Førskolelærer vs. assistent *inspirert*

ORIGINAL: Knottet2

ORIGINAL: Blond Vampire Shrimp

nja, det spørs på personen...
Spørs på hva den har lest, og hvordan den er kursa....

Men nå mener jeg at det skulle vært krav om å ha jobba et par år i barnehage før man skulle hatt lov til å gå inn i en stilling som ped-leder eller førskolelærer... Man lærer mye på skolen, men praksissen er gull hvert...

tror ikke en assistent har lov til det...

hun mener vell nyskolerede førskolelærere[;)]

Det finnes jo de førskolelærerene som ikke vet hvordan de skal sette kunnskap ut i praksis, om jeg kan si det på den måten.
De førskolelærerne som ikke har godt barnetekke og ikke vet hvordan de skal tilnærme seg barn. De som ikke vet hvordan de skal disiplinere barn, eller kanskje de vet, men ikke tør eller noe...

For meg kan en person ha all utdanning den bare vil, men det er ikke bare kunnskap som gjelder nei...

(Og jeg vet egentlig at du ikke mente at assistenter var noe dårligere eller noe, jeg bare måtte skrive det for jeg har vært borti en slik situasjon selv... Og det er ganske frustrerende! )

Når har jeg tatt førskolelærerutdannelsen over 5 år (pga fødsel og kyssesyken). Ca 60 studenter pr klasse- og de aller aller færreste har kommet på høyskolen uten arbeidserfaring fra barnehage. De fleste har vært assistenter.. Og noen i 10-15 år!
Vi har også mye praksis på skolen, på barneskole og barnehage.

Mange assistenter har mye verdifull kompetanse, de er gull verdt i barnehagene!! Det er de som tilbringer mest tid med barna i løpet av dagen.

Mitt svar på HI er likevell et soleklart NEI! Selvfølgelig er ikke alle førskolelærere dritgod i jobben sin.. men sånn er det vel i alle yrker? Har gått i klasse med et par stykker jeg, som jeg aldri ville levert sønnen min til.. [X(][8D]

Nei - det syns jeg ikke. Alle som skal være førskolelærere bør ha utdannelsen til det. Det er mye skolebarna skal gå gjennom av stoff allerede fra første klasse og da syns jeg det er viktig at det er utdanna lærere som tar seg av den biten.

Er selv ass. i bhg og har vært konstituert.
Nei, jeg har ikke de 3 årene på skole, men mye livserfaring og har div kurs.
I løpet av en uke tilbringer ass. mange flere timer sammen med barnet enn førskolelæreren.

Men har også vært innom førskolelærere som ikke har NOE i bhg å gjøre, totalt udugelige. Merkelig at skolen ikke greier å sile ut slike......

ORIGINAL: Babbs

Er selv ass. i bhg og har vært konstituert.
Nei, jeg har ikke de 3 årene på skole, men mye livserfaring og har div kurs.
I løpet av en uke tilbringer ass. mange flere timer sammen med barnet enn førskolelæreren.

Men har også vært innom førskolelærere som ikke har NOE i bhg å gjøre, totalt udugelige. Merkelig at skolen ikke greier å sile ut slike......

hos oss er vi sammen med barne stort sett hele tiden. Vi går fulle vakter hver dag, og har bare to plandager i måneden. Ellers er jeg kun vekke 1 time pr uke pga ledermøte. Så jeg føler at jeg er sammen med barna hele tiden mens jeg er på jobb....og ja det er ikke alle førskolelærere som er duganes i jobben sin, ei heller assistenter....men uansett så er det en grunn til at det står i loverket at en avdeling skal bestå av 1-2 pedagoger og 2 assistenter/barne og ungdomsarbiedere

VI har 3 år på skolen, og har litt andre ting med oss i ryggsekken, nemlig teori go kunnskap om barn og deres utvikling osv.

ORIGINAL: Bdancer

ORIGINAL: ~prinsesse vilikke~

nei. som assistent får du masse erfaring sammen med barna, men det er mange sider av en førskolelærers jobb assistenten aldri får se.

Jeg elsker jobben min som ped.leder men kunne aldri jobbet som assistent. Det gir vel et lite bilde på forskjellen[;)] I praksis er det ikke så forskjell på hva man gjør når man er på jobb (som er så synlig for assistenter hvertfall). Men fokuset er en helt annen!

Synes assistenter ofte blir fremstilt som noen medmenneskelige, hjernedøde, mennesker jeg. [:-] Jeg vil tru de aller fleste assistenter som har jobbet en stund ser, og vet, godt hva en ped.leder gjør. Om ikke ned i den minste detalj for alle, så ser de nok forskjellene.

Synes førskolelærere har lett for å fremheve seg selv som så mye bedre ofte. (Sikter ikke til deg nå.) Missforstå meg rett, dere GJØR en god jobb, dere ER viktig, og HAR en god og nyttig utdannelse, men det kommer alltid kommentarer i slike diskusjoner som gjør at jeg mister litt respekten for en del av førskolelærererene. Når noen gjentatte ganger må legge ut om hvor god utdannelse de har og hvor viktige de er føler jeg at de prøver å overbevise både seg selv og andre, og fremheve seg selv litt mer enn nødvendig.

Som sagt; missforstå meg rett; jeg vet førskolelærere flest gjør en god og viktig jobb! (Må bare presisere det nok en gang, da jeg føler mange ønsker å missforstå meg her. [8D])
det er rett og slett fordi ufaglærte tror de vet hvilken kompetanse førskolelærere sitter på. Det vet man ikke før man har vært igjennom skolen. Så da blir det egentlig poengløst for ufaglærte å snakke om hvor viktig/uviktig det er å ha denne utdannelsen.

Jeg kunne aldri jobbet som assisten i bhg, fordi det blir "barnepass" uten den faglige biten. Men så er det jo mange som ser på barnehage som "barnepass", så det er jo ikke så rart. Synet på det er helt forskjellig.

Æ må si mæ enig me Bdancer her ja... Den pedagogiske bakgrunnen forstår man ikke før man har den.. man kainn ha my bedre barnetekke som assistent og vær my bedre på "barnepass"biten, men man har ikke den faglige biten...

ORIGINAL: theskj

Hmmm kjenner jeg ikke setter pris på alle svar her inne[8|]
Selv har jeg jobbet i 11 år som barne- og ungdomsarbeider i en barnehage. Vi går vel under assistenter vi å sikkert[&o]

For det første så går du da ikke under assistent - du e barne og ungdomsarbeider!Du har ein faglig bakgrunn... du e'kke førskolelærer nei, så du har ikke SAMME kompetanse, men du har da meget relevant kompetanse[;)] Æ ska bynn å jobb i barnehage no - æ e bv.pedagog.. æ har ikke SAMME kompetanse som førskolelæreran, heiller ikke samme kompetanse som dæ.. men æ har meget relevant kompetanse fordi [;)]

Ka du ikke sætt pris på forresnt?

I alle yrka e det viktig å vær klar over sine svakheta OG styrka... som assistent har man ikke samme kompetanse som en førskolelærer... men man har da garantert styrka som ikke alle førskolelærera har... det e viktig å innrøm det for sæ sjøl for å jobb bæst mulig i ei gruppe... Ei gruppe korr man lære av hverandre!

ORIGINAL: tuppa86

Hmmm kjenner jeg ikke setter pris på alle svar her inne[8|]
Selv har jeg jobbet i 11 år som barne- og ungdomsarbeider i en barnehage. Vi går vel under assistenter vi å sikkert[&o]

For det første så går du da ikke under assistent - du e barne og ungdomsarbeider!Du har ein faglig bakgrunn... du e'kke førskolelærer nei, så du har ikke SAMME kompetanse, men du har da meget relevant kompetanse[;)] Æ ska bynn å jobb i barnehage no - æ e bv.pedagog.. æ har ikke SAMME kompetanse som førskolelæreran, heiller ikke samme kompetanse som dæ.. men æ har meget relevant kompetanse fordi [;)]

Ka du ikke sætt pris på forresnt?

Jeg setter ikke pris på å bli sett på som en assistent.
Men ofte blir vi satt i samme båt.
Sier ikke at du har gjort det[;)]

Er helt enig med det du skriver over.
Alle er relevante utdannelser for å jobbe med barn og alle på forskjellige plan.
Jeg mener ikke at jeg som barne- og ungdomsarbeider kan komme å overta jobben til en førskolelærer, men jeg har veldig god innsikt i jobben dems forde[;)]

Men da spørr æ - KOFFER like du ikke å bli sett på som en assistent? For hvis du mislike det så e det jo fordi du bli sjett på som "bare" ein assistent.. fordi du meine du har nå ainna å kom me? Og da e du jo egenlti enig i trådens kommentara om at assistenta og førskolelærera ikke har samme kompetanse?!

Ja, du har innsikt, men ikke samme kompetanse.. dokker sjer ikke ongan på samme måte pga ulik bakgrunn.. husk; førskolelærer'n sjer ikke ting på samme måte som dæ heiller[;)] du vil kun sjå ting førskolelærer'n ikke træng å "klar" å sjå![:)]

Men da spørr æ - KOFFER like du ikke å bli sett på som en assistent? For hvis du mislike det så e det jo fordi du bli sjett på som "bare" ein assistent.. fordi du meine du har nå ainna å kom me? Og da e du jo egenlti enig i trådens kommentara om at assistenta og førskolelærera ikke har samme kompetanse?!

Ja, du har innsikt, men ikke samme kompetanse.. dokker sjer ikke ongan på samme måte pga ulik bakgrunn.. husk; førskolelærer'n sjer ikke ting på samme måte som dæ heiller[;)] du vil kun sjå ting førskolelærer'n ikke træng å "klar" å sjå![:)]

Fordi vi også har en fagligkompetanse som ikke assistentene har[;)]
Har ikke sagt at jeg har vært uenig, men at jeg ikke likte "alle" tilbakemeldingene.
Det er forskjeller i kompetansene våre.

Hehe..ja, men da e vi enig da[:)]
koss tilbakemeldinga e det særlig du ikke like egentli? æ sjer liksom itj nånn som e skikkeli ille

Nei, jeg håper da ikke det for førskolelærerene sin skyld.

Men heller en god assistent enn en dårlig førskolelærer [;)]

synes fortsatt det blir å sette stempel på folk som uvitende altså! Alle forstår at en sykepleierutdanning er viktig for å gjøre jobben de skal gjøre, og de fleste vet en del om hva som inngår i studiet, uten å ha de samme kunnskapene. En hjelpepleier vet forskjellen på dems jobb kontra en sykepleier, selv om de ikke er utdannet. Altså vet man mye om arbeidsområdet, uten nødvendigvis kunne gjøre det selv.

Samme som at mange vet at en som skal konstruere en bro trenger utdannelse og kunnskap for at den skal tåle vekten, vinden, vibreringene osv. Man må ikke være utdannet selv for å vite at det er viktig, og at mye av brokonstruktørens arbeid er livsviktige beregninger.

Hvorfor skal ikke en barnehageassistent forstå hva som er forskjellen på dems jobb og og en førskolelærer sin jobb? selv om de ikke gjør jobben jobber de jo sammen med førskolelærere hver dag, og forhåpentligvis komuniserer de litt også. OG leser gjerne litt selv.
nettopp! DER har du forskjellen mellom å "vite om" og å "kunne".

Men i innlegget jeg svarte på her kommenterte jeg jo uttalelsen: "I praksis er det ikke så forskjell på hva man gjør når man er på jobb (som er så synlig for assistenter hvertfall)." For meg ser det da ut som du mener assistentene ikke ser og forstår at det er forskjell på dems jobb og førskolelærerenes jobb. DET mener jeg er å sette ett stempel på assistentene som mindre smarte.
Hovedinnleggets spørsmål er om en erfaren assistent har like mye kunnskap som en førskolelærer. Og når da folk synes de har det, så vil jeg poengtere at det er mange arbeidsoppgaver assistentene ikke ser. som foregår på kontorer, i planlegging og evaluering og i hodet på førskolelæreren. Om førskolelæreren hadde satt seg ned og delt alt dette med en assistent så mener jeg ikke assistenten er for dum til å skjønne det. Men det er jo nettopp denne delingen av kunnskap som kalles skole[;)] Selvfølgelig ser alle små forskjeller i arbeidsoppgaver, men de ser ikke detaljene. Og når noen mener at erfaring i assistentstilling er like bra som utdanning så blir det feil, fordi det er to forskjellige stillinger (tilbake til hi sitt spm).

Særlig herre e jo det dæm ikke klare å sjå... utdanninga vi har valgt forme oss te å sjå ætter spesifikke ting bl.a.
Ett eksempel e når æ va på jobbintervju no og dæm spurt mæ ut om ting æ som bv.ped ikke har kunnskap om som førskolelærera har - f.eks. emosjonell og språklig utvikling... det e VIKTIG å ha nånn som kainn om herre i ein bhg...

litt off topic her egentlig...men hvor mange studieponeg har førskolelærere med ren pedagogikk? mye er jo fag basert som norsk, naturfag osv? og studieretning som kunstfag feks. bare lurer (nå er jo dette uansett også veldig viktig så mener ikke at det er dårlig at dere bruker tid på dette). Jeg har tatt en BA grad i pedagogikk men ikke førskolelærer studiet. og jeg føler kanskje førskolestudiet har for lite ped jeg

Fordi vi også har en fagligkompetanse som ikke assistentene har[;)]
Har ikke sagt at jeg har vært uenig, men at jeg ikke likte "alle" tilbakemeldingene.
Det er forskjeller i kompetansene våre.

Hehe..ja, men da e vi enig da[:)]
koss tilbakemeldinga e det særlig du ikke like egentli? æ sjer liksom itj nånn som e skikkeli ille

Hehe ja[;)]
Jeg leste gjennom alle innleggene før jeg svarte, så jeg vet ikke hvem og hva akkurat som gikk "mest innpå meg"
Men at jeg som assisten ikke har innsikt i jobben til en førskolelærer blir feil for meg. Jeg har jobbet med en enormt dyktig førskolelærer i 8 år nå og vi samarbeider veldig godt. Da mener jeg ikke bare "barnepass" i hverdagen, men deling av fageligkompetanse og planlegging frem i tid. Jeg skriver foreldresamtalene selv, jeg kan skrive mnd.plan og mnd.brev i samråd med mine medarbeidere.
Ja jeg kan fortsette[:)]

Samarbeid e gull verdt!!Men du må også husk at du ikke e assistent da.. du e barne- og ungdomsarbeider![;)]

Særlig herre e jo det dæm ikke klare å sjå... utdanninga vi har valgt forme oss te å sjå ætter spesifikke ting bl.a.
Ett eksempel e når æ va på jobbintervju no og dæm spurt mæ ut om ting æ som bv.ped ikke har kunnskap om som førskolelærera har - f.eks. emosjonell og språklig utvikling... det e VIKTIG å ha nånn som kainn om herre i ein bhg...
Ja jeg er helt forandret etter utdanningen. Klarer liksom ikke å "se et barn" på samme måten som før.

Nei... på samme måte som æ som bv.ped ikke sjer ungan på samme måte som dæ[;)] Vi har ulike innfallsvinkla - og takk gud for det... det e når vi samarbeide me mange som faktsik sjer ting på ulik måte, at vi klare å gjør bæst mulig jobb... [:)]

ORIGINAL: dommett

litt off topic her egentlig...men hvor mange studieponeg har førskolelærere med ren pedagogikk? mye er jo fag basert som norsk, naturfag osv? og studieretning som kunstfag feks. bare lurer (nå er jo dette uansett også veldig viktig så mener ikke at det er dårlig at dere bruker tid på dette). Jeg har tatt en BA grad i pedagogikk men ikke førskolelærer studiet. og jeg føler kanskje førskolestudiet har for lite ped jeg
det er ped i alle fagtimene også[;)]

mm ja jeg vet det, men hvor mye ped tror dere at dere har sånn ca? jeg er bare nyskjerrig for jeg elsker alt som har med utdanning å gjøre. kan sitte å bare lese på nki feks om hva en skal i gjennom på forkjellige fag selv om jeg vet jeg aldri skal ta det selv... mener å huske at min veninde som studerete til førskolelærer synes hun hadde lite ped i forhold til mitt studie som er 180 studiepoeng med ped og spes ped feks (prøver ikke å si at jeg er bedre her for jeg har ikke lært noe om fag sant...forkjellig kompetanse [;)])

nei herregud.. [:-] man lærer ganske mye om barn og pedagogikk og mye annet på høyskolen.. en assistent vet ikke halvparten uansett hvor lenge man har jobbet.. MEN en kjempe god assistent kan være bedre i jobben sin enn en dårlig førskolelærer.

Back
Topp