Første legetime

Jellybean88

Førstegangsprøver
Hei damer!
Lurer på om det er andre som har bestilt til første svangerskapskontroll?
Jeg ringte nettopp og resepsjonisten påpekte at man ikke skal ha time før 10-12 uker. Jeg vet jo at det er vanlig, men jeg føler det er litt sårt ikke å få tilbud om bittelitt tidligere når man er førstegangsgravid og i tillegg student. Jeg har spørsmål jeg gjerne vil spørre legen om trening og vitaminer som jeg nå ikke får svar på før om 5 uker.. Mye jeg kan gjøre galt i den tiden tenker jeg..
Er det noen måte å få time tidligere? Hvor langt er du på vei ved første time?
Takk for svar!
 
Hva er det du lurer på da? Kanskje vi her inne kan hjelpe deg :)
Jeg har ikke bestilt legetime enda, og stresser ikke med det heller, men dette er tredjemann da, blir litt mer avslappet etterhvert ;)
 
Ringte bare å sa "hei, jeg ønsker å få satt opp en time jeg" så spurte hun når og hva det gjaldt, og da sa jeg at jeg nettopp hadde funnet ut av at jeg var blitt gravid. Hadde time på fredag, og da var jeg 5+6 eller noe. Du kan jo bare si at du føler du trenger å snakke med legen, du trenger vel ikke forklare alt til resepsjonisten.
 
Jeg hadde min første svagerskapskontroll i uke 12... Men før den tid hadde jeg ul på IVFavdelingen og en privatul på ultralydklinikken.

Hadde ringt opp igjen til legekontroret og sagt du ønsket en time før, fordi du hadde en del spm.

Lykke til :)
 
Hei damer!
Lurer på om det er andre som har bestilt til første svangerskapskontroll?
Jeg ringte nettopp og resepsjonisten påpekte at man ikke skal ha time før 10-12 uker. Jeg vet jo at det er vanlig, men jeg føler det er litt sårt ikke å få tilbud om bittelitt tidligere når man er førstegangsgravid og i tillegg student. Jeg har spørsmål jeg gjerne vil spørre legen om trening og vitaminer som jeg nå ikke får svar på før om 5 uker.. Mye jeg kan gjøre galt i den tiden tenker jeg..
Er det noen måte å få time tidligere? Hvor langt er du på vei ved første time?
Takk for svar!
Jeg har min første time i morgen, da er jeg 6 +0. Jeg sa at jeg ønsket en time raskt, fordi det var min første gang. Det hadde hun full forståelse for. Skjønner godt at du vil komme deg til legen fortløpende! Mye spørsmål :) Har også bestilt tidlig ultralyd 23.nov, og jordmor 9.des :) Håper det ordner seg for deg :)
 
Tusen takk for raskt svar!!
Jeg skal ringe legen igjen og få ny time.
Ting jeg lurer på er om hva man skal unngå å gjøre i forhold til trening, og om jeg bare skal ta folat eller de andre vitaminene jeg har kjøpt. Jeg har også eksamen i desember og tenker det er greit å ha kontakt med lege om jeg skulle bli dårlig eller trenge tilrettelegging.
 
Ringte bare å sa "hei, jeg ønsker å få satt opp en time jeg" så spurte hun når og hva det gjaldt, og da sa jeg at jeg nettopp hadde funnet ut av at jeg var blitt gravid. Hadde time på fredag, og da var jeg 5+6 eller noe. Du kan jo bare si at du føler du trenger å snakke med legen, du trenger vel ikke forklare alt til resepsjonisten.
Så snill resepsjonist du har!
Hadde du en full sjekk med alt av blodprøver osv eller bare en samtale?
 
Da fikk jeg en samtaletime i morgen tidlig. Hun ble nok litt satt ut av å få en hormonell og gråtende pasient på telefonen 10 min etter jeg ringte første gangen. ;)
 
Hvis du har lyst å dra til legen tidlig, så gjør du det :) sekretærene kan ikke nekte deg det. Jeg var til første time i uke 5 sist, fordi jeg studerte i utlandet og måtte finne ut av mye dør jeg skulle reise.
 
Hadde med en urinprøve, pluss blodprøve for å sjekke hcg. Sånn jeg har skjønt det er det andre du skal ta prøver for ikke mulig før i uke 11-12 eller noe.
Kanskje jeg skal ta med en liten tisseprøve i tilfelle.. Tviler på at de gidder å sjekke noe på meg egentlig. Virket som de var uinteressert i en graviditet før de vet den sitter.
Får høre hva legen sier i morgen, blir nok å dra til jordmor etter første kontroll. Leser rundt forbi at folk har søkt fødeplass i uke 8. Det skjer nok ikke på mitt legekontor. ;)
Så bra at du får god oppfølging så langt!
 
Jeg var nettopp på første kontroll, er akkurat 6 uker. Jeg fikk graviditetsjournal men det ble verken gjort gu eller blodprøver, fordi det var så tidlig. Det var kun en konsultasjon. Men han henviste meg til sykehuset til tidlig ul fordi jeg har et ledd- og muskelsyndrom så de vil følge meg ekstra opp. Han sa likevel at han gikk ut ifra at det meste ville gå gjennom sykehuset og evt. jordmor. Jeg ville satset privat ul eller gjennom jordmor
 
Kanskje jeg skal ta med en liten tisseprøve i tilfelle.. Tviler på at de gidder å sjekke noe på meg egentlig. Virket som de var uinteressert i en graviditet før de vet den sitter.
Får høre hva legen sier i morgen, blir nok å dra til jordmor etter første kontroll. Leser rundt forbi at folk har søkt fødeplass i uke 8. Det skjer nok ikke på mitt legekontor. ;)
Så bra at du får god oppfølging så langt!

Bare ta med ja. De hadde ikke bedt meg om å gjøre det, men da jeg kom ble jeg likevel spurt om jeg hadde husket å ta det med.. Hvor bor du? Søkte vel om fødeplass ganske tidlig sist og, men det er nok fordi terminen var i juli da og, å det er jo høysesong på sommeren, pluss at jeg bor i Oslo. Har ikke søkt noe nå, men regner med at de kanskje gjør det på neste kontroll i uke 11-12.
 
Jeg var nettopp på første kontroll, er akkurat 6 uker. Jeg fikk graviditetsjournal men det ble verken gjort gu eller blodprøver, fordi det var så tidlig. Det var kun en konsultasjon. Men han henviste meg til sykehuset til tidlig ul fordi jeg har et ledd- og muskelsyndrom så de vil følge meg ekstra opp. Han sa likevel at han gikk ut ifra at det meste ville gå gjennom sykehuset og evt. jordmor. Jeg ville satset privat ul eller gjennom jordmor
Så bra du også får tett oppfølging.
Jeg får se hva legen sier i morgen. Hvis hun er mer sympatisk enn resepsjonisten, så går jeg vel til henne for første offisielle kontroll. Jeg har tenkt meg inn på ABC klinikken på Ullevål, så da får man månedlig oppfølging av jordmor frem til fødsel.
 
Bare ta med ja. De hadde ikke bedt meg om å gjøre det, men da jeg kom ble jeg likevel spurt om jeg hadde husket å ta det med.. Hvor bor du? Søkte vel om fødeplass ganske tidlig sist og, men det er nok fordi terminen var i juli da og, å det er jo høysesong på sommeren, pluss at jeg bor i Oslo. Har ikke søkt noe nå, men regner med at de kanskje gjør det på neste kontroll i uke 11-12.
Lurt, jeg skal ta med i morgen.
Jeg bor rett utenfor Oslo, i Bærum. Har jo termin i juli jeg også, og vil søke ABC klinikken på Ullevål.
Kan jo hende legen i morgen anbefaler en tidligere time til første kontroll enn den som er satt opp. det er lov til å håpe!
 
Jeg jobber som legesekretær og det er faktisk ikke normalt og ha 1.svangerskaps kontroll før mellom uke 10 og 12 og det er fordi de første blodprøvene ikke skal tas før dette.
Det er fordi det er så ofte dessverre at ting kan skje før uke 12 så det er derfor.
Dersom du har spm så kan du selvsagt be om time for det men det har ellers ingen hensikt..

Du har mulighet for å snakke med jordmor i kommunen evt også..
Men det er ikke vi sekretæren som har laget reglene om 1.svangerskap kontroll så ikke bit hodet av de stakkars ;)
 
Jeg sendte mail i dag, og fikk min første legetime i morgen, da er jeg 6+1. Jeg har hatt en operasjon i vår som gjør at jeg (kanskje) trenger litt ekstra oppfølging i svangerskapet. Er veldig spent, men det er kanskje ikke stort som skjer på den første timen. Termin i juli, bor i Oslo, og vil føde på ABC om det er mulig, så må vel kanskje søke fødeplass tidlig.
 
Dersom du ikke er fornøyd med det heller, kan du jo bare bestille time privat :)
 
Back
Topp