Sendte bare en mail til Føden på Rikshospitalet, og spurte om hvordan jeg skulle gå frem for å få plass
Så får vi se hva som skjer.
Så får vi se hva som skjer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Du bare ringer jordmor og bestiller time, som oftest er det på helsestasjonen. Ikke alle kommuner har nok jordmødre da, så det er ikke garantert at du får alle timene du vil ha. Egentlig heter det at du skal få velge selv om du vil ha kontrollene hos lege eller jordmor, men det er ikke fullt så enkelt hvis det ikke er ledige timer hos jordmor... Her har de flere ganger utlyst den ene jordmorstillingen uten å få søkere, så jeg er ikke 100% sikker på at jeg får.Forresten hvordan kommer man i kontakt med jordmor egentlig? Sist hadde jeg bare kontroller hos lege, men pga reisevei vil jeg bruke jordmor etter 1.kontroll.. Henviser lege videre eller må man ta kontakt selv?
Jeg har helsestasjonen (jordmor i samme bygg) 1 min unna så håper det er nok jordmødre her stor bydel med mange unge.... Men kan ringe til uka og høre, evt dra til skranken på haDu bare ringer jordmor og bestiller time, som oftest er det på helsestasjonen. Ikke alle kommuner har nok jordmødre da, så det er ikke garantert at du får alle timene du vil ha. Egentlig heter det at du skal få velge selv om du vil ha kontrollene hos lege eller jordmor, men det er ikke fullt så enkelt hvis det ikke er ledige timer hos jordmor... Her har de flere ganger utlyst den ene jordmorstillingen uten å få søkere, så jeg er ikke 100% sikker på at jeg får.
Søker du fødeplass så tidlig, altså? Hmmm.. Kanskje det er lurt?! Får man henvisning til tidlig ultralyd av legen? Trodde ikke man fikk det med mindre man hadde risikosvangerskap? Er jo mye lurere det enn å betale i dyre dommer selv!
Med tanke på hva som skjedde sist så har jeg i hvertfall lyst til å spørre om en henvisning. Hvis ikke så betaler jeg jo selv. Og den UL ønsker jeg å prøve og få til i løpet av uke 8,9 og da må henvisningen sendes og det kan fort ta tid. Og da søker jeg om fødeplass i samme slengen, Ullevål. For tørr ikke vente til uke 11 i hvertfall
Ja, ikke sant?! Det burde være grunn nok for å få tidlig ul. Forrige gang søkte jeg fødeplass på Ullevål i uke 9, det gikk fint. Men når jeg tenker meg om er vel august/september mnd med mer trøkk, så kanskje lurt å søke tidlig nå.. Hmmm.. Mye å tenke på..
Jeg tror jeg hadde time i uke 8 med første faktisk.. Det er visst en grense for når de kan ta blodprøver, så usikker på om de tar de så tidlig. Tror du bare må ringe og høreJeg vurderer første legetime allerede i uke 7-8, ettersom at jeg skal reise bort et par uker. Er dette for tidlig? Hva får man egentlig ut av en så tidlig time?
Jeg hadde en ma i oktober (mener å huske at du også hadde det?). Etter utskrapingen var gjort spurte jeg gynekologen om evnt oppfølging ved neste graviditet. Hun svarte da at hun ønsket å følge meg tett med ul allerede i uke 7-8. (Utviklingen stoppet ved ca 7+3 da og jeg har tidligere også hatt en sa.) Jeg trenger ikke henvisning, men skal ringe direkte til sykehuset for å få time hos henne. Regner med at legen ikke vil protestere på å henvise deg til tidlig ul!Med tanke på hva som skjedde sist så har jeg i hvertfall lyst til å spørre om en henvisning. Hvis ikke så betaler jeg jo selv. Og den UL ønsker jeg å prøve og få til i løpet av uke 8,9 og da må henvisningen sendes og det kan fort ta tid. Og da søker jeg om fødeplass i samme slengen, Ullevål. For tørr ikke vente til uke 11 i hvertfall
Jeg hadde en ma i oktober (mener å huske at du også hadde det?). Etter utskrapingen var gjort spurte jeg gynekologen om evnt oppfølging ved neste graviditet. Hun svarte da at hun ønsket å følge meg tett med ul allerede i uke 7-8. (Utviklingen stoppet ved ca 7+3 da og jeg har tidligere også hatt en sa.) Jeg trenger ikke henvisning, men skal ringe direkte til sykehuset for å få time hos henne. Regner med at legen ikke vil protestere på å henvise deg til tidlig ul!
Jeg tror jeg hadde time i uke 8 med første faktisk.. Det er visst en grense for når de kan ta blodprøver, så usikker på om de tar de så tidlig. Tror du bare må ringe og høre
Når tenker dere å bestille første legetime?
Her er det i uke 10-12 (men da skal jeg til legen) og så uke 22-24 for andre kontroll. Sist var jeg hos legen i uke 10 og i uke 16 før oulSkal ha tidlig samtale med jordmor i uke 6, så får jeg nok info om timer videre etc.. Kommunen jeg bor i tilbyr og anbefaler alle gravide tidlig samtale. Tips til alle - søk på svangerskapsomsorg + navnet på kommunen du bor i, så vil du kunne finne ut om din kommune tilbyr samme