Føler du deg truet?

Jeg vet ikke hvilken tråd (tråder?) det refereres til her, men må si jeg føler meg litt truffet. Så jeg velger å svare, for å forsvare meg på generelt grunnlag. 

Jeg er er selv en av de som sliter med å uttrykke meg enkelt. Når jeg svarer på medisinske spørsmål må jeg moderere innleggene for å gjøre dem leselige for andre. Det samme i politiske diskusjoner, eller andre spesifiserte diskusjoner. Det avhenger av tema. Spør noen om hvor man får kjøpt fløte eller om rød eller blå kjole er penest svarer jeg selvsagt med en enkelt setning eller stavelse. Men av og til kommer det opp spørsmål eller debatter som for meg krever at jeg benytter meg av de verktøyene jeg har, i kraft av mitt språk. For noen uker siden feks var det en diskusjon om bøyningsformer og grammatiske regler her inne. Når jeg leste svarene mine ser jeg jo at kun et fåtall kan skjønne hva jeg sier. Men alternativet hadde jo vært at jeg ikke hadde svart, om jeg skulle ta hensyn til at ikke alle har like god kjennskap til tema. 

Mange ganger må jeg altså begrense bruken av "fremmedord". Men disse fremmedordene er del av min dagligtale, pga mine interesser og min spisskompetanse. Skal jeg utestenges fra å delta i diskusjoner, fordi noen mener at jeg bruker timevis på ett enkelt innlegg, og har synonymordboken lett tilgjengelig? 

søteste skrev:
Det hjelper deg lite med ett flott ordforråd når man er nedlatende i de fleste innlegg man skriver. Jeg er ikke flink i det skriftelige språket, men antageligvis er jeg flink i masse annet. Jeg føler meg ikke truet av deg, vill helst ikke skrive slik om det betyr at jeg må ha en nedlatendeholdning.

Akkurat det jeg tenkte. Tror samtlige av svarene jeg har lest fra tråstarter har vært spydige, nedlatende og i mine øyne på grensen til det barnslige (og vil her understreke at nei, jeg har ikke lest alle trådene så mulig det fins unntak, snakker her om de trådene jeg har lest, og det er en del). Dette virker for meg en som vil provosere bare for å provosere, og ser forbi (med vilje eller ikke?) det som faktisk er meningen  med innlegget i utgangspunktet. De som skrev kommentarene om ordforråd har jo også forsøkt å forklare hva de mente, men hun velger jo å overse det blankt. 

Jeg kjenner jeg bare må le litt av hele HI....

Nei, jeg har ikke mindreverdeighetkomplekser, og Nei, jeg har ingenting i mot at dere bruker det ordforrådet dere har. Det jeg derimot har noe i mot er måten dere føler for å vise det frem hele tiden, for det er ganske tydelig.
Det er flere her inne som er fryktelig nedlatende i hvordan de snakker. Man ser de bruker store ord og skriver tungt til mennesker de er fulstendig klar over ikke har samme kapasiteten, for så å latterliggjøre brukeren når de ikke forstår. Det er ikke "vårt" mindreverdighetskompleks det er noe galt med, det er andres selvgodhet... 

LisseUmmaNuddeAteJam skrev:
Jeg vet ikke hvilken tråd (tråder?) det refereres til her, men må si jeg føler meg litt truffet. Så jeg velger å svare, for å forsvare meg på generelt grunnlag. 

Jeg er er selv en av de som sliter med å uttrykke meg enkelt. Når jeg svarer på medisinske spørsmål må jeg moderere innleggene for å gjøre dem leselige for andre. Det samme i politiske diskusjoner, eller andre spesifiserte diskusjoner. Det avhenger av tema. Spør noen om hvor man får kjøpt fløte eller om rød eller blå kjole er penest svarer jeg selvsagt med en enkelt setning eller stavelse. Men av og til kommer det opp spørsmål eller debatter som for meg krever at jeg benytter meg av de verktøyene jeg har, i kraft av mitt språk. For noen uker siden feks var det en diskusjon om bøyningsformer og grammatiske regler her inne. Når jeg leste svarene mine ser jeg jo at kun et fåtall kan skjønne hva jeg sier. Men alternativet hadde jo vært at jeg ikke hadde svart, om jeg skulle ta hensyn til at ikke alle har like god kjennskap til tema. 

Mange ganger må jeg altså begrense bruken av "fremmedord". Men disse fremmedordene er del av min dagligtale, pga mine interesser og min spisskompetanse. Skal jeg utestenges fra å delta i diskusjoner, fordi noen mener at jeg bruker timevis på ett enkelt innlegg, og har synonymordboken lett tilgjengelig? 

Hva er du utdannet som da? Hvis en av dine arbeidsoppgaver er å formidle slik informasjon til eksempelvis pasienter må det være en ulempe for deg.

Mallory Weiss skrev:

LisseUmmaNuddeAteJam skrev:

Hva er du utdannet som da? Hvis en av dine arbeidsoppgaver er å formidle slik informasjon til eksempelvis pasienter må det være en ulempe for deg.

Vel. Det er forskjell på det man formidler skriftlig og det man formidler verbalt. Verbalt har jeg en helt annen uttrykksform, enn hva jeg har når jeg presenter noe skriftlig. Det henger selvsagt sammen med utdannelsen, men ikke direkte faglig. Det dreier seg heller om teknikken ved å formidle, jeg er vant til å skrive slik at mine medstudenter og sensorer forstår. Og glemmer lett at ikke alle har samme basiskunnskap som jeg har. Derfor bruker jeg mer tid på å tilpasse det jeg skriver, enn jeg bruker på å faktisk skrive det. Ofte "ryr" ordene ut av meg, og når jeg da leser over ser jeg at dette er fagstoff som ikke kan forstås av alle. 

Som eksempel: jeg kan glatt skrive 10 sider om autonomi, brukerstyring og empowerment. Men kun et fåtall her inne hadde skjønt noe. Hadde jeg derimot skrevet om retten til å bestemme selv og viktigheten av at alle mennesker blir hørt i sine ønsker hadde jo langt flere forstått hva jeg skrev om. 

Hehe..så komisk!
Å klare å bruke noen finere ord og og formulere seg greit på babyverden har overhode ingenting med innteligens å gjøre...
Men jada..dere er så smarte så ;-))

LillianneLie skrev:

Tøsa! skrev:

Lykke-Li skrev:
Herlighet, makan til nedlatende holdning har jeg sjelden sett.

Kan det være gunstig for stemningen på et diskusjonsforum å lage en tråd om hvor flink du er til å formulere deg, for så å gjøre et stort poeng ut av at andre kanskje ikke er like store ordkunstnere som deg?

Noen er flinke til å tegne, noen er flinke til å synge, noen er flinke til å skrive.
Heldigvis er ingen av oss like, det er derfor vi kan utfylle hverandre og lære ting av hverandre. Jeg er helt sikker på at hvis du tenker etter så er det noe du ikke er verdensmester i også. 

Tenk så kjedelig det hadde blitt hvis alle uttrykte seg helt likt bestandig, i et så stort forum som dette er så må det være rom for ulike uttrykksmåter.

Jeg synes det er fryktelig trist hvis dine holdninger og utsagn gjør at folk kvier seg for å poste ting her, i frykt for å bli rakket ned på.

Jeg synes rett og slett du skal jekke deg ned et par hakk og slutte å snakke "ned" til andre.
Dette er forøvrig gjennomgående for din fremtreden her, jeg synes sjelden jeg ser noe annet enn spydige kommentarer og sarkastiske bemerkninger fra din kant. 
Er det ikke hyggeligere hvis vi alle kan bidra på den måten vi kan, og "synge med den stemmen vi har"?

Denne tråden ble vel ikke laget for at TS skulle fremheve sitt ordforråd, men heller fordi hun fikk kritikk for at hun er flink til å ordlegge seg i en annen tråd.

Nå må jeg bare få si at Nedsig ikke har blitt nevnt ved navn, og poenget mitt i det innlegget jeg skrev i en annen tråd var ikke å kritisere noen for å være FOR flinke til å ordlegge seg! Hjelpes!
Jeg har allerede nevnt hva jeg mente litt lenger oppë, så for all del - les!

Hadde vel vært litt verre om jeg hadde laget en egen tråd der jeg kritiserte de som er FOR flinke som det sies her til å ordlegge seg! Dette er snakk om en setning som ble nevnt i en parantes, for å komme med et poeng! Så det blir vel tatt litt vel seriøst - dette som det meste annet!

Så det er helt feil å ta tak i noe som blir sagt i en bisetning i en diskusjon?
Må det være en egen tråd om det for at det kan diskuteres videre?

Jeg synes Rekekrekes siste setning er ganske god, selv om jeg ikke er helt enig. Her er vi forskjellige, og vi har ulik erfaring med hvor mye, og i hvilke sammenhenger vi bruker skriftspråket. Ord og setninger som for noen nesten ikke gir mening for enkelte, kan være avsenderens dagligspråk. Det jeg ser, er at det er lov å være etter folk som f.eks Nedsig, fordi hun formulerer seg godt. Men jeg har aldri sett noen si til de som ikke formulerer seg så klart, at 'hei, du uttrykker deg som en femåring, er du helt teit?'. Nesten som at det er lov til å kommentere tynne folk, men ikke tjukke. Her er plass til alle, men det er tydelig at i mange tilfeller er det lett å hakke på avsender hvis den har et rikt språk, enn å faktisk prøve å forstå hva den skriver.

Tøsa! skrev:

LillianneLie skrev:

Tøsa! skrev:

Lykke-Li skrev:

Kan det være gunstig for stemningen på et diskusjonsforum å lage en tråd om hvor flink du er til å formulere deg, for så å gjøre et stort poeng ut av at andre kanskje ikke er like store ordkunstnere som deg?

Noen er flinke til å tegne, noen er flinke til å synge, noen er flinke til å skrive.
Heldigvis er ingen av oss like, det er derfor vi kan utfylle hverandre og lære ting av hverandre. Jeg er helt sikker på at hvis du tenker etter så er det noe du ikke er verdensmester i også. 

Tenk så kjedelig det hadde blitt hvis alle uttrykte seg helt likt bestandig, i et så stort forum som dette er så må det være rom for ulike uttrykksmåter.

Jeg synes det er fryktelig trist hvis dine holdninger og utsagn gjør at folk kvier seg for å poste ting her, i frykt for å bli rakket ned på.

Jeg synes rett og slett du skal jekke deg ned et par hakk og slutte å snakke "ned" til andre.
Dette er forøvrig gjennomgående for din fremtreden her, jeg synes sjelden jeg ser noe annet enn spydige kommentarer og sarkastiske bemerkninger fra din kant. 
Er det ikke hyggeligere hvis vi alle kan bidra på den måten vi kan, og "synge med den stemmen vi har"?

Denne tråden ble vel ikke laget for at TS skulle fremheve sitt ordforråd, men heller fordi hun fikk kritikk for at hun er flink til å ordlegge seg i en annen tråd.

Nå må jeg bare få si at Nedsig ikke har blitt nevnt ved navn, og poenget mitt i det innlegget jeg skrev i en annen tråd var ikke å kritisere noen for å være FOR flinke til å ordlegge seg! Hjelpes!

Hadde vel vært litt verre om jeg hadde laget en egen tråd der jeg kritiserte de som er FOR flinke som det sies her til å ordlegge seg! Dette er snakk om en setning som ble nevnt i en parantes, for å komme med et poeng! Så det blir vel tatt litt vel seriøst - dette som det meste annet!

For all del, det må tas tak i så mye dere bare orker! Men jeg har forklart meg, og sagt at det ikke lå noe vondt bak det jeg sa!
Det var heller ikke ment dødsens seriøs, som jeg også har sagt tidligere. Det var for å komme med et poeng!

Lilleannlie, du sa jo noe fint om det i den tråden du og jeg var i her om dagen. Jeg tror ikke du skal ta over deg denne tråden og tro den er rettet mot deg.

Det å skrive så folk forstår bør jo være av interesse, tenker jeg. Og ting blir fort borte/tåkelagt av for mange fremmedord, poenget i innlegget blir rett og slett borte. 

Jeg føler meg ikke truet på noen måte. Jeg ser bare ikke vitsen med å tåkelegge meningen sin ved å bruke vanskelige ord som veldig mange ikke forstår, når man kan si det samme på en mye enklere måte.

LillianneLie skrev:

Tøsa! skrev:

LillianneLie skrev:

Tøsa! skrev:

Lykke-Li skrev:

For all del, det må tas tak i så mye dere bare orker! Men jeg har forklart meg, og sagt at det ikke lå noe vondt bak det jeg sa!
Det var heller ikke ment dødsens seriøs, som jeg også har sagt tidligere. Det var for å komme med et poeng!

Dette er jo bare nok et eksempel på en fjær som blir til ørten høns. Det er forfriskende og interessant med et rikt ordforråd, men hvorvidt noen har det eller ei er virkelig ikke så viktig i det store og hele i en diskusjon, så vidt jeg ser det. Så lenge poenget kommer tydelig frem og personen har evnen til å ordlegge seg uten å nedlate seg til personangrep og hånlige kommentarer har de min respekt uavhengig av ordforråd

IsThaBeth skrev:
Og lisseudde, jeg vet ikke hva du prøver, men jeg skifter nesten side.

Trenger man å ha en side? Jeg vet ikke hva "din side" er, men jeg tenker at det som er viktig er at de som formulerer seg kronglete og avansert har forståelse for at ikke alle forstår, og at de som ikke har like avansert språkbruk forstår at ofte er de vanskelige ordene skrevet i beste mening, med utgangspunkt i å hjelpe, dele eller diskutere. 

Er det forresten flere som har opplevd å få ordforrådet sitt, og egentlig hjernekapasiteten generelt, voldsomt redusert etter å ha blitt mor? Jeg føler meg stokk dum nå, i forhold til hvordan jeg var for to år siden...

Miriel skrev:
Er det forresten flere som har opplevd å få ordforrådet sitt, og egentlig hjernekapasiteten generelt, voldsomt redusert etter å ha blitt mor? Jeg føler meg stokk dum nå, i forhold til hvordan jeg var for to år siden...

nei, det skjedde ikke fordi jeg ble mor.. det skjedde fordi jeg ble avhengig av dette forumet..

bare sånn for å ha sagt det - så er det lettere å forstå nedsigs nedlatendte innlegg fylt av fremmedord, enn det er å forstå et avsnittsløst innlegg fylt opp med sms-forkortelser og dialekt...

Hvis jeg må velge mellom de to ondene, så velger jeg nedsig any day...

Miriel skrev:

Ja, spesielt det med hjernekapasitet. Jeg gikk på kurs for å lære Koranen utenat da jeg var gravid med eldste. Og fant bøkene igjen fleeere år etterpå, og husket ikke ett ord av akkurat det vi lærte da. Det som sto i boka var totalt ukjent for meg. 

Har forresten aldri lagt merke til at tråstarter har noe spesielt rikt ordforråd...

Back
Topp