Første svangerskapskontroll

Pukka

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Januarlykke 2020
Hei!

Jeg lurer på når dere skal ha/har hatt første svangerskapskontroll? Jeg hadde første i uke 14 med førstemann, men det er kanskje litt vel sent føler jeg :)

Virker som om det er kommet nye retningslinjer siden sist og at man burde ha kontroll ganske tidlig? Skal dere til lege eller jordmor først?
 
Jeg var hos jordmor da jeg var 6+1 (det er tidlig og ikke nødvendig!), og så skal jeg igjen i uke 12. Nye retningslinjer gjør det mulig for jordmor å kunne ta alle de blodprøvene som man ofte tar hos legen. Så det er deilig at jeg slipper å dra til legen for det for nå gjorde jeg drt hos jordmor :) :)
 
Jeg har time hos jordmor neste uke. Da er jeg 9+3.synes det er passende tidspunkt. Litt tid er gått og det skjer ting. Så lenge alt er normalt er det ikke nødvendig for min del å dra tidligere.
 
Var hos jordmor igår, er 7+3. Veldig tidlig, men jeg syntes det var greit å dra dit så tidlig :) Skal til legen om 2-3 uker for å ta blodprøver, så tilbake til jordmor i juli (u 15) for å høre hjerteslag:love7
 
Jeg skal om 3 dager. Til legen. Da er jeg 6+2. Så skal jeg til jordmor to uker etter. Her ville de vist ha oss inn til jordmor fort. Står egentlig at vi skal ha 1-2 kontroller i første trimester.
 
Skal til fastlegen til fredag, er da 6+4.
Har time hos jordmor 11+4 tror jeg det var:dead: da skal lillemann på 8 mnd kontroll, så da tar jeg alt i en sulamitt:joyful:
 
Ble satt opp på time hos jordmor 9+2, og fikk beskjed om å ringe legen for å bestille time for blodprøver. Ble tilfeldigvis satt opp samme dag som jeg skal til jordmor, så skal først ta blodprøver og så direkte til jordmor :happy:
 
Var på første i dag, hos fastlege! 6+7.

Ble litt skuffet over at det ikke var noe mer :laughing002 Blodprøver, urinprøve, BT og litt generelt om svangerskap. Fikk ikke målt HGC.
 
Trodde ikke man skulle på kontroll før uke 12 jeg :p nå ble jeg usikker på hva jeg gjør
 
Neste uke . Da er jeg 7+3. Valgte tidlig for evt å se Ann hvordan jordmor er ang kjemi osv . Pga fødselsangst ++ :)
 
Jeg bestiller nok ikke før nærmere uke 12:happy: har i tidligere svangerskap følt at det ble litt mye unødvendige kontroller.
Dessuten har jeg ikke tid til å dra unødvendig mye til lege/jordmor:happy:
skal på min andre TUL på fredag, så føler at det er nok foreløpig.
 
Jeg skal i dag, 5+2. Jeg ringte helsestasjonen og spurte hvor tidlig de tok inn, da fikk jeg til svar at det var litt opp til meg. Men som nevnt lengre opp, tar de inn tidligere nå enn før. Tror det er for å kartlegge livsstil osv :)
 
Takk for svar alle sammen!

Ringte fastlegen i dag, og i følge dem var det ingen grunn til å komme noe særlig tidligere enn uke 12 om jeg ikke hadde noe spesielt ønske om det:) Men jeg er 12 uker på vei midt i sommerferien, så jeg bestiller nok time et par uker før det :joyful:

Kanskje jeg skal høre med jordmor også, hva som er vanlig praksis der:)
 
Va hos legen i uke 6, pga svimmelhet og slapphet. Ikke en planlagt time for jeg mener dette er for tidlig for svangerskapskontroll. Men jeg følte meg så resusert at jeg ville sjekke blodnivåene mine. Jeg har lavt blodtrykk, og lavt med jern og vit D. Jeg fekk beskjed om å ta tilskudd.
Så mitt råd er å gå til lege så tidlig om du føler at det er noe. Jeg og legen avtalte første svangerskapskontroll i uke 12.:hilarious:
 
Va hos legen i uke 6, pga svimmelhet og slapphet. Ikke en planlagt time for jeg mener dette er for tidlig for svangerskapskontroll. Men jeg følte meg så resusert at jeg ville sjekke blodnivåene mine. Jeg har lavt blodtrykk, og lavt med jern og vit D. Jeg fekk beskjed om å ta tilskudd.
Så mitt råd er å gå til lege så tidlig om du føler at det er noe. Jeg og legen avtalte første svangerskapskontroll i uke 12.:hilarious:

Høres lurt ut :) Jeg hadde ingen problemer i forrige svangerskap, så om jeg er fin i formen blir det nok ikke så kjempetidlig kontroll.
 
  • Liker
Reactions: M2M
Jeg dropper fastlegen. Har vikar nå som jeg ikke kjenner.
Har bestilt time til TUL uke 8 og 12, jordmor uke 12 (samme jordmor som med tulla på 8 mnd) og søkt fødeplass på AHUS.
Skulle noe skje før den tid blir det lege..
 
Back
Topp