Førerkort

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Dollface

Nei,men intensivkurs er heller ikke ensbetydende med en utrygg sjåfør. De valgene man tar når man setter seg alene i bilen,tar man selv. En attenåring bak rattet anser ikke jeg som trygt etter hva jeg har sett her. Men en femogtredve år gammel familiefar som vet mer om liv og død og har hatt noen år på baken og vet mye om konsekvenser,vil jeg si er som regel litt tryggere på veiene. Min mening. Men jeg har ikke noen god erfaring med yngre sjåfører. Sier ikke at alle er sånn[;)]

Det beste, frøken kverulant, er at jeg ikke var 18.. jeg var 23.. altså ganske nære den grensa forsikringsselskapene setter som skille mellom "sjåfør i risikogruppa" og "ikke sjåfør i risikogruppa"..

Poenget mitt er at det sjeldent finnes en enkel utvei for lappen..
Men kal-el vil sikkert høre hvor flink og trygg han er, så da skal jeg ikke legge meg mer oppi det..

Ja men jeg snakket ikke om deg. (Jeg snakker om de jævla drittungene som kjører helt opp i rassen på meg og blinker febrilsk med lysene når det er kø i begge feltene* tygger tennene sammen*)

Da snakket du om meg.. [8D]

Ja,da må jeg bare si,at når det ikke finnes en åpen luke i høyrefeltet og det går sakte i venstrefeltet,så er man rett og slett mindre intelligent om man tror man skal komme fram[;)]

Hett tips:
Kufanger.. fungerer perfekt som bilpuffer når det er litt "trangt" [8D]

Haha[8D][8D][8D] *Slå opp på gule sider å sjekke åssen man får tak i en sånn[:-]*

skal få gubben til å snekre en til deg.. bare send meg kontonummer, kortnummer og de tre siste sifferne i signaturfeltet, så ordner vi det lett som en plett.. [:-]

Her på Stjørdal tilbyr de intensivkurs (2 uker).
Da får du bo på en hybel oppe i 2. etg på kjøreskolen, mot at du betaler en sum i leie.

Stjørdal ligger forresten 5 minutter fra Værnes flyplass.

ORIGINAL: thejohan

ORIGINAL: carpus

Her på Stjørdal tilbyr de intensivkurs (2 uker).
Da får du bo på en hybel oppe i 2. etg på kjøreskolen, mot at du betaler en sum i leie.

Stjørdal ligger forresten 5 minutter fra Værnes flyplass.

Vet du hva det koster?

Nei, det aner jeg ikke. Men tar du en telefon til Stjørdal-Meråker trafikkskole får du sikkert svar på det! [:)]

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: shiby

du blir sikkert en jævlig trygg og god sjåfør med et intensivkurs.. [8|]

Han skriver jo i HI at han KAN kjøre [:)]

De hadde vel ikke hatt slike kurs om det var utrygt?

tror kanskje ikke HAN er den rette til å avgjøre om han kan kjøre eller ikke når han ikke har lappen?

Han blir nå en like trygg sjåfør som noen som helst annen[;)] De slepper ikke hvem som helst ut på veiene[;)] Du undervurderer jo ikke bare han,men også kjøreskolen[;)] Var ikke akkurat det han spurte om[;)]
'
Uhm.. har du kjørt mye bil i det siste eller?
Hvem som helst ER ute på veiene.. [;)]

Og Kal-El.. jeg GARANTERER deg.. du har mange uvaner... Jeg la på meg uvaner samme dag jeg hadde oppkjøring og hadde papirlappen med "midlertidig kjøretillatelse" i handa..

Sikkert, men jeg har hatt 18 år på å utbedre mange av de uvanene også, tid fungerer begge veier. I tillegg har jeg som passasjer lagt merke til mange andres uvaner som har gjort meg oppmerksom på å ikke gjøre det samme. De fleste gjelder feil blinking inn/ut av rundkjøringer, alt for kort avstand til biler foran, alt for rask brems/aksellerasjon på trafikkerte gjennomgangsveier etc.

Alle vil jo ha uvaner, det burde ikke være en hindring uansett for å bestå førerprøven med glans hvis man har gjort leksa si.

ok mr know it all.. du består med glans og tar oppkjøringa uten feil..
enjoy.

Hvorfor skulle jeg ikke bestå?, hvis man går inn med innstillingen "åh jeg kommer sikkert til å stryke, jeg er så nervøs, åh", - hva er vitsen i det hele tatt å prøve da? Folk er forskjellig, jeg blir ikke nervøs når jeg forbereder prøver/tester og går inne med positive forventnigner / ambisjoner når jeg gjør det, noen blir nervøse, noen ikke, jeg er en av dem som ikke blir det. Jeg sier bare at jeg har øvelseskjørt litt lenger tid enn f.eks en 18-åring, jeg er ikke "verdensmester" med behov for å kjøre rundt svingen (og dermed ut av veien) i 120km i timen.

Skal jeg ikke ha positive forventninger da? Se bort i fra at jeg er 35 og ikke 18, og psyke meg selv ned, gjøre meg nervøs? Jeg gjør det bedre når jeg ikke er nervøs, mulig jeg er rar der, men sånn er jeg.

Du må uansett ha førstehjelp og mørkekjøringsdemo selv om du er over 25 år.

ORIGINAL: *ZimileMamma*

Ja så det, førstehjelp har jeg tatt to ganger før gjennom røde kors, men det er kanskje annen type førstehjelp som er spesiell/obligatorisk for spesielt førerkort/bil?

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: *ZimileMamma*

Ja så det, førstehjelp har jeg tatt to ganger før gjennom røde kors, men det er kanskje annen type førstehjelp som er spesiell/obligatorisk for spesielt førerkort/bil?

Jeg hadde også hatt 2 førstehjelpskurs fra før (bl.a gjennom røde kors), men jeg måtte uansett ta det kurset gjennom trafikkskolen.
Det kurset var så sinnsykt dårlig, at om jeg hadde kommet opp i en ulykke (uten de 2 kursene jeg hadde tatt fra før) så hadde jeg garantert endt opp med å ta livet av noen. Horribelt!

Vel, det at du starter innlegget med dette:

Jeg er 35, kan kjøre bil helt strøkent både på glatt/fast vei, lukeparkering etc. Kan lese meg til teori på en uke eller to, så det jeg trenger å vite er hva som er absolutt obligatorisk, hvor mye det koster, hvor kort tidsrom man kan ta det på (må man f,eks ta glattkjøring som da må gjøres på vinter? etc.) og hva man evt. slipper av obligatoriske ting grunnet alder (hørte et rykte om at er man over 25 så kan man slippe unna en del).

forteller iallefall meg at du leter etter enkleste utvei å ta lappen på, at du setter egne kjøreferdigheter vel høyt på skalaen, og at du da i mine øyne nettopp er den verdensmesteren du sier at du ikke er..

Om du består eller ikke vet jeg ikke, det er det opp til sensoren å avgjøre..

Back
Topp