Første kontroll

Skal ikke disse blodprøvene taes engang mellom uke 6-12? :D
Spørs nok litt hvem du snakker med. Legekontoret mitt ville ikke ta noe før uke 12. Syns det er litt rart for har også hørt en gang mellom uke 6 og 12 :)

Jeg ba bare om henvisning til de vanlige blodprøvene så jeg tok de likt som nipt sist gang :-) jordmor skrev en blodprøve rekvisisjon som jeg bare tok med.

Var hos jordmor i dag. Ble satt til 7+4, to dager mindre enn jeg selv har regnet ut. Endte opp med å ta masse ulike blodprøver på nytt. De stoler ikke på at legen har tatt alle som trengs :happy8 Neste kontroll er jeg 11+3.

Jeg har legetime 24.januar til første svangerskapskontroll. Var hos legen 6+0 og fikk da ny time 8+0. Jeg følte meg ikke sett og hørt av henne, så jeg ringte i dag jordmor og fikk time der 9+1 til første kontroll. Skulle selvfølgelig ringe de uansett, men tenkte i utgangspunktet å ha første kontroll hos legen da jeg gjorde det forrige gang. Men nå går jeg heller til lege om det er noe medisinsk. Når skal dere ha deres første kontroll? :) Har noen eventuelt allerede vært?

Fikk time hos den jordmoren som sendte oss til sykehuset når fødselen var i gang med jenta vår :Heartred
Hei. Jeg var hos fastlegen min i dag på sånn akutt time da det ikke var noe ledige timer før i begynnelsen av februar. Skulle bekrefte graviditet også har jeg vært syk en stund nå med mye hoste, tett i nesen, vond hals og tett i ørene og lite matlyst pga kvalme. Legen min virket stresset og jeg følte ikke at jeg ble sett og hørt av henne. Jeg kom tidlig til legekontoret sånn 20 min før for å levere urinprøve og ta crp. Dette gjorde jeg av eget initiativ. Jeg vet at hun har mange pasienter og at hun er stresset, men jeg følte bare at jeg var en plage for hun. Hun bekreftet ikke en gang graviditeten og gikk inn på noe helt annet tema. Jeg måtte spørre henne «er jeg gravid» og da sa hun ja og fortsatte med det hun sa.

Hun sa ingenting om jeg hadde høy crp osv. Jeg sliter også med treg mage og grunnet dette har jeg fått hemorider som gjør innmarri vondt ;(. Jeg spurte om jeg kunne få noe imot hemoroidene, men da avbrøt hun meg og sa at hun må ivareta de andre pasientene på lik linje med meg og at hun ikke hadde tid til alt dette jeg lurte på og trengte hjelp til på en akutt time. Jeg forstår henne, men samtidig følte jeg ikke at jeg ble ivaretatt. Hun tok ikke noe målinger heller med tanke på at jeg er svimmel og dårlig. Jeg ba også om sykmelding da jeg brekker meg mye på jobb og at jeg hadde vondt i ryggen og bekkenet. Fikk sykmelding ut uken.

Måtte betale nesten 300 kr for timen. Jeg gråt i bilen og kjørte hjem. Ikke noe hyggelig opplevelse i det hele tatt. Så jeg forstår deg godt. Ikke noe hyggelig når man ikke blir sett og hørt.

Hei. Jeg var hos fastlegen min i dag på sånn akutt time da det ikke var noe ledige timer før i begynnelsen av februar. Skulle bekrefte graviditet også har jeg vært syk en stund nå med mye hoste, tett i nesen, vond hals og tett i ørene og lite matlyst pga kvalme. Legen min virket stresset og jeg følte ikke at jeg ble sett og hørt av henne. Jeg kom tidlig til legekontoret sånn 20 min før for å levere urinprøve og ta crp. Dette gjorde jeg av eget initiativ. Jeg vet at hun har mange pasienter og at hun er stresset, men jeg følte bare at jeg var en plage for hun. Hun bekreftet ikke en gang graviditeten og gikk inn på noe helt annet tema. Jeg måtte spørre henne «er jeg gravid» og da sa hun ja og fortsatte med det hun sa.

Hun sa ingenting om jeg hadde høy crp osv. Jeg sliter også med treg mage og grunnet dette har jeg fått hemorider som gjør innmarri vondt ;(. Jeg spurte om jeg kunne få noe imot hemoroidene, men da avbrøt hun meg og sa at hun må ivareta de andre pasientene på lik linje med meg og at hun ikke hadde tid til alt dette jeg lurte på og trengte hjelp til på en akutt time. Jeg forstår henne, men samtidig følte jeg ikke at jeg ble ivaretatt. Hun tok ikke noe målinger heller med tanke på at jeg er svimmel og dårlig. Jeg ba også om sykmelding da jeg brekker meg mye på jobb og at jeg hadde vondt i ryggen og bekkenet. Fikk sykmelding ut uken.

Måtte betale nesten 300 kr for timen. Jeg gråt i bilen og kjørte hjem. Ikke noe hyggelig opplevelse i det hele tatt. Så jeg forstår deg godt. Ikke noe hyggelig når man ikke blir sett og hørt.
Det hørtes ikke ut som en god opplevelse nei. Helt forståelig at de har mange pasienter og at en akutt time ikke er mange minuttene, men man skal likevel bli sett og hørt.

Håper du får hjelp til det du trenger hjelp til på et senere tidspunkt :Heartred

Uff det hørtes ikke godt ut i det hele tatt:/ hun var sikkert veldig stressa som du sier men allikevel kunne hun jo prøvd å late som om hun ikke var det. Men tror kanskje flere av de tingene du dro til legen for ikke er helt akutte. Hemoroider kan man behandle selv med reseptfrie legemidler fra apoteket, scheriproct feks, og du kan også ta duphalac som er reseptfri mot den trege magen. Og man skal heller ikke trenge å bekrefte en graviditet hos legen siden en hjemmetest er like pålitelig. Men håper du snart føler deg litt bedre og at en litt roligere uke vil hjelpe:Heartred

Uff det hørtes ikke godt ut i det hele tatt:/ hun var sikkert veldig stressa som du sier men allikevel kunne hun jo prøvd å late som om hun ikke var det. Men tror kanskje flere av de tingene du dro til legen for ikke er helt akutte. Hemoroider kan man behandle selv med reseptfrie legemidler fra apoteket, scheriproct feks, og du kan også ta duphalac som er reseptfri mot den trege magen. Og man skal heller ikke trenge å bekrefte en graviditet hos legen siden en hjemmetest er like pålitelig. Men håper du snart føler deg litt bedre og at en litt roligere uke vil hjelp

Uff det hørtes ikke godt ut i det hele tatt:/ hun var sikkert veldig stressa som du sier men allikevel kunne hun jo prøvd å late som om hun ikke var det. Men tror kanskje flere av de tingene du dro til legen for ikke er helt akutte. Hemoroider kan man behandle selv med reseptfrie legemidler fra apoteket, scheriproct feks, og du kan også ta duphalac som er reseptfri mot den trege magen. Og man skal heller ikke trenge å bekrefte en graviditet hos legen siden en hjemmetest er like pålitelig. Men håper du snart føler deg litt bedre og at en litt roligere uke vil hjelpe:Heartred
Tusen takk :Heartbigred

Er ikke legetimer som gravid gratis over alt??

Skal ikke disse blodprøvene taes engang mellom uke 6-12? :D
Spurte om dette idag når jeg ringte for å bestille time til dem. Forklaringen jeg fikk var at de kan tas før uke 12, men grunnet den blodprøven som sjekker blodtype på mor og barn er mest sikker i uke 12, ønsket de helst ikke ta de før.

Går alle til jordmor før uke 12??? Her har jeg ikke giddet å bestille time en gang :laughing002 Er jo ikke så mye de kan gjøre for den tiden har jeg fått inntryjk av

Går alle til jordmor før uke 12??? Her har jeg ikke giddet å bestille time en gang :laughing002 Er jo ikke så mye de kan gjøre for den tiden har jeg fått inntryjk av
Nei, har ikke bestilt time enda og er i uke 9 :hilarious: Har fått time til lege for blodprøver og sånn da.Litt usikker om jeg bare skal gå til fastlege eller om jeg bestiller time til jordmor også etter hvert

Har du vært hos legen for å få innkalling til tidlig ultralyd da? :)

Personlig går jeg helst til jordmor og går kun til legen for blodprøver og evt. andre ting jordmor ikke kan gjøre.

Har du vært hos legen for å få innkalling til tidlig ultralyd da? :)

Personlig går jeg helst til jordmor og går kun til legen for blodprøver og evt. andre ting jordmor ikke kan gjøre.
Bestilte direkte hos sykehuset, hadde MA i november så de sa jeg bare skulle ringe inn når jeg var gravid igjen :happy:

Samme her, syns det virker som alle løper til jordmor/lege med en gang testen er positiv. Jeg tenkte fastlegen i uke 9 ca og så ta resten derfra.

Kommer vel an på hvilken historie og hvilke behov man har. Noen trenger/ønsker tidlig oppfølging og andre ikke. Det får være opp til hver enkelt, og hverken det ene eller det andre er feil. Handler vel også mye om hvor stor pågang det er og hvordan man får bestilt TUL. Her er det stor pågang og jeg får ikke bestilt TUL uten at jm henviser. Ble tipset om å ta kontakt tidlig og er glad jeg gjorde det.

Bestilte direkte hos sykehuset, hadde MA i november så de sa jeg bare skulle ringe inn når jeg var gravid igjen :happy:
Da har jo ikke du samme behovet for tidlig time hos lege eller jordmor når du har egen avtale med dem :)
Skal en rekke å få time til en grei tid, er det greit å ha en tidlig kontroll også. Men så går det gjerne en god stund til neste time.

Back
Topp