Følge med på liv

soloprøver2020

Forelsket i forumet
Aprilspirene 2023
De siste ukene har jeg endelig begynt å kjenne skikkelige bevegelser (23+6 i dag). Jeg har skjønt at jeg etter hvert må følge godt med på dette og være obs på endringer. Hvor systematisk gjør dere andre det? Har dere app for å registrere bevegelser? Skriver dere opp? Eller tar dere det litt mer på følelsen?

Jeg har kjent lenge, men jeg blir sykt stressa av å lese på kjennliv.no, for jeg vet at av og til så har baby en dag der hun er litt roligere.
Jeg spurte på sykehuset da jeg var der for sist vekstkontroll UL, og legen der sa at hvis jeg merker utpå dagen at jeg ikke tror jeg har kjent noe den dagen, følger jeg de rådene om å spise og drikke også legge meg ned for å se om jeg kjenner noe. Hvis ikke, da kan jeg ringe dem.
Jeg er blitt så godt kjent med aktiviteten til baby nå, så tror kanskje ikke jeg gidder å bruke sånn telleskjema eller app fra uke 28, tror jeg bare blir stressa av det. Hjelper jo uansett at jeg får høre hjertelyd hos jordmor og vekskontroll UL på sykehuset hver mnd :joyful:

De siste ukene har jeg endelig begynt å kjenne skikkelige bevegelser (23+6 i dag). Jeg har skjønt at jeg etter hvert må følge godt med på dette og være obs på endringer. Hvor systematisk gjør dere andre det? Har dere app for å registrere bevegelser? Skriver dere opp? Eller tar dere det litt mer på følelsen?
Min jordmor sa at jeg må bli kjent med mitt barn OG at når man er i aktivitet er det vanskeligere å kjenne liv både fordi man er opptatt med andre ting og babyen ofte sover når vi beveger oss mye. Hun sa at jeg måtte bare ta tiden litt til hjelp for å finne ut hvilken døgnrytme mitt barn har (og at noen barn har ikke fast rytme) og at hvis jeg tenkte at jeg ikke hadde kjent liv på en stund måtte jeg sette meg ned å slappe godt av, drikke litt kald drikke og/eller spise litt søtt og kjenne etter.

Jeg har to små fra før så jeg klarer omtrent ikke å følge med på liv i magen før jeg legger meg for kvelden. Eller hvis jeg er på jobb. Til gjengjeld er det mye liv på kvelden når jeg ligger i sengen.

Sier meg enig med dem over. Dersom du blir usikker på hvor lenge det er siden sist du kjente, drikk et glass sterk saft eller sukkerbrus, finn to grytelokk som du slår sammen foran magen, og legg deg på sofaen noen minutter. Det pleier å hjelpe.

To små fra før her også, så spesielt nå i ferien og generelt i helger kan jeg gå hele dagen uten å ha lagt merke til særlig med liv. Så om kvelden når det er rolig i huset og jeg får satt meg ned er det fullt med liv i magen. Også om morgenen før jeg står opp. Merker jeg er mye mindre stressa for liv nå enn med nr. 1 og 2. Har rett og slett liten tid til bekymring nå. Stoler også mer på babyens rytme denne gangen. Men så er kanskje dette den babyen som er mest aktiv også :hilarious: tenker rådet om å kjenne sin egen baby er viktig, samt å innta noe søtt og legge seg ned om man er i tvil og ha veldig lav terskel for å ta en sjekk på sykehuset! Det skal man aldri føle seg «dum» for å gjøre!

Jeg er ganske aktiv i løpet av dagen, og da glemmer jeg å kjenn etter. Iblant merker jeg det f.eks når vi kommer inn fra en skitur eller når jeg setter meg ned i sofaen etter jobb..

Men jeg merker ham HVER kveld før jeg legger meg, og får et «god morgen» hver dag når jeg våkner og snakker til ham☺️♥️

Back
Topp