Første svangerskapskontroll

Det hørtes spennende ut. Hva tar man opp i en sånn samtale?
Går igjennom helsekortet, jordmor spurte en del om tidligere fødsler/spontanaborter, psykisk helse, bekymringer og tanker, livssituasjon, familie, forhold og slike ting :)
Jeg har fått en helt fantastisk jordmor og som faktisk hadde meg på føden og skrev meg ut av føden sist :) tok seg god tid !
 
Har første svangerskapskontroll den 17. mars, da er jeg 7+5 :) Tror det å ringe og bestille den timen var det første jeg gjorde da jeg tok positiv test.
 
Jeg ringte helsestasjonen ganske fort, ikke fordi jeg ville ha time så fort, men fordi jeg har erfaring fra en annen helsestasjon om at man må være tidlig ute. Så fikk time allerede neste uke. Veldig fornøyd med det, så slipper jeg å dra innom legen.
 
Aaah! Da forstår jeg:happy:
Det er jo veldig betryggende også:happy:

Til info☺️;
"En gynekolog er en lege med spesialisering i faget kvinnesykdommer og fødselshjelp."

Siden jeg skrev at jeg skulle til legen:p
Men ja er veldig betryggende med TUL.:Heartpink
 
Last edited:
Hva liker dere best : å ha første kontrollen hos jordmor eller fastlegen? :happy:

Har fått time hos jordmor neste uke, men begynte å lure på om det var mer vanlig å ha den første svangerskapskontrollen hos fastlegen? :confused005
 
Hva liker dere best : å ha første kontrollen hos jordmor eller fastlegen? :happy:

Har fått time hos jordmor neste uke, men begynte å lure på om det var mer vanlig å ha den første svangerskapskontrollen hos fastlegen? :confused005
Jeg skal ha hos jordmor. Veldig fornøyd om jeg slipper lege denne gangen.
 
Er det vanlig å ha med partner til første svangerskapskontroll? :oops:
Det er den enste jeg aldri har hatt med mannen på. Men tror ikke det er uvanlig. Med mine forrige graviditeter ble jeg fulgt opp på abc og der vil de ha med partner så ofte som mulig
 
Det er den enste jeg aldri har hatt med mannen på. Men tror ikke det er uvanlig. Med mine forrige graviditeter ble jeg fulgt opp på abc og der vil de ha med partner så ofte som mulig

Takk for svar :happy:mannen har lyst å være med på første kontroll så føler ikke at jeg kan si nei til det:p Selvom den første kontrollen er mest info og utfylling av skjema. Håper bare ikke jordmor synes det er rart at jeg tar han med.. :rolleyes:
 
Takk for svar :happy:mannen har lyst å være med på første kontroll så føler ikke at jeg kan si nei til det:p Selvom den første kontrollen er mest info og utfylling av skjema. Håper bare ikke jordmor synes det er rart at jeg tar han med.. :rolleyes:
Om han vil hadde jeg tatt han med. Da slipper du iallfall som meg og måtte komme med personnummeret han i ettertid.
 
Hva liker dere best : å ha første kontrollen hos jordmor eller fastlegen? :happy:

Har fått time hos jordmor neste uke, men begynte å lure på om det var mer vanlig å ha den første svangerskapskontrollen hos fastlegen? :confused005

Jeg har hos jordmor på helsestasjonen. Fikk ikke time hos fastlegen før 30. mars :shifty: Men, ville nok uansett valgt å gå til jordmor selvom jeg fikk legetime tidligere, det virker mest naturlig.
 
Back
Topp