Første svangerskapskontroll termin Juli

Jeg skal på første time hos legen i uke 12, nærmere bestemt 15.desember :) jeg holder meg nok til legen, hun er meget dyktig og omsorgsfull :)
 
Jeg synes det er så utrolig vanskelig. Jeg har et dårlig forhold til fastlegen min, har kun møtt henne 2 ganger siden hun er veldig opptatt. Sist jeg var hos henne pga SA så var jeg helt nedbrutt da jeg dro derifra fordi hun var ikke noe imøtekommende eller forståelsesfull. Jeg spurte om sykemld men hun sa er det liv laga så skal du tåle å komme deg på jobb. Dette blandt mye annet gjør at jeg ønsker og bytte fastlege, han som er vikar der som jeg har vært hos som også oppdaget den forrige graviditeten min liker jeg utrolig godt, men hverken han eller noen andre på dette legekontoret er ledige. Det som er bra med å ha legekontor der er at det tar meg 1 min og kjøre dit, men jeg har ikke noe særlig forhold til dette stedet. Noen som har en lege/jordmor og anbefale meg i trondheimsområdet ? Vil gjerne følges opp av samme person i svangerskapet. :)
 
Har første kontroll i uke 12 hos lege! Tenker å bestille jordmortime etter jul. Gikk kun til jordmor i slutten forrige svangerskap, da hun var helt fantastisk! Håper å få samme jordmor denne gang:)
 
Jeg synes det er så utrolig vanskelig. Jeg har et dårlig forhold til fastlegen min, har kun møtt henne 2 ganger siden hun er veldig opptatt. Sist jeg var hos henne pga SA så var jeg helt nedbrutt da jeg dro derifra fordi hun var ikke noe imøtekommende eller forståelsesfull. Jeg spurte om sykemld men hun sa er det liv laga så skal du tåle å komme deg på jobb. Dette blandt mye annet gjør at jeg ønsker og bytte fastlege, han som er vikar der som jeg har vært hos som også oppdaget den forrige graviditeten min liker jeg utrolig godt, men hverken han eller noen andre på dette legekontoret er ledige. Det som er bra med å ha legekontor der er at det tar meg 1 min og kjøre dit, men jeg har ikke noe særlig forhold til dette stedet. Noen som har en lege/jordmor og anbefale meg i trondheimsområdet ? Vil gjerne følges opp av samme person i svangerskapet. :)

Er ikke fra Trondheim så har ingen å anbefale der dessverre! Min erfaring fra tidligere svangerskap er at legen ikke har like god tid og gjerne ikke svar på alle spørsmålene dine(er nok noen leger som er fantastiske på dette område også), så jeg foretrakk jordmor og gikk kun der de siste månedene.. Hadde en utrolig dyktig jordmor! Gikk kun til legen for nødvendige prøver(blodprøver). Så det går jo om du er misfornøyd med legen og ikke får byttet! Minuset er jo om det er vanskelig å få sykemelding om du virkelig trenger det.. Håper du får byttet til en god fastlege og får en super jordmor! Det har så mye å si:)
 
Er ikke fra Trondheim så har ingen å anbefale der dessverre! Min erfaring fra tidligere svangerskap er at legen ikke har like god tid og gjerne ikke svar på alle spørsmålene dine(er nok noen leger som er fantastiske på dette område også), så jeg foretrakk jordmor og gikk kun der de siste månedene.. Hadde en utrolig dyktig jordmor! Gikk kun til legen for nødvendige prøver(blodprøver). Så det går jo om du er misfornøyd med legen og ikke får byttet! Minuset er jo om det er vanskelig å få sykemelding om du virkelig trenger det.. Håper du får byttet til en god fastlege og får en super jordmor! Det har så mye å si:)

Ja jeg kjenner selv at det tar veldig mye av energien min og være usikker på dette feltet. Jeg har attpåtil klart og få skikkelig influensa og ligger helt utslått med feber og smerter i hele kroppen. Så jeg skulle nokk vært en tur til legen og fått sykemld men vet ikke om det er noe vits og prøve, da jeg blir bare sendt hjem igjen som regel fra denne damen. Men jeg får se, om jeg ikke er bedre til Mandag så skal jeg ringe ned og høre om jeg får komme inn til vikar :)
 
Var hos legen på onsdag, fikk henvisning til tidlig ultralyd og fikk brev i posten idag at ultralyden blir den 17.11, gleder meg til å bli ferdig med den for å se at det faktisk er noe der inni :)
Fikk sykemelding idag ut neste uke(har ikke spist eller drukket noe særlig på tre dager nå, så begynner å bli temmelig ødelagt) Så fikk jeg ny time neste fredag hos legen for å holde kontroll på vekta og at jeg ikke blir for dehydrert.
Jeg skal også den 17!:happy:
 
Skal bestille time for 1.kontroll mellom uke 10 og 12. Da skal alle 1.gangs blodprøver tas :)
Og henvisning Oul sendes :)
 
Hva gjør man på første svangerskapskontroll? noen som allerede har fått den unnagjort og kan dele litt informasjon?
 
1.svangerskaps kontroll hos fastlegen 17/12 :)
 
Er bare i uke 6, så det er tidlig for meg enda. Tenker kontroll over nyttår, kanskje når jeg er ca 12 uker på vei, for å få bestilt OUL :) Usikker på om jeg velger lege eller jordmor. Sist svangerskap gikk jeg bare til jordmor :)
 
Jeg skal til legen for en prat på torsdag, da er jeg 5+1 etter min beregning. Hadde ganske tidlig time sist og, 6+2. Blir nøye oppfulgt pga blodtrykk, og hun skjønte sikkert at jeg var litt engstelig siden vi mista sist.
 
Jeg får veldig tett oppfølging denne gangen med masse ekstra ultralyder, så jeg aner ikke om jeg trenger å gå til jordmor i det hele tatt..! Jeg kommer jo til å gå til jm på alle ultralydene liksom ;)
 
Jeg skal på første kontroll nå på mandag. Da er jeg forhåpentligvis 6+5. I Oslo tar de inn til første kontroll mellom uke 6-7 for å søke fødeplass osv, så tilbake for blodprøver mellom uke 10-12. Mellom der vil jo jeg også ha to ultralyder om alt går som det skal!
 
Skal til legen pga annet før jul, er i uke 10 da. Så da deler jeg nyheten, vet ikke om hun kan henvise meg til ul da men regner med det:) så blir det sikkert ut i februar jeg bestiller kontroll for blodprøver osv, kan høre litt med henne og. Har lite lyst til å ta prøvene før litt uti både fordi jeg jobber med dem og fordi kollegaene mine jobber med dem:p

Og når det gjelder jordmor så er jeg usikker. Bor på en liten plass med en jordmor. Jobber i byen. Får ta noen telefoner snart. Sist gikk jeg i byen. Hvis jeg skal ha legetime så sent kan jeg jo bestille jm til nyttår.
 
Skal 21 des da er jeg12+4 vel. Så lenge formen med kvalme ikke blir værre, blir det første kontroll.
 
Jeg synes det er så utrolig vanskelig. Jeg har et dårlig forhold til fastlegen min, har kun møtt henne 2 ganger siden hun er veldig opptatt. Sist jeg var hos henne pga SA så var jeg helt nedbrutt da jeg dro derifra fordi hun var ikke noe imøtekommende eller forståelsesfull. Jeg spurte om sykemld men hun sa er det liv laga så skal du tåle å komme deg på jobb. Dette blandt mye annet gjør at jeg ønsker og bytte fastlege, han som er vikar der som jeg har vært hos som også oppdaget den forrige graviditeten min liker jeg utrolig godt, men hverken han eller noen andre på dette legekontoret er ledige. Det som er bra med å ha legekontor der er at det tar meg 1 min og kjøre dit, men jeg har ikke noe særlig forhold til dette stedet. Noen som har en lege/jordmor og anbefale meg i trondheimsområdet ? Vil gjerne følges opp av samme person i svangerskapet. :)


Om du ønsker jordmor må du ta kontakt med den helsestasjonen du sogner til..hvor du bor avgjør dette.

De ser helst at første kontroll blir gjort hos fastlegen i uke 12, pga rutineblodprøver som skal tas da. Om du har behov for annet enn "faktaopplysninger" så er jordmor mer riktig, da hun setter av ca 45 minutter mot legen som har 15 minutter pr. pasient. Man kan også bytte annenhver gang.

Jeg har lege på Lade men bor på Heimdal, så er på utkikk etter ny lege selv..men finner ingen men ledig kapasitet som jeg ønsker å gå til i mitt nærområde..
 
Jeg skal til jordmor i uke 10, var på ul forrige uke (7+3) og skal på ul i uke 12 igjen. Hadde en MA i slutten av juli, ellers hadde jeg nok ventet til uke 12 med kontrollene.
 
Jeg synes det er så utrolig vanskelig. Jeg har et dårlig forhold til fastlegen min, har kun møtt henne 2 ganger siden hun er veldig opptatt. Sist jeg var hos henne pga SA så var jeg helt nedbrutt da jeg dro derifra fordi hun var ikke noe imøtekommende eller forståelsesfull. Jeg spurte om sykemld men hun sa er det liv laga så skal du tåle å komme deg på jobb. Dette blandt mye annet gjør at jeg ønsker og bytte fastlege, han som er vikar der som jeg har vært hos som også oppdaget den forrige graviditeten min liker jeg utrolig godt, men hverken han eller noen andre på dette legekontoret er ledige. Det som er bra med å ha legekontor der er at det tar meg 1 min og kjøre dit, men jeg har ikke noe særlig forhold til dette stedet. Noen som har en lege/jordmor og anbefale meg i trondheimsområdet ? Vil gjerne følges opp av samme person i svangerskapet. :)
Jeg ringte helsestasjon min i dag å fikk beskjed om sånn info møte nå i desember. De vill gjerne at vi skall ringe så tidlig som mulig. Jeg bor i Trondheim.
 
Jeg ringte helsestasjonen og fikk melding om at første time må tas hos legen. Fikk time 21 desember. Da er jeg 9+1. Fikk brev fra helsestasjonen omførste time 1 februar og da er jeg 15+1. Aner ikke om det er for tidlig eller for sent, så jeg er fornøyd :)
 
Back
Topp