Først barnesanger, så barnefilmer og eventyr

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Nå er jammen snøhvit feil for barn også... Det er feil av prinsen å kysse snøhvit når hun sover, for det skal man ikke gjøre. Snøhvit skulle heller ikke tatt imot eplet fra heksa siden man ikke skal ta imot mat fra fremmede.

Hva tenker dere; er det viktig å tilføye dette for barna når dere leser, eller tenker dere det er forskjell på virkelighet og eventyr og at det er viktig at barna vet denne forskjellen?

Er det viktig at eventyr får være som de alltid har vært, eller må de tilpasses dagens samfunn?

https://www.vg.no/rampelys/film/i/B...prinsen?utm_content=row-36&utm_source=vgfront
 
Jeg tenker at det er en viktig del av det å lære seg at eventyr ikke er sanne.
Og herregud så kjedelig det hadde blitt da om vi skulle sensurere sånn :p

I en sånn app med sanger synger de jo "jeg fikk klapp på halen" istedenfor "ris på halen" i lille kattepus. Det og blir for dumt. Man skal ikke slå pusen, men det er en sang!
 
Syns det blir for dumt.

Kan man ikke heller lage nye eventyr da, så kan man velge. Jeg liker de eventyrene, og har aldri hatt noe problemer med å skille eventyr og virkelighet hverken som barn eller voksen.
Det finnes hverken hekser eller snakkende dyr, men på tv gjør det det.
Jeg tenker det er greit å lære barna at det er forskjell på fantasi og virkelighet, slik våre foreldre gjorde. (iallefall mine).
 
Jeg tenker at det er en viktig del av det å lære seg at eventyr ikke er sanne.
Og herregud så kjedelig det hadde blitt da om vi skulle sensurere sånn [emoji14]

I en sånn app med sanger synger de jo "jeg fikk klapp på halen" istedenfor "ris på halen" i lille kattepus. Det og blir for dumt. Man skal ikke slå pusen, men det er en sang!
Haha. Syns faktisk fantorangen sin versjon er morsom der. Der får lille kattepus (mat)ris på halen :D
 
Når man selv hørte eventyr som liten kan jeg ikke huske å få noen videre forklaring enn at «det er bare et eventyr» om noe skurret, har per i dag til gode å følge en sti med karameller til et hus med en gal kvinne i, eller spise et eple fra en fremmed å få narkolepsi :hilarious:


Er mye man må lære barna om å holde seg trygg i dag med internett osv, men tenker at det kommer litt utenom så får eventyret på sengekanten være akkurat det, et eventyr :)
 
Tja. Jeg fikk et kyss en gang mens jeg sov, fullstendig Snøhvit-inspirert, og det var ikke spesielt gøy! Men hva vet jeg, han kunne jo ha funnet på det helt av seg selv også.
Jeg synes det er helt ok det de stjernene gjør jeg. De snakker med barna sine om handlingen i boken, slik som vi ville ha gjort. Når vi ser en typisk episode der gutten/mannen redder den stakkars jenta/kvinnen så snakker vi om at hun kunne ha tatt tak og reddet seg selv (de fleste gangene altså, der hun liksom venter på å bli reddet eller ikke tør å gjøre noe før en mann tar tak). Altså hallo, Fiona trengte ikke akkurat holde seg inn i tårnet alene, hun kunne ha kommet seg ut selv. Men typisk nok måtte hun spille svak, og vente på et kyss.
Og så synes jeg det er helt greit at de stjernene gjør som de gjør, for da blir folk litt mer oppmerksomme på det. Det endrer ikke mye, men man får det liksom litt i bakhodet likevel. Vi trenger ikke vente på menn, vi kan faktisk klare alt selv. Vi trenger ikke kjærlighet for å leve, men vi kan velge å være alene om vi vil. Og så er det jo mye enkelte stjerner gjør som er mye verre/rarere enn det der da ^^
 
Eventyrene er jo helt på trynet da, så jeg har ofte snakket med mine barn om hva som er rart med eventyr kontra virkeligheten, uten at jeg følte behov for å løpe til media å snakke om det. :knegg: Men ja, det er faktisk viktig (for meg) å snakke med barna om at man ikke kysser noen som sover, og at jenter ikke trenger en mann i livet for å ha det bra. Jeg nekter de ikke å se filmer/lese eventyr, men man kan få gode samtaler ut av filmer der innholdet strengt tatt speiler et veldig gammeldags syn på kvinner.
 
Kan ikke eventyr bare får være eventyr? Man drømmer seg bort i eventyr.. Det ordentlige livet er noe helt annet.. Ingen hadde tenkt over dette hvis det ikke hadde kommet fra en kjendis :eek:
 
Vår er heldigvis ikke så opptatt av prinsesser og eventyr. Men tenker sånn generelt at man som foreldre har ansvar (og muligens litt godt av) å reflektere litt rundt det som formidles til unger i bøker. Ikke bare at prinsesser skal «reddes» av prinser eller vente på bedre tider eller ofre seg selv for en mann, men også litt det at gutter skal være store, sterke og tøffe.

Vi snakker om hva som er lurt og riktig og ikke av det vi leser i bøker eller ser på film/serier, fordi vi tror at å snakke om ulike situasjoner som er fiksjon kan hjelpe ungene ute i verden også.
 
Ja jeg er enig i at det må snakkes med ungene om alle disse tingene, og det kan være en god situasjon å snakke om disse tingene i.

Men det kan man vel gjøre uavhengig av om man leser et eventyr eller ikke også?
Snakker ofte med ungene om sånt, etter episode i høst på skoleveien. Og tidligere episoder i området her.
Vi nekter heller ikke 9-åringen å fly rundt i nabolaget med venner fordi det kan skje noe med ham. Man må bare takle virkeligheten som den kommer.

Men jeg nekter ikke ungene å lese eller se dette likevel fordi det kan gi feil signaler. Jeg håper at vi har lært ungene såpass fornuft at de kan forskjell på eventyr og virkelighet og Vet hva som er rett og galt.
 
Det som er litt interessant er jo at eventyrene som vi kjenner dem fra vår barndom allerede da var forandret masse. De fleste eventyr var opprinnelig mye mer blodige, groteske og perverse. De skulle skremme fra umoral. Over tid har de blitt gjort mer snille og mer korrekte, og på toppen av det har mange fått Disneybehandlingen.

Jeg ser verdien i de opprinnelige fortellingene, men synes også det er interessant å se hvordan de blir forandret over tid for å reflektere samfunnet akkurat da.

Hvilken versjon jeg vil at mine barn skal få høre? Den snille versjonen når de er små. Så kan de heller få høre hva som virkelig skjedde med Rødhettes bestemor og hva Rødhette gjorde som hevn når de er litt eldre.
 
Syns det viktigste er å fortelle barn hva som er virkelighet og ikke. Jeg vokste da opp med den trollhistorien der han lurte trollet til å skjære opp magen sin. Jeg gikk da ikke rundt å trodde det var greit p be folk skjære opp magen sin av den grunn.
 
En del av poenget med Snøhvit er vel å lære barn at de ikke skal ta i mot mat fra fremmede? Akkurat sånn som Rødhette skal lære barn at man skal være forsiktig med å gå alene. Nå er lille for liten til de eventyrene ennå. Ligner han noe på meg og faren (som alle ting tyder på) ser jeg for meg at de kritiske spørsmålene kommer på rekke og rad helt uten at jeg trenger oppfordre til det. Erindrer en frustrert lærer i førsteklasse som fortalte om Adam og Eva og ble møtt med spørsmål om innavl og hvor mye problemer det ville forårsaket :hilarious:
 
Eventyr trenger ikke å være politisk korrekte, men synes de ofte gir et godt utgangspunkt for å diskusjon rundt disse tingene.
 
En del av poenget med Snøhvit er vel å lære barn at de ikke skal ta i mot mat fra fremmede? Akkurat sånn som Rødhette skal lære barn at man skal være forsiktig med å gå alene. Nå er lille for liten til de eventyrene ennå. Ligner han noe på meg og faren (som alle ting tyder på) ser jeg for meg at de kritiske spørsmålene kommer på rekke og rad helt uten at jeg trenger oppfordre til det. Erindrer en frustrert lærer i førsteklasse som fortalte om Adam og Eva og ble møtt med spørsmål om innavl og hvor mye problemer det ville forårsaket :hilarious:

[emoji23][emoji23][emoji23]
 
En del av poenget med Snøhvit er vel å lære barn at de ikke skal ta i mot mat fra fremmede? Akkurat sånn som Rødhette skal lære barn at man skal være forsiktig med å gå alene. Nå er lille for liten til de eventyrene ennå. Ligner han noe på meg og faren (som alle ting tyder på) ser jeg for meg at de kritiske spørsmålene kommer på rekke og rad helt uten at jeg trenger oppfordre til det. Erindrer en frustrert lærer i førsteklasse som fortalte om Adam og Eva og ble møtt med spørsmål om innavl og hvor mye problemer det ville forårsaket :hilarious:
:hilarious::hilarious:
 
Back
Topp