Første jordmortime

• Trådstarter Trådstarter Luna30
  • Opprettet Opprettet
Ja, jeg hadde egentlig sett frem til å hilse på og få en ordentlig samtale. Bor i Oslo, så her fortsetter vel de strenge tiltakene en stund til..
Jeg og fikk tilbud om å ha første samtale over telefon, ikke pga corona men fordi hun er her kun 2 dager i uka:)

Jeg kommer til å drøye til etter uke 12. Jordmor som skal kontaktes her vi bor er bestevenn med to av mine kollegaer. Hun har jo taushetsplikt.. men jeg kjenner at det er best å vente litt. Vi bor i en liten by hvor man nesten alltid møter på noen man kjenner-enten det er på butikken eller hos jordmor:wacky::)

Hva sjekker de normalt på første svangerskapskontroll hos jordmor? Tar de også blodprøver og slikt?

hvordan kan jeg bestille time? Må jeg kontakte lege først?

hilse førstegangsgravid og litt forvirra:D

Hva sjekker de normalt på første svangerskapskontroll hos jordmor? Tar de også blodprøver og slikt?

hvordan kan jeg bestille time? Må jeg kontakte lege først?

hilse førstegangsgravid og litt forvirra:D
Google jordmor og kommunen din, hos meg kom det da opp en webside med litt info og at ved timebestilling kunnw vi gjerne sende mail. Jeg sendte mail og fikk time slik.

Sist gikk jeg bare til lege, men det var pga blodprøvene på første svangerskapskontroll viste at jeg hadde veldig lavt stoffskifte. Så jeg var uansett på legekontroll hver 4 uke for å regulere medisiner. Ble ganske godt følgt opp av legen. Men denne gang vil jeg til jordmor også tenker eg, første time hos lege er på fredag og tenker andre kontroll hos jordmor rundt uke 12..

Jeg skal ha første kontroll hos fastlegen, jeg, når jeg er 7+0 uker på vei. Jeg var misfornøyd med jordmor sist, og denne gangen bor vi på et lite sted, hvor hun som er jordmor gikk i klassen over meg på videregående. Kjenner det frister lite å gå til henne da... Vet ikke om jeg tar alt hos legen altså, men i alle fall oppstarten.

Mulig dette er et dumt spørsmål (førstegangs), men kan jordmor sjekke om det er liv? :sorry:
Har bestilt kjempedyr time til en gynekolog jeg fikk anbefalt 29. Juni (8+3), bare for å få bekreftet at det faktisk er liv før jeg forteller familien det i ferien. Men om jordmor kan gjøre det samme trenger det kanskje ikke bli så dyrt? :shy:

Mulig dette er et dumt spørsmål (førstegangs), men kan jordmor sjekke om det er liv? :sorry:
Har bestilt kjempedyr time til en gynekolog jeg fikk anbefalt 29. Juni (8+3), bare for å få bekreftet at det faktisk er liv før jeg forteller familien det i ferien. Men om jordmor kan gjøre det samme trenger det kanskje ikke bli så dyrt? :shy:
Ikke om hun ikke har ultralyd.

Jeg har bare bestilt legetime i uke 10.
Ikke jordmortime enda. Tenkte å vente til jeg har passert 12 uker. Og dessuten så skal jeg nok følges opp på sykehus grunnet 2 tidligere svangerskap med svangerskapsdiabetes. Og da blir kommunejordmor litt overflødig.

Jeg ringte den kommunale jordmora her, fikk time i oktober. Er førstegangs gravid. Er ikke det litt seint?

Jeg ringte den kommunale jordmora her, fikk time i oktober. Er førstegangs gravid. Er ikke det litt seint?

jeg syns det høres litt seint ut. Da er du vel over 12 uker på vei?
Ville hvertfalL hatt time i uke 12, spør gjerne om før hvis du vil ha det :)

Enkelte ganger er det ikke kapasitet på jordmorkontoret før rundt uke 20 ish når de begynner å høre på fosterlyd og måle SFmål. Det avhenger rett og slett av hvor mange jordmødre som jobber der og hvor store stillinger se har.

Jeg var over 20uker da jeg var på jordmortime med gutten min, men i ettertid har de fått en hel stilling til som jm i kommunen og da ble alt plutselig veldig annerledes.

Ville uansett sendt mail eller ringt og spurt om å få komme litt tidligere. Hvis ikke må du nesten sa første kontroll hos legen, andre blir oul på sykehuset også starter den kommunale oppfølgingen hos jm.

Ja, jeg hadde egentlig sett frem til å hilse på og få en ordentlig samtale. Bor i Oslo, så her fortsetter vel de strenge tiltakene en stund til..
Jeg følges opp hos jordmor i Oslo. Jeg har hatt kontroll i uke 15, 24 og 28 - de to siste etter koronarestriksjonene kom. Hatt alle timene fysisk på helsestasjonen. Virker som de tar det de kan over telefon (som alle andre steder i helsevesenet), så blir man kalt inn til time når det er nødvendig mtp fysiske undersøkelser:)

Takk for tips i går, sendte henvendelse til jordmor på helsestasjonen her jeg bor i går, og fikk beskjed i dag om time senere denne måneden når jeg er ca 8 uker på vei. De hadde ikke ledig etter det før senere i sommmer, så godt tips å bestille nå :happy:

Har dere med partner på den første timen til jordmor/lege? :) Vet ikke om det er lov i disse coronatider

Sist gikk jeg bare til lege, men det var pga blodprøvene på første svangerskapskontroll viste at jeg hadde veldig lavt stoffskifte. Så jeg var uansett på legekontroll hver 4 uke for å regulere medisiner. Ble ganske godt følgt opp av legen. Men denne gang vil jeg til jordmor også tenker eg, første time hos lege er på fredag og tenker andre kontroll hos jordmor rundt uke 12..
Hei ♥️ Så godt å høre at du ble følgt opp godt. jeg har også lavt. Men legen ville ta prøve hver tredje måned. Så jeg ba han gjøre en gang i måneden siden jeg har mistet før.
Tok du levaxin? Husker du hvor mye TSH burde være på? Han sa det burde være under 1 og min var 2,4:nailbiting:

Back
Topp