Første kontroll!

Jeg skal forholde meg til et nytt helsesystem (hvertfall mtp svangerskapsoppfølging) så jeg aner ikke når man går til første kontroll her. De er jo generelt litt hysteriske her i USA (:hilarious:) så jeg får vel ringe legen min snart for å høre. Aner ikke om jeg må kontakte sykehus og slikt no selv heller i Norge så går jo det litt mer automatisk. Blir mye å sette seg inn i, fastlegen min her er super men det virker som man ikke tar kontroller hos fastlege, men hos spesialister.
Foregående svangerskap har jeg hatt kontroll i det jeg trodde var uke 10 og 12, men i etter OUL viste seg å være 14 og 8. Har litt mer kontroll på syklus denne gangen så håper at termin ikke blir flyttet så ekstremt. ;)

Jeg har på TUL igår for å se sånn ca hvor langt jeg var på vei. Han trodde jeg var 4-5 igår[emoji4] Fikk med bilde av et lite korn[emoji7] Får en gratis ul 11.mai siden vi ikke fikk sett så mye igår[emoji4] Kjempe fornøyd med lege og veldig glad for at vi får en time til helt gratis[emoji4]

Herlig!! Og for en ålreit lege :) er det privat eller offentlig? :)
Vi vurderte 12 mai, men flere klinikker vi har snakket med sa det var litt tidlig for å se hjertet. Da er jeg 5+4.
Sa han noe om når hjertet begynte å slå?

Kan hvem som helst bestille tidlig UL?

Jeg har fått legetime 9. mai, men den fikk jeg lenge før jeg visste at jeg var gravid. Er det for tidlig å bruke den som første kontroll?
Jeg er da 6+1.

Kan hvem som helst bestille tidlig UL?

Jeg har fått legetime 9. mai, men den fikk jeg lenge før jeg visste at jeg var gravid. Er det for tidlig å bruke den som første kontroll?
Jeg er da 6+1.

Første kontroll gjennom offentlige er vel mellom uke 8 og 12. :) men det forteller vel legen deg tenker jeg [emoji4]

Jeg skal ringe lege i morgen for å få han til å bestille Tidlig ultralyd! Har mistet så mange ganger så jeg trenger det for å få til å slappe av føler jeg!

Herlig!! Og for en ålreit lege :) er det privat eller offentlig? :)
Vi vurderte 12 mai, men flere klinikker vi har snakket med sa det var litt tidlig for å se hjertet. Da er jeg 5+4.
Sa han noe om når hjertet begynte å slå?

Privat[emoji4] Legen min sa at han regnet med at hjerte hadde begynt å slå på neste ul, er 6+0 da[emoji4]
Vet ikke når det er vanlig at hjerte begynner slå egentlig..men leste på Preglife App'n at hjerte begynner å slå ca. 22-23 dager etter befruktning[emoji1303]

Privat[emoji4] Legen min sa at han regnet med at hjerte hadde begynt å slå på neste ul, er 6+0 da[emoji4]
Vet ikke når det er vanlig at hjerte begynner slå egentlig..men leste på Preglife App'n at hjerte begynner å slå ca. 22-23 dager etter befruktning[emoji1303]

Såå spennende :)
Ja det er det jeg leser også. Og det er vel 5+1. Som flere her har skrevet ser jeg. :) forskjellig hva klinikkene sier. Jeg får sende Mail til et par til og høre :)

Jeg skal til legen i morgen, men det er mest fordi jeg klør noe så inn i h****** og litt i forhold til bruk av astma og allergimedisin i svangerskapet. Skal be om tidlig UL pga tidligere MA med kromosomfeil.

Jeg skal forholde meg til et nytt helsesystem (hvertfall mtp svangerskapsoppfølging) så jeg aner ikke når man går til første kontroll her. De er jo generelt litt hysteriske her i USA :)hilarious:) så jeg får vel ringe legen min snart for å høre. Aner ikke om jeg må kontakte sykehus og slikt no selv heller i Norge så går jo det litt mer automatisk. Blir mye å sette seg inn i, fastlegen min her er super men det virker som man ikke tar kontroller hos fastlege, men hos spesialister.
Foregående svangerskap har jeg hatt kontroll i det jeg trodde var uke 10 og 12, men i etter OUL viste seg å være 14 og 8. Har litt mer kontroll på syklus denne gangen så håper at termin ikke blir flyttet så ekstremt. ;)
Spennende. Er svangerskapskontroller gratis i USA også? Eller er det noe du må betale for selv?

Bestilt tul 12. Mai jeg nå. Vil bare se at det er noe der :) kan være heldig å se noe. Er 5+4 da.

Takk! Alt gikk fint - men hvorfor jeg klør er ett mysterium (for tidlig for svangerskapskløe). Ble henvist til hudlege og tidlig UL. Gikk under en time fra henvisningen til tidlig UL var sendt til jeg fikk time på sms. Det synes jeg var imponerende. UL er 23. mai, da skal jeg være 7+6 [emoji4]
Trodde ikke det var en grense for svangerskapskløe jeg. Jeg merker også å klø på magen er blitt veldig godt. Så om jeg først begynner, så er det vanskelig å stoppe. Men noe svangerskaps kløe har jeg nok ikke.
Har du prøvd å smørre med aloe vera? Det kan være hormonene dine som gjør huden veldig ømfintlig.

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravidhelse/svangerskapskloe-1449630.ece
-Plagene kan oppstå når som helst i svangerskapet, og årsaken til dem er ukjent.

Var og skulle ta blodprøve idag, men sykepleieren kunne ikke legge til hcg til prøven min.. var legen som måtte rekvidere det, men her jeg bor er det jo ukesvis ventetid for å få legetime.. har en legetime neste fredag, så skal diskutere med legen da (turnuslege som er kjempeflink!) hvordan vi gjør det fremover. Han vet at jeg er kjempebekymret mtp en sykdom jeg har som kan påvirke graviditeten veldig.. så sykepleieren skrev i journalen min at jeg ville ta gtest (tar med urinprøve, hun mente hcg bare var for å fastsette hvor langt man er på vei?) så får vi vel se.. har veldig lite peiling :p

Var og skulle ta blodprøve idag, men sykepleieren kunne ikke legge til hcg til prøven min.. var legen som måtte rekvidere det, men her jeg bor er det jo ukesvis ventetid for å få legetime.. har en legetime neste fredag, så skal diskutere med legen da (turnuslege som er kjempeflink!) hvordan vi gjør det fremover. Han vet at jeg er kjempebekymret mtp en sykdom jeg har som kan påvirke graviditeten veldig.. så sykepleieren skrev i journalen min at jeg ville ta gtest (tar med urinprøve, hun mente hcg bare var for å fastsette hvor langt man er på vei?) så får vi vel se.. har veldig lite peiling :p

Du får sikkert det om du er veldig urolig :)
Jeg tar det fordi jeg er redd for blødningen jeg hadde for noen dager siden.
Snakket bare med hun som stikker, men hun skulle ta det med legen og sende meg melding :)

Du får sikkert det om du er veldig urolig :)
Jeg tar det fordi jeg er redd for blødningen jeg hadde for noen dager siden.
Snakket bare med hun som stikker, men hun skulle ta det med legen og sende meg melding :)

Så flott at de kan sende deg melding! Tror ikke legekontoret mitt har en slik funksjon.. jeg tenker at jeg tar det med knusende ro til jeg har hatt legetimen min, og krysse fingrene for at lillefrøet holder seg fast :) har en noe økende sjangs for sa pga sykdommen min, men når det ikke er legetimer å oppdrive så er det ikke så mye å få gjort annet enn å få time hos en annen lege med bedre kapasitet for å slippe å vente så lenge til neste gang.. :)

Så flott at de kan sende deg melding! Tror ikke legekontoret mitt har en slik funksjon.. jeg tenker at jeg tar det med knusende ro til jeg har hatt legetimen min, og krysse fingrene for at lillefrøet holder seg fast :) har en noe økende sjangs for sa pga sykdommen min, men når det ikke er legetimer å oppdrive så er det ikke så mye å få gjort annet enn å få time hos en annen lege med bedre kapasitet for å slippe å vente så lenge til neste gang.. :)

Nei det er det! Ikke mye de får gjort så tidlig uansett sikkert? Desverre. Men man bekymrer seg jo alikevel :)
Legen sa til meg på fredag at jeg skulle komme tilbake i uke 8. Men pga den lille blødninga ble jeg stresset!

Back
Topp