Føler du at du blir behandlet bra av leger?

Det har du rett i. Men tror nok ikke de har lov til å gi en mindreårig ansvar for å ta kontakt selv bare.

Da burde de heller ikke gitt meg tilbudet, så uansett ble det feil i den situasjonen. Og i stede for å presse og skamme, burde de spurt om jeg faktisk hadde det bra, hva som var grunnen til at jeg lå med så mange, og fått meg til å føle at det var et trygt sted for en ungdom å komme om man trengte hjelp, samtidig som de fikk samme (om ikke et bedre) resultat. Jeg hadde det ikke bra, og hvis ikke jeg hadde møtt mannen bare noen uker etter dette, tør jeg ikke tenke på hvordan det hadde gått.

Last edited:
Vi hadde en fastlege som aldri var der så hele familien fikk vikaren hennes. Vi alle byttet fastlege etterpå. Han tok oss aldri pp alvor. Følte det ikke var poeng å gå til han

Tja... Var en gang jeg hadde fått time hos gyn for å sjekke at spiralen satt som den skulle, da fastlegen ikke fant trådene etter at jeg selv oppdaget det samme da jeg hadde følt meg veldig gravid.

Jeg kom litt forsinket til timen pga. biltrøbbel, og legen var rett og slett dritsur for at jeg kom seint. Han holdt seg gretten gjennom hele timen, var kort og ekkel, og det er ganske kjipt når jeg faktisk skal kle av meg og opp i gyn-stolen! Stolen stod vendt rett mot døra, og han trakk ikke for gardinen som hang der. Plutselig gikk døra opp (og den går jo rett ut i gangen, så instinktivt trakk jeg beina til meg for å skjule meg. Legen nærmest glefset at det var bare en pleier og ingenting å bry seg om. Videre fortsatte han undersøkelsen, mens jeg var sykt ukomfortabel, uten å si i fra hva han gjorde først (altså stakk instrumenter inn i meg uten noen advarsel først slik jeg var vant til), og informerte like surt om at spiralen var på plass og det var helt normalt at trådene var borte. Jeg gikk derfra og følte meg nesten litt misbrukt, det hele var veldig ekkelt, men jeg var så satt ut at jeg ikke gjorde noe. Skulle ønske jeg hadde sendt inn en klage!

Ellers hender det jeg oppfatter leger som litt frustrert over at man i det hele tatt er der, for eksempel på legevakta, men stort sett har jeg gode erfaringer altså.

Hvor er respekten og etikken hos slike leger?? Blir rett og slett lei meg at man da jobber med mennesker..

Siden vår lege er en kamerat av mannen min, går det bra når vi er der:p
På sykehuset under to fødsler har jeg heller ingenting å klage på.
Og det er det jeg har vært borti.... Bankbank

Å fysj! 12 kg på to uker er jo nesten umulig uansett hvordan man spiser, det må jo alt av helsepersonell forstå! Bra du ble fulgt opp godt av legen da.

Ja ble rett og slett så sjokkert og lei meg at jeg ble helt stille, og det er ikke vanlig :P nei og ikke er jeg overvektig i den grad at folk tenker overvektig. Og hadde jeg vært det fortjener jeg å bli snakket til på en respektfullt måte uansett!

Av noen ja og av andre nei :)

For å være helt ærlig: Jeg ser poenget til legen. Hvis man klarer å ha sex, så klarer man å ta vare på seg selv. Noen er så stakkarslige og hjelpeløse at jeg blir litt satt ut.

Men ja det finnes sikkert leger som ikke er hyggelige!!! Men litt må man også tåle, synes ikke akkurat hennes historie er en av de der jeg blir sjokkert og sint over legen.
Enig. Han kunne sikkert vært hyggeligere, men han måtte jo sette spørsmålstegn. Hun sier at hun var sinnsykt dårlig, hadde feberfantasier og ikke klarte ta vare på seg selv. Ikke hadde hun noen andre til å ta vare på seg heller, men noen hadde tydeligvis vært og hatt sex med henne noen timer før..

Enig. Han kunne sikkert vært hyggeligere, men han måtte jo sette spørsmålstegn. Hun sier at hun var sinnsykt dårlig, hadde feberfantasier og ikke klarte ta vare på seg selv. Ikke hadde hun noen andre til å ta vare på seg heller, men noen hadde tydeligvis vært og hatt sex med henne noen timer før..
Ja nettopp. Skjønner jo at legen setter spørsmålstegn til det.

Ja nettopp. Skjønner jo at legen setter spørsmålstegn til det.

Syntes det er trist at hun har opplevd helsevesenet på denne måten. :-(

Men er enig i det du skriver. Dette henger liksom ikke helt sammen med resten av det hun forteller. Rart at hun ikke forklarer dette nærmere i innlegget når hun går så hardt ut mot legens reaksjon.

Føler meg generelt godt behandlet og de aller aller fleste er supre! finnes så klart unntak som ellers i samfunnet. Når kommer tråden: Er du fornøyd med postmannen/ butikkmedarbeideren/ kunderådgiveren i banken/ feieren? (mener ikke vi seriøst skal starte de trådene, men er så lei av at helsevesenet (spesielt leger og helsesøstere) og bhg og barnevern skal få gjennomgå)

Føler meg generelt godt behandlet og de aller aller fleste er supre! finnes så klart unntak som ellers i samfunnet. Når kommer tråden: Er du fornøyd med postmannen/ butikkmedarbeideren/ kunderådgiveren i banken/ feieren? (mener ikke vi seriøst skal starte de trådene, men er så lei av at helsevesenet (spesielt leger og helsesøstere) og bhg og barnevern skal få gjennomgå)

Det er de som får gjennomgå fordi vi er mest avhengig av god service fra dem. ;) Det har mest betydning for meg hvordan jeg blir møtt av helsesøster, siden det omhandler barnet mitt, enn at postmannen ikke leverer avisa en dag. :P

Fikk kjeft av legen på barneavdelingen da eldstesønnen ble innlagt da han var 1 år. Fikk kjeft fordi jeg ikke hadde oppsøkt lege tidligere... Og i tillegg sende han med mamma og pappa samme dag. Han beklagde heldigvis da jeg fortalte at vi hadde vært på legevakta dagen før, og blitt avfeid med "normal forkjølelse og bortkastet ressurser for legevakt". Mamma fikk samme regla på legevakta før de sendte dem bort på barneavdelingen.

Ellers møtte jeg opp til legen, gravid i syvende måned, 17 år, redd og usikker. Hadde skjult svangerskapet helt til da, og ble møtt av "jaja, abort er for seint, du kan kanskje vurdere adopsjon?" fra min daværende fastlege.
Trist at leger skal dømme i øst og vest. Greit at de kan ha dårlige dager, men da burde de vel holdt seg borte fra jobb! Når man oppsøker lege er man jo gjerne i en sårbar situasjon og ønsker å bli møtt med forståelighet og respekt.

Det samme opplevde jeg da jeg var 17 år og gravid.. Veldig ubehagelig!

Ja faktisk. Var hos en bedriftslege som beordret meg til å kle av meg for å få lytta på meg, jeg måtte til og med ta av bhen!

Har alltid følt meg høflig behandlet heldigvis. :) Noen få ganger har jeg følt at jeg fikk faglig dårlig hjelp, og da har jeg bedt om hjelp fra en annen lege.

Hvis legen virkelig har formulert seg akkurat slik, så synes jeg det er et godt stykke over grensen for hvordan man kan snakke til en pasient. Har likevel stor forståelse for at han blir lei når noen sutrer og klager slik, og det ikke henger helt på greip. "Den du ligger med" er ikke en akseptabel formulering, men det er helt på sin plass å spørre om ikke kjæresten kan hjelpe henne litt synes jeg.

Har opplevd mye rart både hos legen og ved de to fødslene mine. Som oftest nedlatende kommentarer knyttet til min unge alder. Ofte føler jeg at folk tror de bare kan si og mene hva de vil om meg, siden jeg er så ung. Har jeg min mor med f.eks er tonen en helt annen. Utrolig frustrerende egentlig, da jeg mener unge mødre er sårbare nok fra før, og sårt trenger støtte og omtanke fra leger/helsepersonell heller enn å bli dømt.

Jeg har bare blitt behandlet dårlig på legevakten. En gang hadde jeg sanmonella og da ble jeg sendt hjem, for de mente det var omgangssyke og andre gang var jeg høygravid og hadde blodpropp, da mente de det bare var vann i beina. Heldigvis tok fastlegen meg alvorlig og sendte meg til sykehuset dagen etter i begge tilfellene.

Som kronisk syk, så har jeg vært bort i mye rart når det kommer til leger og har mange ganger blitt behandlet direkte dårlig.

Det er de som får gjennomgå fordi vi er mest avhengig av god service fra dem. ;) Det har mest betydning for meg hvordan jeg blir møtt av helsesøster, siden det omhandler barnet mitt, enn at postmannen ikke leverer avisa en dag. :p

Skjønner det altså ;) Men synes det er blitt så mye fokus på det og drittslenging om sykehus/helse. Kvalitet er viktig og det finnes områder for forbedring :) men faktisk så er mye bra også!

Back
Topp