Fødsler

Jeg må bare si at jeg også grugleder meg til fødsel kommer :) Håper bare alt går noenlunde normalt for jeg er litt pysete :P

I mars 2009 hadde jeg akkurat lagt meg til å sove, da jeg hørte et knepp - og vannet fosset ut over hele senga.. Var alene med barnet i magen, og bodde med en god venninne som var alene med sin sønn. Vekket henne, og vannet splæsjet IGJEN! Igjen og igjen gikk det faktisk.. Ble veldig overraska over hvert splæsj :P En times tid etterpå startet riene, og jeg ringte føden.
Venninnen min leverte sønnen til sin mor, og vi dro på sykehuset.
Prøvde først badekar, så lystgass (i sengen altså), og da riene ble VELDIG vonde fikk jeg fentonyl, og til slutt epidural. I fødselsplanen stod det at jeg IKKE ønsket smertelindring :P haha, ler av det nå :P
Etter 16 timer kom jeg til full åpning og pressrier. Men snuppa ville ikke ut. Hjertelyden sank i raskt tempo, og de tilkalte et legeteam. 1-2-3, så løftet de meg på en ny seng og løp på operasjonsrommet. Der fikk jeg spinal, og 7 min etterpå kom snuppa ut med akutt keisersnitt. Hun hadde navlesnoren 4 ganger rundt halsen, men var sterk og klarte seg fint!
Legen la henne til puppen, noe som føltes veldig rart da jeg ikke hadde følelse fra halsen og ned... Og så sovnet jeg.

Vi var på barsel 1 uke pga den kompliserte fødselen, og fordi jeg mistet for mye blod og måtte ha blodoverføring.
Til tross for en litt annerledes og litt skummel opplevelse, så gikk det jo veldig fint! En stor, sunn og sterk jente fikk jeg :) Bein i nesa den dagen, og bein i nesa har hun enda!

Våknet med sykt dårlig mage kl 0300 seks dager før termin. Var på do, og la meg igjen. Ca 05 våknet jeg av rier med 5-7 min mellomrom, dro på sjekk på føden kl 11 og hadde da 3 cm åpning. Slik gikk dagen, samme styrke og regelmessighet på riene, kl 0100 hadde jeg fortsatt bare 3 cm, men da ble det besluttet å sette en epidural siden jeg var så sliten. Anestesilegen kom kl 0230 og da hadde jeg 5 cm. Kl 06 hadde jeg full åpning, men hun hadde snudd seg til stjernekikker og sto bom fast i bekkenet. Etter tre timer hvor hun sto fast fikk jeg drypp samtidig som de satte vakuum på henne. 30 min og et stort klipp etterpå var hun ute ☺ Mistet 2, 5 l blod, så var slapp ganske lenge etterpå, kom meg akkurat ovenpå før jeg ble gravid med lille ;-)

Det er så gøy å lese om andres fødsler :) Gleder meg sånn til å føde, og er litt sentimental siden det er siste gang... For meg er fødselen et stort høydepunkt på graviditeten :) Jeg får et skikkelig kick av det :) Og så er jeg spent på om det blir likt en av de andre gangene eller om det blir helt annerledes denne gangen. Begge de forrige gangene har vannet blitt tatt av jordmor, kanskje vannet går av seg selv denne gang? Så spennende!!!!

Back
Topp