Første svangerskapskontroll

Noen som vet hvorfor blodprøver ikke skal tas før uke 6?
Jeg var hos jordmor 6+5 (etter menstermin) og fikk tatt blodprøver da. Var på privat UL litt senere og fikk bekreftet mistanken om litt sen eggløsning så ble da målt til 6+1. Det vil si at jeg bare var 5+6 da blodprøvene ble tatt, men har det noe å si da? Er jo bare snakk om 1 dag?

Jeg var hos jordmor denne uka, 8+2. Jeg fikk beskjed om å ta blodprøver på sykehuset på otul. Hun sa noe om at det var for tidlig å ta enda pga måling av noen antistoffer eller noe, og at det beste tidspunktet for å ta blodprøvene var rundt tiden for otul.

Var på første kontroll hos jordmor i går. Bare utfylling av helsekort osv. Tok blodprøver og fikk dato til ul :happy: Skal også få vanlig tul med nipt etter jul, flere blodprøver, og ny kontroll i februar.

Jeg trodde jeg kunne ta den første kontrollen med fastlegen, var der i dag. Men fikk beskjed om at han ikke hadde tid, at det tok en halvtime. Kunne heller ikke ta blodprøve eller levere inn urinprøve før den første kontrollen? Jeg er 10+1 i dag. Jordmor hadde gått for dagen, så skal ringe på mandag. Er så kvalm for tiden, så synes det er tiltak med enda en time. Men fikk xonvea på blå resept, så det er jo noe!

Vært på første kontroll i dag, (8+3) alt var fint og ble henvist til både tidlig og ordinær ul. Ble også henvist til samtale for å starte vurdering ang vanlig fødsel eller ks. Men hun henviste ikke til nipt selv om jeg er 38 år, da hun mente slik informasjon bringer stort ansvar og at hun derfor ville vi skulle tenke nøye gjennom om vi ville ta den eller ikke. Jeg fikk også xonvea mot kvalmen, så spent på om det hjelper.

Vært på første kontroll i dag, (8+3) alt var fint og ble henvist til både tidlig og ordinær ul. Ble også henvist til samtale for å starte vurdering ang vanlig fødsel eller ks. Men hun henviste ikke til nipt selv om jeg er 38 år, da hun mente slik informasjon bringer stort ansvar og at hun derfor ville vi skulle tenke nøye gjennom om vi ville ta den eller ikke. Jeg fikk også xonvea mot kvalmen, så spent på om det hjelper.
Fikk heller ikke henvisning til NIPT på første svangerskapskontroll, men forstod det slik at du får muligheten på tidlig ordinær ultralyd til å ta nødvendig blodprøve.
Men det er jo en valg med stort ansvar selvfølgelig, kjenner på det selv. Men vi ønsker nok å ta NIPT denne gangen.

Jeg var på første svangerskapskontroll på torsdag, 8+2. det var en veldig hyggelig opplevelse. Fastlegen tok utgangspunkt i min beregning av EL og termin, og noterte ned at jeg har mistet to ganger. Hun sa at om jeg blir bekymret nå, f.eks hvis jeg får blødning, så var jeg kommet så langt på vei at hun kunne henvise meg til offentlig ultralyd.

Jeg stresset dagen før med å få kjøpt Urinprøveglass, men hun spurte aldri etter urinprøven jeg hadde lest at jeg måtte ha med.

Ellers satt opp ny legetime i januar og henvist til TOUL og OUL (men ikke fått dato ennå). Hun sa at det er problemer med å få jordmortimer i min bydel for tiden, men at jeg kunne gå til henne om jeg ikke får timene jeg skal ha. Men at når det nærmer seg fødsel bør jeg absolutt til jordmor.

Skal til fastlege på tirsdag også fikk jeg en ekstra ultralyd på fredag. Blir spennende å se

Jeg var på første kontroll i dag hos fastlegen. 9+5. Hun fylte ut helsekortet, ordnet med blodprøver og jeg leverte urinprøve.
Henvisning til TOUL og NIPT har jeg fått tidligere, da jeg var på privat UL, så det er allerede i boks.

Back
Topp