TUL før timen da? De trenger vel å gi sykehuset litt tid på å gi deg en time?
Det er i alle fall ikke gjort/har ikke fått beskjed om det. Er det lang ventetid i Oslo på TUL? Bør jeg kontakte de igjen og be om at de sender henvisning? På forhånd takk!
 
Det er i alle fall ikke gjort/har ikke fått beskjed om det. Er det lang ventetid i Oslo på TUL? Bør jeg kontakte de igjen og be om at de sender henvisning? På forhånd takk!
Jeg vet ikke hvor lang tid sykehuset trenger på å håndtere henvisning.

Men jeg sendte en melding til fastlegen tidlig uke 5 og spurte om henvisning til Ullevål samt TUL (og NIPT i mitt tilfelle). Skrev at jeg ga beskjed tidlig slik at vi rakk å få henvisning. I forrige svangerskap fikk jeg avslag på TUL selv om jeg absolutt skulle ha fått det, så nå tenkte jeg det var greit å ha litt tid på meg. Jeg har ikke bestilt time hos lege eller jordmor ennå, kun bedt om henvisning:)
 
Jeg skal på første jordmortime i morgen (et sted mellom 5+3 til 5+5). Spent :shy: Samtidig føler jeg litt på å møte opp der og kanskje fylle ut helsekort og alt for så å måtte ringe neste uke og si at de kan bare stryke meg.

Fader disse 10-12 ukene her er verre enn hele prøveperioden!!
 
Back
Topp