Første legekontroll

Jeg skal ha første legetime når jeg er 10+3. Fikk beskjed om at det var vanlig mellom uke 8 til 12[emoji4]

Ahaa, tok du også sånn digital med ukeskalkulator på?

Ja, noen dager før det igjen, og den viste at jeg var 3-4 uker påvei. Derfor tror jeg at jeg nå er 5+4 påvei. I følge første dag av siste mens er jeg 9+4, men det tror jeg ikke stemmer, og magefølelsen ble jo forsterket av den digitale testen og blodprøven. Men fastlegen ville uansett ha meg på tidlig ultralyd, så det blir spennende :-)

Ja, noen dager før det igjen, og den viste at jeg var 3-4 uker påvei. Derfor tror jeg at jeg nå er 5+4 påvei. I følge første dag av siste mens er jeg 9+4, men det tror jeg ikke stemmer, og magefølelsen ble jo forsterket av den digitale testen og blodprøven. Men fastlegen ville uansett ha meg på tidlig ultralyd, så det blir spennende :)

Ooookei, da henger jeg med! Samme er det for meg, kanskje jeg skal ta det opp med legen min - har akkurat byttet lege så vi får se! Du får ha masse lykke til å holde oss oppdatert :D

Ooookei, da henger jeg med! Samme er det for meg, kanskje jeg skal ta det opp med legen min - har akkurat byttet lege så vi får se! Du får ha masse lykke til å holde oss oppdatert :D

Ja hvis du har samme problemstilling så er det jo lurt å ta det opp. I min situasjon er det jo endel i forskjell på 5 og 9 uker mtp videre kontroller. Takk, skal holde dere oppdatert :-)

Nå ble jeg usikker her. Var hos legen i dag pga liten blødning i går. Tok blodprøve og fikk beskjed om å ta ny blodprøve på torsdag/fredag for å sjekke at HCG-nivået er der det skal. Fastlegen sa at de ikke ville ha første kontroll før i uke 12 (som visstnok var ny praksis), mens jeg mener å ha lest mange plasser at mellom uke 8-12 er vanlig. Skal til svigers i påsken, så vi ville ha gjort det unna før vi kommer med den store nyheten.

Nå ble jeg usikker her. Var hos legen i dag pga liten blødning i går. Tok blodprøve og fikk beskjed om å ta ny blodprøve på torsdag/fredag for å sjekke at HCG-nivået er der det skal. Fastlegen sa at de ikke ville ha første kontroll før i uke 12 (som visstnok var ny praksis), mens jeg mener å ha lest mange plasser at mellom uke 8-12 er vanlig. Skal til svigers i påsken, så vi ville ha gjort det unna før vi kommer med den store nyheten.
Jeg fikk også beskjed om at man ikke får før uke 12..

Mhm, ikke sant.. man får jo heller ikke noe sånn innsyn i magen på den kontrollen heller.. eller gjør man det?

Til meg sa han at de ikke hadde kontroll før i uke 12 fordi det er først da de med sikkerhet kan se og høre noe på UL. Det ville f.eks ikke være noe poeng å gjøre det i dag, siden jeg er såpass tidlig i svangerskapet enda. I mellomtiden måtte jeg bare leve normalt, kutte alkohol og ikke spise gift :bored: Digger legen min...

Til meg sa han at de ikke hadde kontroll før i uke 12 fordi det er først da de med sikkerhet kan se og høre noe på UL. Det ville f.eks ikke være noe poeng å gjøre det i dag, siden jeg er såpass tidlig i svangerskapet enda. I mellomtiden måtte jeg bare leve normalt, kutte alkohol og ikke spise gift :bored: Digger legen min...
Sa han det ?? HAHA wtf:laughing5

Har lurt veldig på dette med legekontroll. Skal jeg bare ringe legekontoret å si jeg har testet positivt? Og så høre hva de sier? [emoji5]
Aner ikke hvordan jeg skal gå frem! Har vist jeg er gravid en uke nå. [emoji23]

Har lurt veldig på dette med legekontroll. Skal jeg bare ringe legekontoret å si jeg har testet positivt? Og så høre hva de sier? [emoji5]
Aner ikke hvordan jeg skal gå frem! Har vist jeg er gravid en uke nå. [emoji23]

Legekontor eller helsestasjon, man velger selv hvem man vil gå til[emoji4] De blir sikkert å spørre hvor langt du er på vei, så får du time når dem ønsker å ta deg inn. Noen ønsker ikke å gi time før man er 12 uker, mens andre tar d tidligere[emoji28]

Skal til legen i morgen for oppfølging av noen prøver jeg tok for et par uker siden så da kan jeg fortelle den gledelige nyheten når jeg er der. [emoji7]
Det som er litt artig er at sist time nevnte jeg for legen at vi hadde tenkt på å få barn. Hun sa det ikke var noe å vente med siden alderen begynner å dra seg på og man evt kommer til å trenge litt hjelp. Tenkte det kunne komme til å ta litt tid for oss, men sannelig var jeg allerede gravid sist legetime uten å vite om det. [emoji23]

Jeg skal til jordmor på tirsdag, da er jeg 5+2 tror jeg. Skal ha ekstra oppfølging pga. alder og historikk, så da var det visst bare å komme i gang i følge henne :)
Blir plutselig mye mer virkelig da... :nailbiting:

Jeg var til legen idag pga andre årsaker, og han henviste meg videre til tidlig ul pga alder, og satte så opp første time i uke 12[emoji4] så bortsett fra tidlig ul, så er det vel i uke 12 man har første legetime til vanlig?

Back
Topp