Føler du deg truet?

Miriel skrev:
Er det forresten flere som har opplevd å få ordforrådet sitt, og egentlig hjernekapasiteten generelt, voldsomt redusert etter å ha blitt mor? Jeg føler meg stokk dum nå, i forhold til hvordan jeg var for to år siden...

Haha, jepp.
Men jeg er fremdeles den smarteste her inne da.

©Smartass skrev:

Miriel skrev:
Er det forresten flere som har opplevd å få ordforrådet sitt, og egentlig hjernekapasiteten generelt, voldsomt redusert etter å ha blitt mor? Jeg føler meg stokk dum nå, i forhold til hvordan jeg var for to år siden...

Haha, jepp.

Hvem er du?

IsThaBeth skrev:

©Smartass skrev:

Miriel skrev:

Haha, jepp.

Hvem er du?

Professor Smartass.

©Smartass skrev:

IsThaBeth skrev:

©Smartass skrev:

Miriel skrev:

Haha, jepp.

Hvem er du?

Professor Smartass.

Junivørsjity åff Jutub?

*Meya* skrev:

©Smartass skrev:

IsThaBeth skrev:

©Smartass skrev:

Miriel skrev:

Haha, jepp.

Hvem er du?

Professor Smartass.

Junivørsjity åff Jutub?

Gugel :P

©Smartass skrev:

*Meya* skrev:

©Smartass skrev:

IsThaBeth skrev:

©Smartass skrev:

Miriel skrev:

Haha, jepp.

Hvem er du?

Professor Smartass.

Junivørsjity åff Jutub?

Gugel :P

LisseUmmaNuddeAteJam skrev:
Jeg vet ikke hvilken tråd (tråder?) det refereres til her, men må si jeg føler meg litt truffet. Så jeg velger å svare, for å forsvare meg på generelt grunnlag. 

Jeg er er selv en av de som sliter med å uttrykke meg enkelt. Når jeg svarer på medisinske spørsmål må jeg moderere innleggene for å gjøre dem leselige for andre. Det samme i politiske diskusjoner, eller andre spesifiserte diskusjoner. Det avhenger av tema. Spør noen om hvor man får kjøpt fløte eller om rød eller blå kjole er penest svarer jeg selvsagt med en enkelt setning eller stavelse. Men av og til kommer det opp spørsmål eller debatter som for meg krever at jeg benytter meg av de verktøyene jeg har, i kraft av mitt språk. For noen uker siden feks var det en diskusjon om bøyningsformer og grammatiske regler her inne. Når jeg leste svarene mine ser jeg jo at kun et fåtall kan skjønne hva jeg sier. Men alternativet hadde jo vært at jeg ikke hadde svart, om jeg skulle ta hensyn til at ikke alle har like god kjennskap til tema. 

Mange ganger må jeg altså begrense bruken av "fremmedord". Men disse fremmedordene er del av min dagligtale, pga mine interesser og min spisskompetanse. Skal jeg utestenges fra å delta i diskusjoner, fordi noen mener at jeg bruker timevis på ett enkelt innlegg, og har synonymordboken lett tilgjengelig? 

hehehe... jeg bare skummet gjennom sida (total uinteressant for meg egentlig) men teksten din måtte jeg lese tydelig inni  meg selv... 

Forøvrig syns jeg det er interessant at det brukes andre ord enn LOL, WTF... 

Haha, neeei.. vet ikke jeg... Bryr meg lite om hvordan folk formulerer seg, det viktigste er jo at vi fleste er opptatt av det samme; barna våre. Når diskusjoner beveger seg på politikk ol, så henger jeg ikke med om du så hadde brukt blokkstaver!

Derimot kan jeg danke ut de fleste her på geografiske og evolusjonære teorier!

Har ikke lest tråden som kanskje er bakgrunnen for hi. Jeg er nok mer opptatt av å finne essensen i en tekst, enn av innpakningen. Det hender jeg for moroskyld dissekerer en tilsynelatende flott tekst, og står igjen med svært lite innhold. Motsatt hender det jeg finner svært mye innhold i en heller språkfattig tekst. Oftest finner jeg vel mest mening i de som er gode til å formidle, rett og slett, de som er gode til å uttrykke poenget sitt. Man trenger ikke være spesielt skrivekyndig for å klare det, men ofte har det naturlig nok en sammenheng, man formidler best skriftlig når man mestrer det skriftlige. Logisk, i grunn.

Mye av nettverdenen kjører en muntlig stil, og det er stort sett greit. Verre er det når folk overfører praksisen til f.eks jobben, og skriver smilefjes og forkortelser i rapporter, møtereferater ol.

Føler meg forresten ikke truet, men det overrasker deg neppe :)

Nedsig skrev:

Eller skal alle uttrykke seg litt dummere, slik at dere føler dere bedre? Jeg har i hvert fall ingen planer om å gjøre det.

Å kunne bruke en enkelt språk er ikke ensbetydende med at det er dumt.....

Helt enig i at et enkelt språk ikke nødvendigvis er dumt, men bør det ikke da være slik at et ordrikt språk ikke nødvendigvis er hoverende eller nedlatende? Hvis jeg er nedlatende er det budskapet som gjør det, og ikke de såkalt store, fine ordene jeg bruker (not).

Trekker opp denne igjen, jeg, i stedet for å maltraktere deltidsmødre-tråden ytterligere, for dem som fulgte den (uten at det var særlig mye verdt å følge med de siste to sidene).

Nedsig skrev:
Helt enig i at et enkelt språk ikke nødvendigvis er dumt, men bør det ikke da være slik at et ordrikt språk ikke nødvendigvis er hoverende eller nedlatende? Hvis jeg er nedlatende er det budskapet som gjør det, og ikke de såkalt store, fine ordene jeg bruker (not).

Trekker opp denne igjen, jeg, i stedet for å maltraktere deltidsmødre-tråden ytterligere, for dem som fulgte den (uten at det var særlig mye verdt å følge med de siste to sidene).

Hva vil du med denne tråden egentlig? fortelle oss at du har et rikt ordforråd? :-)

heidu skrev:

Nedsig skrev:

Hva vil du med denne tråden egentlig? fortelle oss at du har et rikt ordforråd? :-)

Nei, grunnen til at jeg startet tråden var at jeg har sett flere ganger at noen brukere blir kritisert for å skrive for 'fint', og det synes jeg er en uting. Enten det er fordi man ikke tåler at noen skriver bedre enn en selv, eller fordi man går tom for andre argumenter i en diskusjon, så må det vel gå an å finne noe annet å ta folk på. Kanske en idé å konsentrere seg om innholdet i innlegg, heller enn hva slags ord som brukes. Så lenge det er forståelig og greit så er det vel ikke noe problem?

Vel noen ganger virker det som om noen personer sitter med fremmedordboka og leter etter fancye ting å lire av seg..det blir jo veldig teit men ellers kan folk bruke akkurat de ordene de ønsker for min del..føler meg ikke dum for at jeg ikke bruker så mye fremmedord nei

Rebecca85 skrev:
Vel noen ganger virker det som om noen personer sitter med fremmedordboka og leter etter fancye ting å lire av seg..det blir jo veldig teit men ellers kan folk bruke akkurat de ordene de ønsker for min del..føler meg ikke dum for at jeg ikke bruker så mye fremmedord nei

Kan ikke si at jeg ser så mye av det der her inne. Det kan jo hende at problemet ligger hos den som leser, også. Hvilke innlegg er det du sikter til, da?

er vel ett fett hvordan man snakker her inne vel.. noen formulerer seg bedre enn andre.. og andre ikke.. men skjønner stort sett hva folk mener alikevel!

Og jeg sitter ikke og tenker at oj, hun var flink til å ordlegge seg.. hun må være smart! For de tingene trenger overhode ikke å henge sammen

Syens de aller aller fleste her inne er flinke jeg;) Heller ikke så opptatt av at man må bruke så mye fremmedord.. en krakk er en krakk hø hø hø

Møøøøøøøøøøøø

LittleMonkey skrev:
Synes det er flott jeg, skulle gjerne vært flinkere til å formulere meg selv!

sign

Back
Topp