Første kontroll for førstegangsgravide

En tråd i 'November 2020' startet av forumNoob, 19 Mar 2020.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. MaleneK Glad i forumet Novemberlykke 2020

Har fått jordmortime i mai. Har legetime neste uke pga sykemelding, uke 9, så vurderer å ta første kontroll da, evt vente til etter påske.

2. MaleneK Glad i forumet Novemberlykke 2020

Oj! Lenge til.

• Enig Enig x 1
  3. Stjernedama Glad i forumet Novemberlykke 2020 Augustlykke 2022 ❤️

ja, veldig! Heldigvis ikke førstegangsfødende ;)

4. forumNoob Betatt av forumet

Takk for mange gode innspill, dere! Da høres det ut som det er ganske vanlig med første kontroll i uke 12, vet ikke helt hvor jeg har det fra at den skal være "så tidlig som mulig" i uke 6-12 :p Har fått avtalt en telefonsamtale med jordmor like over påske, så da er jeg vel godt nok dekket frem til 15. mai (12+2) og første ordentlige konsultasjon :)

Når jeg er til konsultasjon hos jordmor fremfor lege, er det noe jordmor da ikke får tatt av tester som jeg må innom lege i tillegg for å gjøre? Blodprøver el.?

5. Stjernedama Glad i forumet Novemberlykke 2020 Augustlykke 2022 ❤️

Noen jordmødre har vel mulighet til å ta slike prøver, men langt fra alle. Min jordmor har ikke mulighet til det, så derfor er legetur nødvendig.

• Enig Enig x 2
    • Nyttig Nyttig x 1
  6. Mittnovemberbarn Forelsket i forumet Novemberlykke 2020

Jeg hadde første ultralyd i dag(6+3), egentlig bare for å se at alt er som det skal å få slippe hodebry om svangerskap uten for livmor.. alt var topp, så det var deilig å få bekreftet:))

Vi velger å benytte oss av fastlegen min fremover på
    ubestemt tid, men vi ser for oss å begynne å bruke jordmor etterhvert(legen anbefalte og bruke enten eller for å minske fare for smitte)...
    jeg hadde først tenkt til å vente til uke 12 med første UL, og hadde nok også gjort det hadde det ikke vært for at jeg har hatt litt vondt

• Hjertelig Hjertelig x 1
  7. forumNoob Betatt av forumet

Så bra at alt så fint ut! :Heartred hva fikk du se?

Og takk for svar. Kan skjønne det er ekstra behov når du kjenner på smerter!

8. forumNoob Betatt av forumet

Glemte som vanlig å quote svarte ditt :p svarte deg over her

9. marley Elsker forumet Novemberlykke 2020 ❤️ Februarskattene 2019 ❤️

Du har sikkert lest det her: https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller
    Her står det: "Ta en telefon til lege eller jordmor for å avtale første svangerskapskonsultasjon så tidlig som mulig. Du bør få timeavtale innen en uke." Litt lengre ned står det at første kontroll er mellom uke 6-12.

• Liker Liker x 1
  10. Mittnovemberbarn Forelsket i forumet Novemberlykke 2020

Haha:p
    Fikk se at den lå der den skulle, plommesekken, han målte lengden for å se hvor langt på vei vi er og så etter bankende hjerte.
    Ja, når man føler seg litt redd tenkte jeg at det er greit å bare få gjort det.

• Hjertelig Hjertelig x 1
  11. forumNoob Betatt av forumet

Vurderer TUL etterhvert, om det blir mulig. Har telefonsamtale med jordmor 14. april, så tenker å avvente til etter det i alle fall. Da er jeg ca 8+0. Høres så fint ut å få en bekreftelse på at alt ser bra ut så langt!

12. Mittnovemberbarn Forelsket i forumet Novemberlykke 2020

Jaa, det er deilig altså. Lykke til, og gratulerer forresten:Heartpink

Del denne siden