Første legetime

Skal på kontroll for noe annet i desember, tenkte å informere legen da. Også drøyer jeg vel første svangerskapskontroll en måned i hvert fall etter det. Jordmor vet jeg ikke hvor jeg skal gå enda, bor i en bygd og jobber i byen.

Vet noen noe om oppfølging av jm på sykehus, har tenkt litt på om jeg skal gå for det hvis mulig.
 
Hadde min første time i dag, hvor legen beroliget meg ang. operasjonen jeg har hatt, og sa at alt nok kom til å gå helt fint, og at det ikke var nødvendig med noe ekstra oppfølging pga. den. Så det eneste som skjedde i dag var at vi gikk igjennom blodprøvesvarene mine fra forrige mnd, og at hun tok en graviditetstest for å journalføre det, og så fikk jeg ny time om 5 uker, hvor vi skulle ta nye blodprøver og lage helsekort og søke fødeplass om jeg ikke ville gjøre det på egenhånd. Følte meg mye roligere når jeg gikk derfra, men har fremdeles lyst til å bestille privat UL, før OUL fordi jeg vil se hjerte og vil se baby, er jo nysgjerrig. :D
 
Men du har vel en annen fastlege fram til du får ny?
Ja men får ikke første svangerskapskontroll hos henne for da er jeg over hos den nye. Og det er i desember jeg trenger men får ikke bestilt time før etter 1 desember for tar 3 uker før jeg er i systemet. Jeg er bare urolig for at når desember da kommer og jeg ringer for å avtale så er det full booket da står jeg der uten første svangerskaps kontroll før jul....
 
Jeg leste et eller annet sted at det burde komme en ordning slik at man får refundert penger når man må gå til privatpraktiserende fordi det offentlig ikke har kapasitet. Ditt tilfelle er jo et bevis på det! Jeg skjønner god at du blir urolig hvis du må vente så lenge.
Kanskje du kan avtale med den nye fastlegen at de ringer deg hvis noen avlyser timer i desember? Ønsketenkning kanskje.. ;) Håper du finner ut av det!
Ja dette er litt stressende. Syns jeg kunne fått time når jeg på en måte har fått tildelt fastlege. Og jordmor sa hun ikke kunne følge meg opp før februar. Føler at ingen vil følge meg opp...syns det er litt skummelt som førstegangsfødende og man er litt uviten og har mange spørsmål...mannen min skal ringe fastlege imorgen og snakke med de. Kanskje det hjelper ? !
 
Fikk også beskjed om uke 12 forrige gang og følte meg ganske lost som førstegangs. Må da være greit å få en time så man kan få opplysninger om ting man ikke bør gjøre og spise feks. Ikke alle søker opp på nett...
Nå venter jeg litt før jeg ringer, er 6+5 idag.
 
Tenkte å bestille time til lege når jeg er i uke 10. Så får vi se når de har ledig time. Ringer sikkert jm og rundt da og forhører meg litt måtte vil jeg skal komme.
 
Ja dette er litt stressende. Syns jeg kunne fått time når jeg på en måte har fått tildelt fastlege. Og jordmor sa hun ikke kunne følge meg opp før februar. Føler at ingen vil følge meg opp...syns det er litt skummelt som førstegangsfødende og man er litt uviten og har mange spørsmål...mannen min skal ringe fastlege imorgen og snakke med de. Kanskje det hjelper ? !
:( Så trist! Jeg skjønner godt at du synes det er skummelt! Jeg er ekstra følsom og føler med sviket fordi legen ikke ville ta graviditetstest når jeg var hos legen i går. Føler ikke at de vil godta at jeg er gravid før det har gått flere uker. Kanskje vanlig å ikke ta helt av sted med prøver og timer for legene, men for oss som sitter i situasjonen for førstegang hadde det vært greit å føle seg tatt på alvor og tatt vare på.
Håper legen til mannen din kan hjelpe! Om legen din er fullbooket i desember, så kan man alltid være plagsom og ringe hver morgen for å høre om det har dukket opp ledig time. ;) hehe.
 
Fikk også beskjed om uke 12 forrige gang og følte meg ganske lost som førstegangs. Må da være greit å få en time så man kan få opplysninger om ting man ikke bør gjøre og spise feks. Ikke alle søker opp på nett...
Nå venter jeg litt før jeg ringer, er 6+5 idag.
Så godt å høre at jeg ikke er den eneste som følte seg litt lost! :) Blir nok litt enklere andre gang. Nå vil jeg få første kontroll overstått hos lege, så skal jeg til jordmor resten av svangerskapet. :)
 
:( Så trist! Jeg skjønner godt at du synes det er skummelt! Jeg er ekstra følsom og føler med sviket fordi legen ikke ville ta graviditetstest når jeg var hos legen i går. Føler ikke at de vil godta at jeg er gravid før det har gått flere uker. Kanskje vanlig å ikke ta helt av sted med prøver og timer for legene, men for oss som sitter i situasjonen for førstegang hadde det vært greit å føle seg tatt på alvor og tatt vare på.
Håper legen til mannen din kan hjelpe! Om legen din er fullbooket i desember, så kan man alltid være plagsom og ringe hver morgen for å høre om det har dukket opp ledig time. ;) hehe.

hva får deg til å tro at legen ikke vil godta du er gravid? og helt seriøst, skaff deg time hos en privat lege dersom du ikke er fornøyd med tingene og reglene slik de faktisk er....
 
hva får deg til å tro at legen ikke vil godta du er gravid? og helt seriøst, skaff deg time hos en privat lege dersom du ikke er fornøyd med tingene og reglene slik de faktisk er....
Nå synes jeg du stepper over en grense her. Jeg angriper ikke deg og dine meninger. Jeg skriver det jeg FØLER. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal ta deg så nær av ting jeg skriver. Vennligst ikke skriv mer til meg.
 
:( Så trist! Jeg skjønner godt at du synes det er skummelt! Jeg er ekstra følsom og føler med sviket fordi legen ikke ville ta graviditetstest når jeg var hos legen i går. Føler ikke at de vil godta at jeg er gravid før det har gått flere uker. Kanskje vanlig å ikke ta helt av sted med prøver og timer for legene, men for oss som sitter i situasjonen for førstegang hadde det vært greit å føle seg tatt på alvor og tatt vare på.
Håper legen til mannen din kan hjelpe! Om legen din er fullbooket i desember, så kan man alltid være plagsom og ringe hver morgen for å høre om det har dukket opp ledig time. ;) hehe.
Ja skjønner akkurat hvordan du har det. Har også følelsen av at man ikke er "gravid" hos helsevesenet før det har nesten gått 12 uker men for oss fra uke 1-12 så er vi faktiske gravide. Mannen min fikk ringt idag. Han booket en time 21.12 og i verste fall om krise at det er fullt så skulle jeg få overta den timen. Vi har samme fastlege. Så heldigvis. Aleris hørte jeg aldri noe fra. Men kommer til å ringe fastlegen klokke. 08.15 den 1 desember uansett. Haha di slipper ikke unna. Har jo mange spørsmål og man må jo vente til uke 12 bare fordi da blir man tatt på alvor. Litt kjedelig at det er sånn...
 
Hadde time i dag jeg, 5+3, ønsket å diskutere oppfølging pga konisering tideligere, men også for å diskutere pappa som er syk.
Fikk noen blader, en bok, helsekortet og sånne blodprøve ark. Der stor det at prøvene skal taes mellom uke 8 og 12.
De tok også urinprøve for å se at jeg var gravid, testet for uvi og målte blodprosent og blodsukker. Og desverre måtte jeg på vekta!!
Fin time, er ganske rolig nå og klar for å vente med neste time egentlig til nyåret... (enn så lenge :p)

Har du tatt mye når du har konisert? Jeg er også konisert så lurer på om jeg trenger oppfølging. Men tror ikke de tok så mye.
 
hva får deg til å tro at legen ikke vil godta du er gravid? og helt seriøst, skaff deg time hos en privat lege dersom du ikke er fornøyd med tingene og reglene slik de faktisk er....

Syns du er litt kvass her... Dette er vel et forum der en skal kunne lufte sine tanker uten å bli angrepet.

Tror ikke dette er ment som kritikk mot deg som jobber på legesenter...
Det er mer et utløp for frustrasjon og engstelse. Dette er helt normalt tenker jeg.

Noen trenger mer oppfølging enn andre. Noen trenger mer informasjon enn andre. Noen sliter mye mer med vonde/tunge tanker enn andre. Det må helsevesenet/helsepersonell ta hensyn til.

Det som er satt opp som standard for svangerskaps oppfølging er en mal som passer for de aller fleste, men ikke alle. Det skal selvsagt være mulig å få time utenom dette.

Foreslår at vi heier litt på hverandre jeg! Det er jo det vi trenger:)
 
Syns du er litt kvass her... Dette er vel et forum der en skal kunne lufte sine tanker uten å bli angrepet.

Tror ikke dette er ment som kritikk mot deg som jobber på legesenter...
Det er mer et utløp for frustrasjon og engstelse. Dette er helt normalt tenker jeg.

Noen trenger mer oppfølging enn andre. Noen trenger mer informasjon enn andre. Noen sliter mye mer med vonde/tunge tanker enn andre. Det må helsevesenet/helsepersonell ta hensyn til.

Det som er satt opp som standard for svangerskaps oppfølging er en mal som passer for de aller fleste, men ikke alle. Det skal selvsagt være mulig å få time utenom dette.

Foreslår at vi heier litt på hverandre jeg! Det er jo det vi trenger:)
Helt enig! Bra skrevet!!:):):)
 
Har du tatt mye når du har konisert? Jeg er også konisert så lurer på om jeg trenger oppfølging. Men tror ikke de tok så mye.
Ja, jeg har tatt en del. Første gangen tok de bare litt, gangen etter tok de mer for å være på den sikre siden, men prøvene tatt etterpå er fortsatt ikke bra. Nå fikk jeg en tilfeldig time på veldig kort varsel og siden jeg er gravid og har prøvd lenge så valgte de å ikke gjøre noe. (Startet utredning for ufrivillig barnløshet hos samme gyn nå før pos test)
Jeg får ul og sjekk hver 12 uke, men jeg tror den blir enda hyppigere mot slutten, det kommer kanskje litt an på forandringene underveis. Jeg har jo veldig liten livmortapp nå så det krever oppfølging så jeg ikke føder for tidlig...
Jeg ville gjerne luftet det for legen din, og kanskje bedt de ta en innvendig sjekk på ul- eventuelt egen henvisning senere. Du har nok ikke tatt så mye første gangen, men greit å sjekke opp så du føler deg trygg :)
 
Jeg var hos lege på tirsdag, da var jeg 4+6 :) Har i tillegg en mild nyresykdom, så fikk ikke noe "motstand" på å komme inn :) men syns det var veldig greit å prate med lege og spørre om ting man lurer på :) jeg er også førstegangsgravid :) Du kan jo spørre om å få en konsultasjon og ikke kontroll? :)
 
Blir nok ikke time før rundt uke 12 som er i starten av januar. Med førstemann fikk jeg beskjed om at med mindre jeg hadde tenkt å ta abort eller trengte spesiell oppfølging for noe så var det ikke behov for å tidligere kontroll enn ved uke 12. Fikk også den infoen jeg trengte ifht vitaminer av sekretæren.
 
Jeg var bare hos legen 2 ganger under forrige svarngerskap fordi jeg måtte. Jeg tok resten av kontrollene hos jordmor på helsestasjonen. De har mye bedre tid og er mye hyggligere. Der var jeg inne i uke 7 eller 8 første gang.
 
Da fikk jeg endelig bestilt min første svangerskaps kontroll. Fått time hos privat jordmor. 21.12. Så da blir det en bra jul når man har hatt ultralyd i forkant. Jippi
 
Back
Topp