Første svangerskapskontroll

Alltid urinprøve på svangerskapsrelatert lege/jmtime! Er jo eget felt for det på helsekortet til og med... vanskelig å fylle ut/følge med uten prøvemateriale...

Hvor lang tid brukte dere på første time ? :P 1 time? Må planlegge litt i forhold til jobb

Min første urinprøve på svangerskapskontroll ble avvist som ikke bra nok :hilarious: Måtte pent levere en ny en en annen dag. Er visst ikke så enkelt... Man må jo bruke morgenurin, og dusje før man tar prøven, så den ikke blir forurenset... :hilarious: Har levert noen prøver før i mitt liv (men ikke relatert til svangerskap) og da var de ikke like strenge...

Gikk til innkjøp av en del prøveglass på apoteket. De var ikke så dyre heldigvis ☺️

Min første urinprøve på svangerskapskontroll ble avvist som ikke bra nok :hilarious: Måtte pent levere en ny en en annen dag. Er visst ikke så enkelt... Man må jo bruke morgenurin, og dusje før man tar prøven, så den ikke blir forurenset... :hilarious: Har levert noen prøver før i mitt liv (men ikke relatert til svangerskap) og da var de ikke like strenge...

Gikk til innkjøp av en del prøveglass på apoteket. De var ikke så dyre heldigvis ☺️
Dusje har jeg aldri hørt om at man må før urinprøve. Men man må passe på å ta midtstrålen, og ikke det aller første som kommer :)

Hvor lang tid brukte dere på første time ? :p 1 time? Må planlegge litt i forhold til jobb

Fastlegen min brukte max 10 minutter... Hun tok blodtrykk, spurte noen spørsmål for å fylle ut helsekortet og kom med noen generelle råd. Navn osv. måtte jeg skrive på selv etterpå. Ingen veiing/måling, hun bare spurte om høyde og vekt. Det eneste «personlige» hun spurte om, var hvordan det gikk på jobb. Ellers bare spørsmål for å avdekke om det var noen risikofaktorer i svangerskapet. Følte meg ikke veldig sett og velkommen, akkurat. Eneste positive er at jeg føler meg trygg på at jeg ikke er i noen risikogruppe.
Neste gang blir det jordmor.

Back
Topp