Første kontroll

lovvise

Første møte med forumet
Hei!

Jeg er ny her, har nettopp rundet 12 uker. :-)

Skal på første svangerskapskontroll i morgen og lurer på hva jeg kan vente meg, og hva legen gjør. Jeg lurer også på om det er noe jeg må ha med meg, feks urinprøve?

Håper noen kan svare.

hei på deg :)
urinprøve må du ha med. er vanlig å ta med på alle kontrollene :)
i forrige graviditet så var jeg t legen kun en gang, første gang, deretter bare til jordmor.
på legetimen fylte hun ut det helsekortet/gravide papiret. hehe husker ikke ka det heter.
og mer gjorde vi ikke :/
eller jo, tok blodprøver. til blodbanken og for sjekk av hiv og sånn. vanlig ved første graviditet(?) har ikke testet denne gangen ihvertfall.
så spør han/hun og formen og sånn. hvis du sier du f.eks er trøtt eller klør eller har andre plager, så kan det hende det blir tatt noen tilleggsanalyser for å f.eks se etter jernmangel :)

mer husker jeg ikke. utenom at jeg ble skuffet over at hjertelyden ikke ble forsøkt funnet. de sa det var for tidlig. da var jeg i uke 8 eller noe.

jeg har vært t lege en gang denne graviditeten og, til ny fastlege, og også denne gangen var d bare det skjemaet som ble fylt ut pluss litt blodprøve for sjekk av hb og til blodbank
jeg skal fra nå bare gå til jordmor. synes det er litt koseligere, og føler hun har litt bedre tid til meg :)

lykke til :)

Hei. Sniker fra mars, men var på første kontroll på fredag .. Da hadde jeg med urinprøve, de tok blodprøve, målte blodtrykk, vekt, og fylte ut svangerskapspapirer. Ogsåfikk jeg med meg litt informasjonsblader hjem.. :)

ja, ser eg glemte en del ;)

Takk for svar. :-) Er spent på kontrollen, skal til en turnuslege, så håper hun vet alt hun skal gjøre.

Hei og velkommen hit!

Min erfaring er at førstekontrollene er veeeeldig variable.

Med min første så ble det tatt blodtrykk, vekt, høyde og full GU (mest fordi det likevel var tida for det). Legen kjente på magen/livmora og vi gikk igjennom helsekortet å fylte ut det som kunne fylles ut (sykdomshistorie, prøvehistorie, forhold til alkohol, tobakk, medisiner osv).
Fikk henvisning til UL og til blodprøver, som jeg tok med en gang. husker faktisk ikke om jeg tok urinprøve, hadde ikke med i alle fall. Men hadde vært tidligere å tatt graviditetstest på legekontoret.

Nå var jeg inne i 5-10 min, der jeg skrev navn og adresse osv på helsekortet mens legen skrev henvisning til UL og blodprøver... Thats it :p
Var innom JM senere (uke 12 ca) å tok blodtrykk, vekt, fikk brosjyrer og fylte ut det som mangla på helsekortet. Hun prøve også å finne hjertelyd og sneia innom den, men måtte stoppe før hun fant den skikkelig fordi jeg hadde med meg dattera mi på 15 mnd som var i ferd med å hylskrike. Ble redd da jeg ble lagt på benken stakkar!

Kommer kun til å gå til JM resten av svangerskapet. Legene her er livredde for gravide omtrent :p

Lykke til :)

Du må få tatt blodprøvene asap hvertfall for de skal tas før uke 13....

Min første kontroll når jeg ventet storebror var:

Urinprøve, bt, blodprøver, fylle ut papirer, vekt, finne hjertelyd, fikk hefter og bøker om graviditet. og evt spm fra meg.

Første kontroll dette svangerskapet var:

urinprøve, bt, blodprøver, fylle ut papirer, vekt, fikk en bok om det å få et barn til. (fikk beskjed at de ikke leter etter hjertelyd før etter uke 16) men fikk nå legevikaren til å lete. (har bytta lege nå siden vi har flytta, så derfor det var foskjell tror jeg)

det er veldig forskjell fra lege til lege. egentlig kunne jeg ønske at det var samme "retningslinjer" på første sv.kontroll over hele landet.

Jeg var der idag.. Nesten litt skuffet :-(
Leverte urinprøve når jeg kom og tok en blodprøve - thats it. Var inne hos legen å prata med ha, sjekka ikke blodtrykk, vekt, skrev skjema, HØRTE HJERTELYD :( :( Han sa det var vanskelig. Men jeg er 13 uker på vei, burde man ikke høre det sånn tårlig greit da? 
Jeg fikk med en liten bok, en slags kalender fra babyverden.no, også skulle jeg få noe skjema i posten. Nei dette var en skuffende kontroll... neste gang blir det en annen lege, kanskje en dame-lege!!

Back
Topp