Første kontroll

Jeg har første kontroll 26.Januar hos legen ;)Så privat TUL 6.Februar og jordmor dagen etter :happy: @Bkno2009462 var du kanskje gravid i 2020? Husker jeg var ganske sein med første time hos jordmor da, men det var pga Corona :wacky:
 
Hei! Dere som skal til jordmor i ukene 7,8,9 , hva gjør dere hos jordmor da? Nå er jeg andre gangs og ser sikkert derfor ikke behovet for jordmor så tidlig, men husker fra sist at jeg ikke var der før uke 14. Bare lurer:)
Var da jeg fikk time. Og har behov for å snakke med jordmor.
 
Hei! Dere som skal til jordmor i ukene 7,8,9 , hva gjør dere hos jordmor da? Nå er jeg andre gangs og ser sikkert derfor ikke behovet for jordmor så tidlig, men husker fra sist at jeg ikke var der før uke 14. Bare lurer:)
Jeg var der på tirsdag, og vi snakket om jobb, ungene jeg har fra før av, samboer, fødested, blodprøver, familie, fikk helsekort og ble henvist til tidlig ultralyd:happy: Skal ikke tilbake før uke 16 tror jeg det var, men var hjertelig velkommen før hvis jeg følte for det eller om det dukket opp noe! Trodde ikke jeg kom til å få time så tidlig, men tok den jeg fikk for å komme meg inn i systemet og bli litt kjent, siden det er annen jordmor enn jeg hadde med de to første
 
Jeg har første kontroll 26.Januar hos legen ;)Så privat TUL 6.Februar og jordmor dagen etter :happy: @Bkno2009462 var du kanskje gravid i 2020? Husker jeg var ganske sein med første time hos jordmor da, men det var pga Corona :wacky:

Da jeg gikk gravid med første( før Korona) så hadde jeg ikke legetime før rundt uke 10, ultralyd rundt uke 18 og neste time til lege/jordmor i uke 24. Det var ikke noe uvanlig med det mener jeg, for de aller fleste jeg kjenner hadde samme opplegg, uavhengig av bosted. De fleste jeg kjenner tok derfor også privat tidlig ultralyd.

Jeg tror det med tidligere timer har kommet med tidlig ultralyd og at retningslinjene da er endret. Man har kanskje også skjønt at det for mange er fint å ha noe oppfølging i starten også.

Prøvde å se om jeg fant hva som var retningslinjene før tidlig ultralyd ble standard. Får ikke til å legge inn link men hvis man googler «svangerskapskontroller 2018 Lommelegen « så får man opp en artikkel om hva som ble anbefalt i 2018
 
Hei! Dere som skal til jordmor i ukene 7,8,9 , hva gjør dere hos jordmor da? Nå er jeg andre gangs og ser sikkert derfor ikke behovet for jordmor så tidlig, men husker fra sist at jeg ikke var der før uke 14. Bare lurer:)
Fyller ut helsekort, blir kjent, snakker om bekymringer, henvisning til tul osv:)
 
Vet ikke når jeg kommer til å kontakte jordmor. Har ikke noe behov for å prate eller lignende. Følte ikke jeg fikk noe ut av de tidlige timene med jentungen, følte meg bare til bry egentlig.
Holder meg nok til fastlegen frem til jeg «må» snakke med jordmor/ dra på kontroll.
 
Hei! Dere som skal til jordmor i ukene 7,8,9 , hva gjør dere hos jordmor da? Nå er jeg andre gangs og ser sikkert derfor ikke behovet for jordmor så tidlig, men husker fra sist at jeg ikke var der før uke 14. Bare lurer:)
I Trondheim kommune står det at nasjonale retningslinjer anbefaler første svangerskapskontroll i løpet av svangerskapsuke 6-12 og at hos jormor omfatter det helseundersøkelse, prøvetaking, samtale, informasjon, veiledning, rådgivning som inkluderer individuell informasjon om fødsel, amming og barseltid for gravid og partner.

Jeg tok derfor bare kontakt og sa at jeg ønsket en time til første kontroll og hvor langt jeg var på vei så fikk jeg time når jeg er 7+5. Så skal vel fylle ut helsekort og henvises til OTUL osv i tillegg tenker jeg :D
 
Jeg var der på tirsdag, og vi snakket om jobb, ungene jeg har fra før av, samboer, fødested, blodprøver, familie, fikk helsekort og ble henvist til tidlig ultralyd:happy: Skal ikke tilbake før uke 16 tror jeg det var, men var hjertelig velkommen før hvis jeg følte for det eller om det dukket opp noe! Trodde ikke jeg kom til å få time så tidlig, men tok den jeg fikk for å komme meg inn i systemet og bli litt kjent, siden det er annen jordmor enn jeg hadde med de to første
Okei, fikk du tatt blodprøver hos henne?:)
 
I Trondheim kommune står det at nasjonale retningslinjer anbefaler første svangerskapskontroll i løpet av svangerskapsuke 6-12 og at hos jormor omfatter det helseundersøkelse, prøvetaking, samtale, informasjon, veiledning, rådgivning som inkluderer individuell informasjon om fødsel, amming og barseltid for gravid og partner.

Jeg tok derfor bare kontakt og sa at jeg ønsket en time til første kontroll og hvor langt jeg var på vei så fikk jeg time når jeg er 7+5. Så skal vel fylle ut helsekort og henvises til OTUL osv i tillegg tenker jeg :D
Okei! Visste ikke at man kunne ta blodprøver hos jordmor :-) da skjønner jeg at man like godt kan dra til jordmor som lege tidlig i svangerskapet
 
Jordmor ba meg om å ikke dra til legen før uke 12, sånn at jordmor kunne avgjøre hvilke blodprøver som skulle bli tatt (de synes at legen tar for få tester). I tillegg til at de kunne lese av resultatene bedre eller noe sånt. Dette gjelder ikke måling for hcg da
 
Jordmor ba meg om å ikke dra til legen før uke 12, sånn at jordmor kunne avgjøre hvilke blodprøver som skulle bli tatt (de synes at legen tar for få tester). I tillegg til at de kunne lese av resultatene bedre eller noe sånt. Dette gjelder ikke måling for hcg da
Fikk du høre hvilke tester hun mente leger ikke tar?
 
Fikk du høre hvilke tester hun mente leger ikke tar?
Nei, men jeg tenker det går på vitaminer og sånne ting. At jordmor vil ha en utvidet test av alt. Jeg snakket bare med henne på telefon, har time 29 januar
 
Nei, men jeg tenker det går på vitaminer og sånne ting. At jordmor vil ha en utvidet test av alt. Jeg snakket bare med henne på telefon, har time 29 januar
Ja, det er sikkert noe sånn hun mente.Du får spørre henne når du er der hva hun mente, for nå ble jeg litt nysgjerrig :laughing002
 
Jeg har enda ikke kontaktet jordmor, jeg skal på ultralyd (privat, 9+1) 30 januar, burde jeg kanskje kontakte jordmor etter dette om alt står bra til? Jeg føler meg så i blinde, og bruker mamma som hjelp men hun dro bare til gynekolog, aldri jordmor og mente det var unødvendig... :laughing002 Hjelp
Jeg er førstegangsfødende og syns det var nyttig å lese info om svangerskapskontroller på HelseNorge :) Og veldig bra at det er gratis!
 
Skulle egentlig til jordmor 1.feb, da 9+1. Så ble den flyttet til 31.jan og i dag til i morgen, da er jeg bare 7+6. Er visst hektisk der på fødestua :p
 
Trodde jeg bare skulle inn for å sjekke stoffskifte i dag, men det ble tydeligvis en full svangerskapskontroll med alt av blodprøver, urinprøve, vekt og greier. Jaja. Er bare 5+0, så hadde ikke helt sett for meg det. Men da er det bare å passe på det helsekortet (som fortsatt ikke er digitalt?!) i en 35 ukers tid da :p
 
Trodde jeg bare skulle inn for å sjekke stoffskifte i dag, men det ble tydeligvis en full svangerskapskontroll med alt av blodprøver, urinprøve, vekt og greier. Jaja. Er bare 5+0, så hadde ikke helt sett for meg det. Men da er det bare å passe på det helsekortet (som fortsatt ikke er digitalt?!) i en 35 ukers tid da :p
Så rart. De tok vel ikke alle blodprøver? Da må du isåfall tilbake og ta de senere. De skal ikke tas før uke 12 :happy:
 
Back
Topp