Førstegangs

Det er anbefalt å drikke maks 2 kopper kaffe om dagen, ettersom det er funnet sammenheng mellom spontanabort og koffein, og sjangsen for å få ett mindre barn er også større. Spekemat er viktig å holde seg unna ettersom det kan inneholde bakterie som er skadelig for barnet. Man kan derimot spise spekemat hvis den er varmebehandlet, eks pepperoni på toppen av osten på pizzaen. Du kan heller ikke spise ost som er upastauriserte oster, ettersom disse kan inneholde listeria bakterien, som. Er skadelig for fosteret. De flese oster kan du spise heldigvis;)

Er ikke så mye man ikke kan spise/drikke og det er absolutt verdt det:):) jeg var koffein avhenging før.(drakk flere liten colazero og minst to kopper kaffe om dagen) men har mistet helt smaken på det, cola drikker jeg litt av da;) men ikke mye:):)

Håper du ble litt klokere;k)

Får en liten en i julegave <3 termin 04.des.
Ja det er verdt det, verdt alt♡ å ble en del klokere. men det der med osten hva er upasturisert? Verdens fineste julegave♡ Jobber som nattvakt så det blir som regel litt kaffe, men i natt vart det ca 2 kopper. Ikke drukket kaffe siden jeg kom hjem selv om kaffetørst det er jeg nå ja, så en svak kopp nå kaanskje. Er veldig mye som jeg lurer på så blir sikkert mye mas fra denne fronten.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Ja det er verdt det, verdt alt♡ å ble en del klokere. men det der med osten hva er upasturisert? Verdens fineste julegave♡ Jobber som nattvakt så det blir som regel litt kaffe, men i natt vart det ca 2 kopper. Ikke drukket kaffe siden jeg kom hjem selv om kaffetørst det er jeg nå ja, så en svak kopp nå kaanskje. Er veldig mye som jeg lurer på så blir sikkert mye mas fra denne fronten.

Her må du bare mase i vei! Er jo derfor vi er her inne!!

Hei igjen;) du maser absolutt ikke bra du spør hvis det er noe du lurer på;) tenker siden du er vant til koffein er det ikke sikkert det gjør noe hvis det blir ett par kopper ekstra?:) vet egentlig ikke så mye om det bortsett fra at det er anbefalt med maks to. Men det kan nok sikkert legen svare på:):)
Vet ikke helt hva det vil si at den ikke er varmebehandlet eller noe?:/ gjeldr ihvertfall ikke så mange oster. Men det står som regel på pakken. Du kan i hvertfall ikke spise blåmuggost og brie og sånne typer oster:)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Hei igjen;) du maser absolutt ikke bra du spør hvis det er noe du lurer på;) tenker siden du er vant til koffein er det ikke sikkert det gjør noe hvis det blir ett par kopper ekstra?:) vet egentlig ikke så mye om det bortsett fra at det er anbefalt med maks to. Men det kan nok sikkert legen svare på:):)
Vet ikke helt hva det vil si at den ikke er varmebehandlet eller noe?:/ gjeldr ihvertfall ikke så mange oster. Men det står som regel på pakken. Du kan i hvertfall ikke spise blåmuggost og brie og sånne typer oster:)

hvis det er slike oster så er det ingen fare, blåmugg og brie er ikke noe godt. Men hvit ost spiser jeg litt av da.

hvis det er slike oster så er det ingen fare, blåmugg og brie er ikke noe godt. Men hvit ost spiser jeg litt av da.

Du kan trygt spise norvegia og Jarlsberg og alle de der;) står på innholdsfortegnelsen om den er det men de fleste oster er;)

Kan man spise leverpostei?

Det går ikke ann å overdrive når man følger matportalen sitt råd.... Det har med å ta ansvar for det lille som vokser i magen vår:) det samme med bilsikkerhet.
Men skinke? Kokt skinke liksom? Må det varmebehandles? Det har jeg ikke hørt...
Husk at det et koffein i kakao og mørk sjokolade også. Energidrikker er selvfølgelig fyfy! Lettbrus og cola, noen oster og spekemat.
Mye å passe på, men det gjør jeg med glede:)

Det går ikke ann å overdrive når man følger matportalen sitt råd.... Det har med å ta ansvar for det lille som vokser i magen vår:) det samme med bilsikkerhet.
Men skinke? Kokt skinke liksom? Må det varmebehandles? Det har jeg ikke hørt...
Husk at det et koffein i kakao og mørk sjokolade også. Energidrikker er selvfølgelig fyfy! Lettbrus og cola, noen oster og spekemat.
Mye å passe på, men det gjør jeg med glede:)
Tror man skal ta alle råd med måte:) kroppen sier fort ifra om det ikke er bra. Forrige svangerskap var jeg helt avhengig av saltpølse. Spiste masse av det uten å varmebehandle, men jeg passet på at pakkene ikke ble liggende åpne. Hadde de vært åpnet i mer enn to dager spiste jeg ikke av den.

27.12.14
02.06.10

Synes det blir litt feil av flere her å skrive at: kroppen sier fort i fra hvis den får i seg noe som ikke er bra. Hvis du først blir smittet av listeria eller toxoplasmose, så er det jo allerede en risiko for sykdom hos fosteret. Man overdriver ikke dersom man følger rådene fra helsedirektoratet.. Da gjør man faktisk det som er det beste for barnet sitt! Sier dere bare dette for å slippe å sitte med dårlig samvittighet kun fordi dere MÅÅÅ ha spekemat f.eks.? :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Synes det blir litt feil av flere her å skrive at: kroppen sier fort i fra hvis den får i seg noe som ikke er bra. Hvis du først blir smittet av listeria eller toxoplasmose, så er det jo allerede en risiko for sykdom hos fosteret. Man overdriver ikke dersom man følger rådene fra helsedirektoratet.. Da gjør man faktisk det som er det beste for barnet sitt! Sier dere bare dette for å slippe å sitte med dårlig samvittighet kun fordi dere MÅÅÅ ha spekemat f.eks.? :)

Jeg snakket med legen min om det sist og han mente at det ikke var noe problem... Han sa til meg som jeg skrev over, hør på kroppen din.

27.12.14
02.06.10

Jeg snakket med legen min om det sist og han mente at det ikke var noe problem... Han sa til meg som jeg skrev over, hør på kroppen din.

27.12.14
02.06.10
Ville uansett ikke hørt på en lege som ikke forholder seg til anbefalingene fra helsedirektoratet. De er jo der for en grunn :)

Og det er selvfølgelig forskjell på å spise noe som er anbefalt i mindre mengder, enn å spise noe som det er anbefalt å holde seg helt vekk fra :) Synes jeg da!

Syns det er ganske enkelt egentlig:
1. Alt av kjøtt/fugl/fisk skal være godt stekt/kokt (inkl.spekemat)
2. Null alkohol
3. Null kunstig søtstoff (f.eks light-brus. Påvirker utvikling av hjerne og nervesystem hos fosteret.

I tillegg er det detaljråd om ost og fisk som er nyttig å lese.

Syns det er ganske enkelt egentlig:
1. Alt av kjøtt/fugl/fisk skal være godt stekt/kokt (inkl.spekemat)
2. Null alkohol
3. Null kunstig søtstoff (f.eks light-brus. Påvirker utvikling av hjerne og nervesystem hos fosteret.

I tillegg er det detaljråd om ost og fisk som er nyttig å lese.
Hvor har du dette om kunstig søtningsmiddel fra egentlig? Nyere forskning viser at det ikke er særlig med holdepunkter i tidligere forskning hvorpå light-brus er "farlig". Også på matportalen står det at man fint kan drikke det.. :)

To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 :) <3

Ville uansett ikke hørt på en lege som ikke forholder seg til anbefalingene fra helsedirektoratet. De er jo der for en grunn :)

Man må gjøre det man selv synes er riktig. Tror ikke man skal være helt hysterisk heller... Selvfølgelig spiser jeg ikke rått kjøtt, det sier seg nesten selv. Det er anbefalninger fra helsedirektoratet, anbefalinger er ikke det samme som at det er farlig om man ikke følger det til pungt og prikke.

27.12.14
02.06.10

Hvor har du dette om kunstig søtningsmiddel fra egentlig? Nyere forskning viser at det ikke er særlig med holdepunkter i tidligere forskning hvorpå light-brus er "farlig". Også på matportalen står det at man fint kan drikke det.. :)

To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 :) <3
Ja, har også sett artikler fra forskning som "friskmelder" søtstoff, men har ikke sett at det står noe om foster og barn i utvikling der. Det jeg også har sett, er at det kommer like mange motsvar fra andre forskere som mener at det ER farlig. Såååå...konklusjonen blir, i hvert fall for min egen del, at jeg ikke vil ta noen sjanser når forskningen er så sprikende. I hvertfall ikke med den lille. Men skal ikke moralisere hvis andre konkluderer annerledes!

Back
Topp