Første legetime

Jeg ringte i dag, bare for å ha bestilt den og fikk time når jeg er 7+5 :)

Blodprøvene blir forsatt ikke tatt da ;)
For det gir heeeelt gale svar :) og de blir heller ikke analysert når de ser at man kun er så kort..
 
Hadde time i dag jeg, 5+3, ønsket å diskutere oppfølging pga konisering tideligere, men også for å diskutere pappa som er syk.
Fikk noen blader, en bok, helsekortet og sånne blodprøve ark. Der stor det at prøvene skal taes mellom uke 8 og 12.
De tok også urinprøve for å se at jeg var gravid, testet for uvi og målte blodprosent og blodsukker. Og desverre måtte jeg på vekta!!
Fin time, er ganske rolig nå og klar for å vente med neste time egentlig til nyåret... (enn så lenge :p)
 
Hadde time i dag jeg, 5+3, ønsket å diskutere oppfølging pga konisering tideligere, men også for å diskutere pappa som er syk.
Fikk noen blader, en bok, helsekortet og sånne blodprøve ark. Der stor det at prøvene skal taes mellom uke 8 og 12.
De tok også urinprøve for å se at jeg var gravid, testet for uvi og målte blodprosent og blodsukker. Og desverre måtte jeg på vekta!!
Fin time, er ganske rolig nå og klar for å vente med neste time egentlig til nyåret... (enn så lenge :p)
Det høres ut som en fin time, heldig du! Håper jeg får det like fint i morgen tidlig og at jeg blir like rolig! :)
 
Jeg jobber som legesekretær og det er faktisk ikke normalt og ha 1.svangerskaps kontroll før mellom uke 10 og 12 og det er fordi de første blodprøvene ikke skal tas før dette.
Det er fordi det er så ofte dessverre at ting kan skje før uke 12 så det er derfor.
Dersom du har spm så kan du selvsagt be om time for det men det har ellers ingen hensikt..

Du har mulighet for å snakke med jordmor i kommunen evt også..
Men det er ikke vi sekretæren som har laget reglene om 1.svangerskap kontroll så ikke bit hodet av de stakkars ;)
Godt å høre litt fra en profesjonell. Helt greit å ikke ha blodprøver osv før uke 10-12, men synes det er rart å ikke høre om man vil komme til en samtale tidligere.
Hva med det å forsikre seg at gravide vet om folat, andre vitaminer og ting man ikke bør spise? Det finnes internet ja, men mye feil informasjon der ute også.
Som førstegangsgravid er det skummelt å tenke at man skal være 'alene' om ansvaret i 8-10 uker. Det skjer inni din kropp, kjæresten kan ikke gjøre stort, kanskje du ikke har delt det med noen. Jeg betaler gjerne for en legetime der jeg kan spørre om spesifikke ting jeg lurer på som gjelder for meg, og ikke generelt for alle andre.
Det er hvertfall slik jeg føler det. Nå har jeg fått time til i morgen tidlig, så håper jeg får litt svar. :)
 
Jeg sendte mail i dag, og fikk min første legetime i morgen, da er jeg 6+1. Jeg har hatt en operasjon i vår som gjør at jeg (kanskje) trenger litt ekstra oppfølging i svangerskapet. Er veldig spent, men det er kanskje ikke stort som skjer på den første timen. Termin i juli, bor i Oslo, og vil føde på ABC om det er mulig, så må vel kanskje søke fødeplass tidlig.
Kanskje vi møtes på avdelingen. ;)
 
Godt å høre litt fra en profesjonell. Helt greit å ikke ha blodprøver osv før uke 10-12, men synes det er rart å ikke høre om man vil komme til en samtale tidligere.
Hva med det å forsikre seg at gravide vet om folat, andre vitaminer og ting man ikke bør spise? Det finnes internet ja, men mye feil informasjon der ute også.
Som førstegangsgravid er det skummelt å tenke at man skal være 'alene' om ansvaret i 8-10 uker. Det skjer inni din kropp, kjæresten kan ikke gjøre stort, kanskje du ikke har delt det med noen. Jeg betaler gjerne for en legetime der jeg kan spørre om spesifikke ting jeg lurer på som gjelder for meg, og ikke generelt for alle andre.
Det er hvertfall slik jeg føler det. Nå har jeg fått time til i morgen tidlig, så håper jeg får litt svar. :)

Altså, vi informerer selvfølgelig om folat osv og oppstart av det så fort som mulig, men så har man også selv et ansvar som gravid og finne ut hva man skal og ikke skal gjøre/spise.
Men du som 1.gangs gravid kan også spørre når du tok den tlf om hva det viktigste man bør huske på i begynnelsen er... ;)
Og du er jo inne på forum hvor damene nesten har mer peiling enn leger hihi...
Men om du nå har fått time så er jo det kjempe bra. Håper du får svar på det du lurer på, hvis ikke er vi her inne for å hjelpe hverandre <3
Og som sagt, føler du at du ikke får de svarene du trenger eller blir nok beroliget kan du be om å snakke med jordmor i kommunen eller bestille time privat :):):)
Lykke til :)
 
Hadde time i dag jeg, 5+3, ønsket å diskutere oppfølging pga konisering tideligere, men også for å diskutere pappa som er syk.
Fikk noen blader, en bok, helsekortet og sånne blodprøve ark. Der stor det at prøvene skal taes mellom uke 8 og 12.
De tok også urinprøve for å se at jeg var gravid, testet for uvi og målte blodprosent og blodsukker. Og desverre måtte jeg på vekta!!
Fin time, er ganske rolig nå og klar for å vente med neste time egentlig til nyåret... (enn så lenge :p)

Gruer meg til den fordømte vekta... haha.. har allerede gått opp 1.2 kg.. Men det er bare luft føler jeg haha :)
 
Har fått første time når jeg er 7+5, men er det normalt å ha mannen med på denne? Det ønsker jeg, siden det er første for begge☺
 
Jordmor hadde ikke tid før i februar her hos meg. Og jeg har byttet fastlege så fikk ikke bestilt time før jeg var i systemet der før 1 desember. Håper de rekker 12 ukers kontrollen før jul ellers blir jeg stresset. Hvem ellers skal ta kontrollen?
 
Har fått første time når jeg er 7+5, men er det normalt å ha mannen med på denne? Det ønsker jeg, siden det er første for begge☺
Jeg vet ikke om din første time blir sånn kontrolltime. I så fall sa legen min at mannen er velkommen på den og alle andre timer, og at det var ganske vanlig. Sleng han med! :) Det skal jeg med min!
 
Jordmor hadde ikke tid før i februar her hos meg. Og jeg har byttet fastlege så fikk ikke bestilt time før jeg var i systemet der før 1 desember. Håper de rekker 12 ukers kontrollen før jul ellers blir jeg stresset. Hvem ellers skal ta kontrollen?
Februar?! Da er du jo kommet til OUL tid uten å ha hatt første kontroll! Håper du kan få noe kjapt med en gang du er i systemet! Regner med de fleste av oss vil ha ro og glede i jula!
 
Jeg vet ikke om din første time blir sånn kontrolltime. I så fall sa legen min at mannen er velkommen på den og alle andre timer, og at det var ganske vanlig. Sleng han med! :) Det skal jeg med min!
De tar vell blodprøver, urinprøve, sykdomshistorikk+ så vidt så eg skjønte:) så tar han med meg, så kan legen fortelle han at det er greit t jeg er totalt ustabil;)
 
Det høres ut som en fin time, heldig du! Håper jeg får det like fint i morgen tidlig og at jeg blir like rolig! :)
Quoter meg selv her.
Var hyggelig å få snakke med lege og få brosjyre og svar på spørsmål. Vet hva jeg skal gjøre i forbindelse med skole og eksamen, samt fikk time hos sosionom for å snakke om penger.
Da har jeg også fått roen! :) Snakketime med lege anbefales!
 
De tar vell blodprøver, urinprøve, sykdomshistorikk+ så vidt så eg skjønte:) så tar han med meg, så kan legen fortelle han at det er greit t jeg er totalt ustabil;)
Hehe, jeg kjøpte en bok til mannen som så langt har hatt rett uke for uke angående mitt humør og pågående graviditetstesting. ;)
Du skal nok på første kontroll, søke fødeplass også hvis jeg ikke tar feil. Koselig å ha med mannen. :)
 
Hehe, jeg kjøpte en bok til mannen som så langt har hatt rett uke for uke angående mitt humør og pågående graviditetstesting. ;)
Du skal nok på første kontroll, søke fødeplass også hvis jeg ikke tar feil. Koselig å ha med mannen. :)
Skulle gjerne gjort det :p
Da tar jeg han med, er sikkert like spennende for han:)
 
Februar?! Da er du jo kommet til OUL tid uten å ha hatt første kontroll! Håper du kan få noe kjapt med en gang du er i systemet! Regner med de fleste av oss vil ha ro og glede i jula!
Ja syns også det var rimelig lenge. Kan jo ikke vente til februar med å ha første kontroll. Jeg har hørt om aleris (privat) kan ta svangerskapskontroll i uke 12. Så venter på tilbakemelding. Kjenner det gjør meg urolig at jeg ikke får time...
 
Jeg fikk time hos jordmor 4 desember og hos fastlegen 22 desember så blir virkelig tett oppi jul så vil dra med sambo på den som er hos fastlegen.. Sambo er litt meh iforhold til å gå men håper han vil..
 
Ja syns også det var rimelig lenge. Kan jo ikke vente til februar med å ha første kontroll. Jeg har hørt om aleris (privat) kan ta svangerskapskontroll i uke 12. Så venter på tilbakemelding. Kjenner det gjør meg urolig at jeg ikke får time...
Jeg leste et eller annet sted at det burde komme en ordning slik at man får refundert penger når man må gå til privatpraktiserende fordi det offentlig ikke har kapasitet. Ditt tilfelle er jo et bevis på det! Jeg skjønner god at du blir urolig hvis du må vente så lenge.
Kanskje du kan avtale med den nye fastlegen at de ringer deg hvis noen avlyser timer i desember? Ønsketenkning kanskje.. ;) Håper du finner ut av det!
 
Jordmor hadde ikke tid før i februar her hos meg. Og jeg har byttet fastlege så fikk ikke bestilt time før jeg var i systemet der før 1 desember. Håper de rekker 12 ukers kontrollen før jul ellers blir jeg stresset. Hvem ellers skal ta kontrollen?


Men du har vel en annen fastlege fram til du får ny?
 
Back
Topp