Første kontroll

Første time hos legen ca uke 12. Forrige svangerskap gikk jeg annen hver gang til lege og jordmor, tror jeg gjør det samme denne gang :)
Jeg fyller 38 år en mnd før termin, og har derfor rett på litt ekstra oppfølging i forhold til det. Har allerede vært i kontakt med fastlegen, som har henvist meg til sykehuset. Tror testene der skal gjøres mellom uke 8 og 11, hvis jeg ikke husker feil :)

Ringte legen nå og fikk time der allerede 13 desember! Det var jo litt tidlig? håper ikke det har noe si!

Bestilte time i dag. Blir i uke 10 (2. uken i januar). De kunne ta blodprøver på helsestasjonen :)

Jeg bestilte time hos legen den 9.12. da blir jeg 6+4 og tror at de skal ta blod prøver. Vet dere hva slags prøver det tas på første kontroll?

Jeg bestilte time hos legen den 9.12. da blir jeg 6+4 og tror at de skal ta blod prøver. Vet dere hva slags prøver det tas på første kontroll?

Står følgende på helsenorge:

«På første konsultasjon vil det tas en del rutineprøver av deg:

• vekt, høyde og kropssmasseindeks
  • blodtrykk
  • blodprosent
  • urinprøver
Disse undersøkelsene vil utføres på hver kontroll. Du vil få et helsekort der alle resultater noteres ned. Dette kortet må tas med på alle kontroller - og også til fødeavdelingen.

På første kontroll sendes det henvisning til ultralyd.

Alle gravide vil også få tilbud om tester for hepatitt B, hiv og syfilis. Dersom den gravide er risikoutsatt for hepatitt B-smitte under graviditeten (f.eks. gjennom å ta stoff med sprøyter) anbefales flere tester under svangerskapet (helsedir.no). Ved positiv prøve vil den gravide bli henvist til spesialist for videre behandling.»

Står følgende på helsenorge:

«På første konsultasjon vil det tas en del rutineprøver av deg:

• vekt, høyde og kropssmasseindeks
  • blodtrykk
  • blodprosent
  • urinprøver
Disse undersøkelsene vil utføres på hver kontroll. Du vil få et helsekort der alle resultater noteres ned. Dette kortet må tas med på alle kontroller - og også til fødeavdelingen.

På første kontroll sendes det henvisning til ultralyd.

Alle gravide vil også få tilbud om tester for hepatitt B, hiv og syfilis. Dersom den gravide er risikoutsatt for hepatitt B-smitte under graviditeten (f.eks. gjennom å ta stoff med sprøyter) anbefales flere tester under svangerskapet (helsedir.no). Ved positiv prøve vil den gravide bli henvist til spesialist for videre behandling.»
Tusen takk! Trodde at de skal måle beta. :(

Vet ikke om det er kontroll, men skal iallefall inn til samtale til JM nå på torsdag, og skal til sykehuset den 16.12 :happy::happy:

Jeg tenker å ta kontakt med legen min på fredag og høre. Da jeg var gravid i sommer skulle jeg komme inn ved 12 uker og ta de vanlige prøvene.
TUL og tester på sykehus (pga alder) en eller to uker før det.

Har snakket med jordmor i dag, og skal til hun før jul. Tok blodprøve i dag, så får time når svaret er kommet. Er 3+5 i dag. :happy:

Var på første kontroll i dag! Hos legen. Snakket litt, søker om OUL og fødeplass. Fikk sånn kort og tok blodprøver.

Jeg har time hos jordmor rundt 10. januar. Skal innom fastlegen og sykehus før det, de informeres, så tar jeg det litt derfra.

Har time til legen 2. Januar da jeg er 6 uker for å ønske tul og ordne med svangerskapspenger papirer :)

Jeg var hos legen i går. Jeg fikk ikke helsekort eller det ble snakk om fødeplass eller OUL. Men tok blodprøver og ny time den 3.1. kanskje noe mer skjer da.

Jeg ble satt opp til lege når jeg er 13+4. Tok kontakt med jordmor litt senere og ba dem sette meg opp ihht at jeg har fått legetime, de ville ha meg inn allerede i uke 9. Måtte flytte litt på den timen pga andre avtaler, så det blir i uke 10+3.

Er det greit å vente et par uker før man kontakter lege eller bør jeg gjøre det allerede? Er bare 3+5 i dag og syns det er litt tidlig..

hvordan gikk første legetime? :)

Det gikk fint! Urinprøve og blodprøve, også fylte vi ut et sånn helsekort, tok kopi og sendte avgårde til Ullevål (søknad om fødeplass?). Fikk Afipran mot kvalmen, også gikk vi igjennom legemidler jeg nå ikke skulle ta! Vekt og høyde ble målt, og satte opp ny time i uke 12, 23 Jan. Fikk også beskjed om at det bare var å ta kontakt dersom kvalmen gjorde så jeg ikke klarte å være på jobb. :) Også fikk jeg spurt om det jeg lurte på når det gjelder julemat! Så jeg var veldig fornøyd at timen var når den var! :)

Har nå fått time til første kontroll. Det er om akkurat 30 dager. Legen henviste til KUB i dag og det føles godt å være i gang.
Fikk bekreftet graviditeten der også :p

Back
Topp