Første kontroll for førstegangsgravide

forumNoob

Betatt av forumet
Hei dere! Jeg sniker meg litt inn her. Positiv test på IKM i dag, så da tør vi beynne å håpe på sen novemberlykke :love017

Når har/hadde dere første time med lege/jordmor? Og hvorfor velger dere jordmor fremfor lege, eller motsatt?

Jeg er gravid for første gang, så jeg lurer på det aller meste egentlig :happy: Skulle gjerne fått en prat med noen så tidlig som mulig, selv om de kanskje ikke kan ta så mye tester ol. Har ikke vært i kontakt med helsevesenet i løpet av prøvetida.
 
Jeg hadde time hos lege når jeg var 12 uker på vei sist. Har hørt noen snakke om at man ikke kommer til jordmor før uke 24 nå på grunn av prioritering i forhold til corona virus. Evt at man kanskje kan snakke med jordmor på telefon? Jeg var hos jordmor 1 gang før OUL i forrige svangerskap.
 
Hei,

Jeg fikk dette skjemaet hos min lege når jeg var gravid i høst. Om det er samme opplegg i alle kommuner vet jeg ikke.
 

Vedlegg

  • IMG_20200319_114604.jpg
    IMG_20200319_114604.jpg
    31,2 KB · Visninger: 75
Jeg er førstegangsgravid og fikk time da jeg var bare 4+5 :) det var hos jordmor. Anbefales å dra så tidlig hvis du får tilbudet, jeg synes det var veldig fint siden det er min første gang. Fikk ikke tatt noen blodprøver men leverte urinprøve og sjekka vekt og blodtrykk. Hadde en lang og fin samtale hvor jeg fikk all info jeg hadde behov for. Skal tilbake i uke 10 for blodprøver.

Jeg valgte jordmor fordi jeg får inntrykk av at de har mer tid og er mer avslappet. Fikk en hel klokketime hos henne.
 
Angående jordmor virker det som det er forskjellig praksis fra kommune til kommune i disse tider, er nok greit å sjekke lokalt.

Jeg skal bestille time på helsestasjonen i dag, håper på en time i løpet av noen uker.
Første gang jeg var gravid bestilte jeg time hos lege ganske tidlig, da tok vi første kontroll allerede i uke 6. Da mistet jeg, så vil vente lenger denne gangen.
(Har vært hos legen flere ganger allerede pga dårlig form, men ikke tatt første kontroll)
 
Jeg snakket med helsestasjonen/jordmor i dag. De har første konsultasjon i uke 24. Kan ringes ved behov innen den tid. Fikk beskjed om å dra til legen i uke 12 for å ta blodprøver. Da bør det vel også sendes henvisning til oul og søkes fødeplass.
Hadde jeg vært førstegangs ville informasjonsbehovet mitt vært mye større en det er nå. Nå føler jeg det er helt greit å måtte vente. Så jeg vil anbefale alle som har behov for å snakke litt og spørre om man kan få en time over telefonen i stede :)
 
Skal på første kontroll neste fredag (andregangs). Da er jeg 8+4 :)

Jeg velger jordmor fordi min lege ikke har så mye peiling på svangerskap og slikt.
 
Jeg prøvde å bestille time hos fastlegen neste uke, når jeg er 7+4, men ble oppringt i dag og nærmest forhørt om hvorfor jeg tenkte på å bestille time nå. Hun mente det var helt unormalt med time før etter uke 12. Selvsagt forstår jeg at Korona-pasienter må prioriteres i disse tider, men når jeg bestilte time på nett var det flust av ledige timer. Vurderer derfor å heller bestille TUL privat. Er førstegangs og hadde egentlig gledet meg til første konsultasjon
 
Jeg prøvde å bestille time hos fastlegen neste uke, når jeg er 7+4, men ble oppringt i dag og nærmest forhørt om hvorfor jeg tenkte på å bestille time nå. Hun mente det var helt unormalt med time før etter uke 12. Selvsagt forstår jeg at Korona-pasienter må prioriteres i disse tider, men når jeg bestilte time på nett var det flust av ledige timer. Vurderer derfor å heller bestille TUL privat. Er førstegangs og hadde egentlig gledet meg til første konsultasjon
Det er så dårlig å bli møtt på den måten!! Har selv den erfaringen, men også motsatt heldigvis. Synes du kunne fortalt vedkommende at dette er en ganske spesiell tid for deg, og at du har spørsmål og ønsker informasjon. Du kunne også henvist til helsenorge sine sider som gir retningslinjer for svangerskapsomsorgen. Der står det at første kontroll tas mellom uke 6-12. Det er i utgangspunktet ganske mye mer som bør tas opp på kontrollen enn kun prøvetaking. Selv om mange leger bare "fyller ut skjenaet", tar noen prøver og ferdig med det.
 
Det er så dårlig å bli møtt på den måten!! Har selv den erfaringen, men også motsatt heldigvis. Synes du kunne fortalt vedkommende at dette er en ganske spesiell tid for deg, og at du har spørsmål og ønsker informasjon. Du kunne også henvist til helsenorge sine sider som gir retningslinjer for svangerskapsomsorgen. Der står det at første kontroll tas mellom uke 6-12. Det er i utgangspunktet ganske mye mer som bør tas opp på kontrollen enn kun prøvetaking. Selv om mange leger bare "fyller ut skjenaet", tar noen prøver og ferdig med det.
Ja, jeg ble oppriktig ganske lei meg. Det skal sies at det ikke var fastlegen min som ringte (hun er jeg kjempefornøyd med), men resepsjonisten som jeg dessverre har hatt flere dårlige opplevelser med tidligere. Tror jeg vil prøve å bestille TUL, og heller håpe på en positiv opplevelse der ❤️
 
Takk for mange gode innspill, dere! Jeg ser helsestasjonen i min bydel har innført ganske mange restriksjoner, bla. at gravide må komme alene og at man maks får 15 min "til det nødvendigste". Så da får vi nok i alle fall ikke komme inn ekstra tidlig "bare" for en prat :happy8 Men godt tips å prøve å få et telefonmøte med noen!

Jeg snakket med helsestasjonen/jordmor i dag. De har første konsultasjon i uke 24. Kan ringes ved behov innen den tid. Fikk beskjed om å dra til legen i uke 12 for å ta blodprøver. Da bør det vel også sendes henvisning til oul og søkes fødeplass.
Hadde jeg vært førstegangs ville informasjonsbehovet mitt vært mye større en det er nå. Nå føler jeg det er helt greit å måtte vente. Så jeg vil anbefale alle som har behov for å snakke litt og spørre om man kan få en time over telefonen i stede :)

Ja, tenker i hovedsak bare at jeg gjerne vil få noen til å fortelle meg det grunnleggende om hvordan ting blir fremover og hva jeg bør ta hensyn til frem til første "ordentlige" kontroll. Er redd for at jeg går glipp av så mye i jungelen av info på nett, og at jeg frem til første kontroll gjør alt feil :( Hadde jeg vært gravid før ville sikkert ikke dette behovet vært der. Vet jo at sjansen for å miste fortsatt er ganske stor, men vil jo gjerne gjøre det jeg kan fra min side for å unngå det :)

Ja, jeg ble oppriktig ganske lei meg. Det skal sies at det ikke var fastlegen min som ringte (hun er jeg kjempefornøyd med), men resepsjonisten som jeg dessverre har hatt flere dårlige opplevelser med tidligere. Tror jeg vil prøve å bestille TUL, og heller håpe på en positiv opplevelse der ❤️

Er akkurat dette jeg er så redd for å møte på... Da er det godt å ha fått noen erafringer og råd fra dere, så ikke man snakker med dem helt tomhendt. Takk for at du forteller om dine erfaringer! :Heartred Håper du slipper å møte på så lite forståelse igjen... Spennende med TUL, har ikke selv tenkt på sånne ting ennå.
 
Ja, jeg ble oppriktig ganske lei meg. Det skal sies at det ikke var fastlegen min som ringte (hun er jeg kjempefornøyd med), men resepsjonisten som jeg dessverre har hatt flere dårlige opplevelser med tidligere. Tror jeg vil prøve å bestille TUL, og heller håpe på en positiv opplevelse der ❤️

Huff, det var ikke noe ålreit! Jeg er også førstegangsgravid og har masse spørsmål!! Skjønner deg veldig godt!

Har ikke ringt legen min enda, men bestilt time til tidlig ultralyd privat. Har time 1. april, hvis ikke den blir avlyst da.
 
Takk for mange gode innspill, dere! Jeg ser helsestasjonen i min bydel har innført ganske mange restriksjoner, bla. at gravide må komme alene og at man maks får 15 min "til det nødvendigste". Så da får vi nok i alle fall ikke komme inn ekstra tidlig "bare" for en prat :happy8 Men godt tips å prøve å få et telefonmøte med noen!



Ja, tenker i hovedsak bare at jeg gjerne vil få noen til å fortelle meg det grunnleggende om hvordan ting blir fremover og hva jeg bør ta hensyn til frem til første "ordentlige" kontroll. Er redd for at jeg går glipp av så mye i jungelen av info på nett, og at jeg frem til første kontroll gjør alt feil :( Hadde jeg vært gravid før ville sikkert ikke dette behovet vært der. Vet jo at sjansen for å miste fortsatt er ganske stor, men vil jo gjerne gjøre det jeg kan fra min side for å unngå det :)



Er akkurat dette jeg er så redd for å møte på... Da er det godt å ha fått noen erafringer og råd fra dere, så ikke man snakker med dem helt tomhendt. Takk for at du forteller om dine erfaringer! :Heartred Håper du slipper å møte på så lite forståelse igjen... Spennende med TUL, har ikke selv tenkt på sånne ting ennå.
Sniker
Det viktigste er å ta folat! Og holde seg unna rått kjøtt :)
 
Ja, jeg ble oppriktig ganske lei meg. Det skal sies at det ikke var fastlegen min som ringte (hun er jeg kjempefornøyd med), men resepsjonisten som jeg dessverre har hatt flere dårlige opplevelser med tidligere. Tror jeg vil prøve å bestille TUL, og heller håpe på en positiv opplevelse der ❤️
(Sniker)

Herlighet, hun har jo ingenting med hvorfor noen bestiller time før uke 12! Jeg var hos lege to ganger før uke 12, pga at jeg var så dårlig at jeg trengte sykemelding osv. Skjønner at du ble lei deg❤️
 
Jeg prøvde å bestille time hos fastlegen neste uke, når jeg er 7+4, men ble oppringt i dag og nærmest forhørt om hvorfor jeg tenkte på å bestille time nå. Hun mente det var helt unormalt med time før etter uke 12. Selvsagt forstår jeg at Korona-pasienter må prioriteres i disse tider, men når jeg bestilte time på nett var det flust av ledige timer. Vurderer derfor å heller bestille TUL privat. Er førstegangs og hadde egentlig gledet meg til første konsultasjon
Så leit at du fikk en dårlig opplevelse. Jeg bestilte time til datteren min pga eksem, og ble oppringt med beskjed om at de er pålagt å ta inn færrest mulig pasienter nå pga smittefare, og at vi kunne få e-konsultasjon i Pasientsky. Korona-smittede skal ikke innom fastlegen. Hun kunne godt spandert på seg en ok holdning og forklaring. Jeg var hos min fastlege i dag for noe annet, aldri sett det så stille der.
 
Jordmortjenesten her er litt overbelastet nå, så hos de får jeg ikke komme inn til noen konusltasjon før uke 12+2 (15. mai). Syns det er veldig lenge å vente, men mulig det er vanlig? Trodde anbefalingen var så tidlig som mulig, i perioden uke 6-12. Kjenner jeg lurer på litt for mye som førstegangsgravid :p

Hos fastlegen får jeg kaanskje komme inn tidligere, har fått snakka litt med han på e-konsultasjon. Det syns jeg var bra, og krysser fingrene for at jeg får komme inn til han like over påske (ca. uke 8) :)

Men de vil ikke ta hcg-målinger, det er visstnok ikke noe de gjør med mindre det er spesielle grunner til det. Virka som alle andre her gjorde det, men det har kanskje ikke vært helt ordinære tilfeller?
 
Jeg får første konsultasjon førstkommende mandag hos jordmor når jeg er 5+3:happy: Det blir over telefon, men hun sa at hun skulle sette av 30-60 min og det er jeg veldig fornøyd med ut fra situasjonen nå:)
 
Jeg prøvde å bestille time hos fastlegen neste uke, når jeg er 7+4, men ble oppringt i dag og nærmest forhørt om hvorfor jeg tenkte på å bestille time nå. Hun mente det var helt unormalt med time før etter uke 12. Selvsagt forstår jeg at Korona-pasienter må prioriteres i disse tider, men når jeg bestilte time på nett var det flust av ledige timer. Vurderer derfor å heller bestille TUL privat. Er førstegangs og hadde egentlig gledet meg til første konsultasjon

Hvis det er en mager trøst, så fikk jeg akkurat samme beskjed både hos fastlege og helsestasjon i 2016. Svangerskapsomsorgen begynner ikke før uke 12, sånn er nasjonale retningslinjer, det henviste begge parter til. Det er sånn ressursene fra Helsedirektoratet fordeles etter også, så fastlegene må til en viss grad forholde seg til det.
 
Jeg har fått time til jordmor i juli!!
Men fikk beskjed om å dra til fastlegen i uke 12 for blodprøver
 
Jeg snakket med fastlegen min i dag. Han gav meg resept på noen medisiner jeg skal ta fra uke 12, og oppfordret til å komme på time rundt uke 12 for å søke fødeplass og ta blodprøver. Så det er vanlig å ta første sjekk da :)
 
Back
Topp