Første kontroll?

Akimdai

Elsker forumet
Himmelbarn
Skuddårsspirene 2024
Når skal dere ha første ordinære svangerskapskontroll?
Og har dere den hos lege eller jordmor?

Jeg bestilte nettopp hos lege, er da 8 uker på vei. Vil ha den såpass tidlig at vi rekker å få godkjent henvisning til nipt og tidlig ul så snart som det er lov.
Her i kommunen ønsker de første kontroll hos lege, og resten hos jordmor. Men jeg håper jeg kan få de fleste hos legen hvis det går. Hun er verdens beste fastlege :love017
 
Jeg har bestilt første neste uke når jeg er 6+5. er kanskje litt tidlig, men om jeg skulle vente til etter ferien så er jeg plutselig 12 uker :)
 
Jeg har faktisk ikke ringt enda jeg :laughing001 De to siste svangerskapene har jeg kun gått til Jordmor og tenker det denne gangen også:)
 
Sendt melding til jm idag, er der jeg kommer til å primært ha kontrollene mine! Hun er veldig fin å gå til og har bedre tid enn det legen har ❤️ men legen er informert pga sykmelding, og må nok ditt for blodprøver etter hvert :)
 
5+6 fordi det va siste ledige time før jm skulle ut i ferie og fordi jeg gjerne vil opprette kontakt før sommerferien ettersom jeg ikke har fastlege i nærheten (10t unna) :)
 
Var hos fastlege 6+3, fikk henvisning til ekstraordinær tidlig ul 7+0, og ordinær TUL+nipt på sykehus rundt uke 12. Skal til JM 8+0.
 
Jeg hadde forrige uke, 6+2. Var legen som satt opp på det tidspunktet. Tok blodprøver, fikk helsekort og ble henvist til diverse. Du kan velge selv om du vil gå til fastlege eller jordmor :) selv om min fastlege overtalte meg til jordmor forrige gang :hilarious: skal prøve å ikke gå på den denne gangen.
 
Skal til fastlegen i morgen og har første time hos jordmor 11. juli. Er rundt 9 uker på vei når den tid kommer :happy:
 
Vil ha alle hos jordmor, for jeg har mistet fastlege så jeg får bare vikarer nå frem til de ansetter en ny :dead:
Skal ha første neste uke, da er jeg 8+3 tror jeg!
 
Jeg hadde time hos lege (vikar) i uke 5 (1 uke etter positiv test). Tok blodprøver/urinprøve og fikk estimert termin. Ikke stort mer denne timen.

Har selv bestilt priv ul i uke 8. Dette er første svangerskap så er for nyskjerrig til å vente.

Skal tilbake hos lege i uke 10 for nye prøver og helsekort. Dette blir vell da ordinær kontroll.
 
Var hos fastlegen rundt uke 6. Og skal til første hos jordmor i morgen. Vil da være 7+6.

Har allerede fått time til NIPT og otul om ca. 1 mnd
 
Var hos legen første gang i dag 7+5. Ble bare en samtale + resept på kvalmestillende. De ville egentlig ikke ga meg inn før uke 10-12, men jeg ville sørge for at han bestilte TOUL i tide. Skal tilbake i uke 14 for blodprøver og urinprøve.

Usikker på jordmor, må ringe til uken og høre.
 
Var hos legen første gang i dag 7+5. Ble bare en samtale + resept på kvalmestillende. De ville egentlig ikke ga meg inn før uke 10-12, men jeg ville sørge for at han bestilte TOUL i tide. Skal tilbake i uke 14 for blodprøver og urinprøve.

Usikker på jordmor, må ringe til uken og høre.
Ja, blir jo for sent med første time i uke 10-12. Fikk samme beskjed i mars da jeg var gravid, men det går jo ikkje med tanke på nipt/tul.

Bra du fikk time tidligere :)
 
Jeg har time på fredag til første kontroll, da hos fastlegen. Blir nok å ha resten av timene nesten annen hver hos lege og jordmor. Det hadde jeg sist, og fungerte fint. :)
 
Ja, blir jo for sent med første time i uke 10-12. Fikk samme beskjed i mars da jeg var gravid, men det går jo ikkje med tanke på nipt/tul.

Bra du fikk time tidligere :)
Legen sa i dag at alle får tilbud om tidlig ultralyd nå, og fulgte opp med spørsmålet «ønsker du det?» :hilarious:
Sikkert mange som takker nei også, altså. Men for meg var det jo en stor selvfølge, jo flere jo bedre liksom. :hilarious:
 
Hadde time hos fastlegen i dag, er 8+1. Jeg er for ung for NIPT for å få det gratis, så det dropper vi. Trengte heller ikke ta glukosebelastning Smile Men fikk helsekort og er blitt henvist til TUL i uke 11-13.
 
Første time i morgen, da til jordmor :happy:
Er visstnok knapt i uke 6 nå, trodde jeg var en uke lengre da jeg bestilte time. Har en mannlig, afrikans fastlege, og det er visst en kjent sak at han ikke er den beste innen kvinnehelse.. håndhilser ikke, og utfører ikke GU på kvinner blant annet. Så jeg tenker at jeg holder meg til jordmor med mindre noe annet skulle bli helt nødvendig :bored::hilarious:
Med første barnet fikk jeg ikke JM-time før uti uke 24 eller noe sånt, så er veldig glad for at de satte meg opp tidlig.
 
Ringte jordmor 4+1 da dette er min første graviditet. Ville bare ha info om når og hvordan jeg skulle gjøre det framover. Jeg sa jeg kanskje ringte litt tidlig, men hun var veldig positiv og sa de ønsket alle gravide inn til lege eller jordmor innen to uker etter positiv test. Skal derfor til jordmor første gang når jeg er 5+5!
 
Første kontroll hos lege i uke 12-14, men jeg var innom i uke 7 for å søke fødeplass, ta blodprøver og henvises til TOUL. Glad jeg har god oversikt selv, for legekontoret bad meg om ikke å komme før uke 12 (da ville jeg jo antakeligvis ikke rukket TOUL). Helsestasjonen har ikke kapasitet før kontrollen i uke 24. Det er egentlig det samme for meg hvor jeg går denne gangen.
 
Back
Topp