Fødsler

hunnykaos

Forumet er livet
jentene i juni13
VIP
Novemberlykke 2015
Tenkte det ville vært moro med en tråd som omhandler tidligere fødsler og spørsmål knyttet til fødsler.

Ikke alle har en egen fødehistorie, men kanskje noen spørsmål som de ønsker svar på?

Så, fortell din fødehistorie :)

Fødsel 1:

Startet med rier, å løs mage kl 0650..

Reiste inn til sykehuset med en gang å hadde 4 cm åpning.

Fikk epidural som tok bor smertene men den dempet å riene.
Kl 20 ble det tid for press men ungen satt bom fast så han bør tatt med vakum mens det lå to pleiere oppå magen min å presset i tilleg :/

Han kom ut med navlestrengen rundt halsen men heldigvis så hadde han klart å lure armen i mellom

Så alt var fint :) ut kom han 21,06 :D

Jeg har to fødsler bak meg.

Den første i september 2009. Hadde hatt sterke kynnere hele dagen, men tenkte ikke over det. Våkner av en "kynner" og tenker kanskje dette heller var rie. Tar frem en riekalkulator på nettet og oppdager at de er reglemessige. Vekker mannen og tar en dusj, for har hørt at det ofte gir seg med varmt vann dersom det er falske rier. Det øker heller. Drar på sykehuset etter et par timer hjemme. Har da 6cm åpning! Ingen tvil! Legger meg i badekar og er 9cm da jeg ønsker å komme opp. Får akupunktur, men usikker på om det hjalp noe særlig. Var på ABC klinikken på Ullevål så der finnes ingen medisinsk smertelindring. Har etterhvert full åpning, men ingen pressetrang. Tida går og jeg begynner å bli sliten. Det er vaktskifte og inn kommer ei trøndersk jordmor (er trønder selv). Hun skjønner vel at jeg brude ha drypp, men visste også at det ville jeg helst unngå. Sammen med ei annen jordmor og god coaching presser jeg lille ut på litt over en time. Fikk druesukker, banan og saft for å få energi og mannen masserte den ene brystet mens den ene jordmora masserte den andre, dette for å få sterke rier :) Så veldig rart! Han var 3220 og 47cm.

Nr. to kom i juni 2013. To dager før termin merker jeg en rie på badet, slår det litt fra meg og setter meg i bilen med mamma og skulle ut for å handle. Har mange vonde rier på de få km vi kjørte før vi snudde. Var bare hjem en time for de kom med ca 5 min mellomrom. Hadde 5cm åpning ved ankomst. Lå også her i badekar en stund før jeg kom opp. Prøvde saltvansspapler, noe som var ekstremt vondt! Plutselig skjønner jeg at jeg hadde pressetrang og det hadde jeg jo aldri opplevd før! Da gikk det fort! Presset tre ganger og jordmora så håret :) Så ventet jeg over en rie (skjønte vel ikke at jeg hadde en rie, for det gikk i ett med smerter) og på det fjerde (eller femte) presset spratt hun ut som en rakett! Jordmora måtte nesten ta imot i lufta :) Hun var 4060 og 53cm lang :)

Med første så sydde de et pyntesting som jeg ikke merket noe til, med andre hadde jeg ingenting av rifter :)

Føding er magisk syns jeg!

Fødsel 2:

Ble vekket av en rar drøm kl05
Stod opp å gikk på do, da jeg la meg igjen var rekene i full gang :)
Så det var bare å få vekket mann å barn å få de i bilen . Eldste skulle til mormoren så ble en liten kjøre tur :)

Kom inn på sykehuset med 4 cm åpning .
Å da de skulle prøve å ta vannet viste det seg at det hadde allerede gått :p

Ingen smerte lindring denne gang, jeg valgte heller å stå å jobbe meg gjennom riene.

Å kl 11.44 var hun ute :D

Jeg duppet til og med av mellom pressriene ;)

Jeg har født 1 gang :)

Juni 2013: Hadde maserier/modningsrier i noen dager før fødselen. Hver kveld satt jeg med rieteller, men riene ga seg. På dag 3-4 ga de seg ikke den natten, men fortsatte. Jeg forsøkte å sove uten hell. Da jeg hadde hatt rier regelmessig i ca 5 timer, dro jeg inn på føden kl 10. 5 cm åpning, fikk rom.

Var ikke så vondt akkurat da. Fikk ball å sitte på og noe å spise. Samboeren min var med :) prøvde badekar og ved 7-8 cm åpning var det så vondt at jeg sa til samboeren min at jeg kom til å dø :p men det gikk greit. La meg i senga istedet og fikk prøve lystgass. Sov mellom riene! Presset 2 ganger da jeg fikk beskjed om å presse, og babyen ble født etter 16 timer med rier, fødselen var visst helt etter boka. Fikk grad 2 rift, litt sying. Hun veide 3,7 kg og var 51 cm :) med gyllent hår på hodet :joyful:

Våknet kl 04 av et knepp i magen, og vannet gikk. Tok en tur på toalettet, og prøvde å legge meg igjen siden jeg ikke kjente noe til rier. Men kl 05 var allerede riene sterke og med 4-5 min mellom, så da kjørte vi mot sykehuset. Var fremme kl 06 og ble satt på CTG, men pga vaktskifte ville de ikke sjekke meg i frykt for å trigge noe. Ble sjekket kl 08 og da hadde jeg 5 cm åpning og fikk fødestue :)
Fikk klystér og fentanyl, for jeg syns riene var veldig vonde!
Kl 10 ba jeg jordmor om epidural, men hadde da 9,5 cm åpning og det ble såklart ikke noe av. Pressriene mine var akkurat ikke lange nok til å få henne ut, så jeg skulle egentlig bli satt på riestimulerende drypp. Jeg bestemte meg for at jeg ikke gadd å vente lenger, og presset alt jeg var god for. Jenta vår ble født 10.36. 3600g, 49cm lang og 35cm rundt hodet. Siden jeg ikke hørte på jordmor på slutten endte jeg opp med grad 2 av rifter, men det gikk veldig greit å sy og jeg kjente aldri noe mer til det. Heldigvis! ;) Denne gangen skal jeg høre litt mer på jordmor iallefall!! :p

Nr 1 født 14 dager før termindatoen.
Våknet tidlig morning med litt urolig kropp sto opp og tok meg noe å drikke før jeg gikk å la meg igjen. Sto opp kl halv elleve for jeg skulle gjøre meg klar til å ta bussen inn til byen for å treffe en veninne. Var fortsatt veldig urolig i kroppen, gikk på do rett før jeg skulle løpe ut døren, og så at slimproppen kom... Ingen smerter, men jeg var fortsatt veldig urolig i kroppen, og fikk nå litt sånn små stikkinger i magen.. Vurderte å løpe til bussen, men tok heller å ringte føden for å høre med dem... Jeg hadde risikosvangerskap pgr av kolapset lunge 3 uker før, så de ville ha meg opp med en gang, slik at de hadde meg der i tilfelle noe var på gang...
Ringte min kjære, pakket sammen en bok og ett håndkle og satte meg på terrassen for å vente...
Hadde fortsatt ikke noe særlig vondt... Litt stikking...
Da han kom dro vi opp, men måtte sitte 1 time i kø pgr av en ulykke... Vi hadde no god tid...
Kom opp i to tiden.. Kald, rolig og smilende, uten smerter eller noe...
Jordmor ville bare sjekke meg og sende meg på obsposten for gravide.... Men da hun sjekket var det hele 6cm... Hun tilkalte en annen for å dobeltsjekke, siden jeg var i fin form ;) joda 6 cm...
Etter det gikk det ekstremt fort!!! Det kom inn en haug med leger, sykepleiere osv.. Husker veldig lite, men det var kaos, siden jeg måtte ha epidural, gutten måtte bli tatt med tang og jeg fikk ikke lov å presse selv... Pgr av fare for ny lunge kolaps.... Husker bare at jeg hylte om at de måtte klippe meg, og at jeg var helt vekke etter fødsel, for epiduralen ikke virket før etter på :p
Han var født 17.15...

Nr 2. Kom tre dager før termin...
Kjente svake rier mitt på dagen, og forsto at noe var på gang.. Vi dro opp og jeg fikk være der pgr av rask fødsel sist, gjevne rier og 2 cm... Så hun strippet meg og jeg og sambo sovnet på kvelden.. Våknet i ett tiden på natten av sterkere rier, da var fødselen ordentlig i gang! Ville ikke ha noen form for smertestillende, og alt gikk veldig rolig for seg... Men vannet gikk ikke, og tilslutt måtte jordmor ta vannet, og gutten kom ut sammen med vannet :p han var ute litt før 05.00..
Var fin i formen etter på og kunne gå ut fra fødestuen selv :)

Blir spennende denne gangen... Håper på en like fødsel som sist :)

Så gøy å lese! Linselusen: så spennende fødsler!!!

Startet med rier hjemme i senga 00.30.
Mannen trodde først jeg tulla, for hadde sikkert sagt i 1 uke i kveld skjer det:P
Han skjønte fort fødsel var i gang da. Tok seg fort opp.

På sykehuset kom jeg med 6cm åpning.
Var oppi badekaret en god stund. Hjalp og var lindrende. Valgte dog fødsel liggende i senga.
Han var ute 06.08.
Født med parykk;)

Våknet kl 04.00 av et popp, så kjente jeg sildring nedover beina så jeg reiste meg opp så sa det splæsh. Ingen tvil om at vannet gikk :p Ringte føden, og fikk komme til sjekk. Ingen rier så hadde god tid så tok meg en dusj og pakket fødebaggen. 04:30 ca fikk jeg første ri, hadde et par til på vei til sykehuset. Kom fram på sykehuset ca 05.00, da jeg lå på benken fortalte jeg at det trykket voldsomt. Jordmor sjekket åpning og fikk bakoversveis, 10cm. Han lå enda langt oppi bekkenet, så brukte lang tid på trykkefasen. Han stod fast lenge så han ble til slutt tatt med vakuum og var ute 08:50! :)

Tror jeg dropper dusjen denne gang om vannet går :p

Artig lesning. Fødsel nr en begynte med tre dager med maserier. Etter en gåtur i rask oppoverbakke kjente jeg de første riene nesten med en gang jeg kom hjem. Mannen skulle på bandøving og jeg drøyde med å ringe i tilfelle det var tull. Kl 21 ba jeg han komme hjem. Kl 01 dro vi inn. Lurt å vente hjemme en god stund første gang. Det tok ca 7 timet før han var ute. Helt forferdelig. Fikk epidural og det gjorde at jeg ikke kjente pressrier så bare presset når jeg orket. Baby hadde dårlig hjertelyd og fostervann var misfarget så det var stress for meg og min mann. Til slutt ropte jeg klipp for f... Og det gjorde de og ut kom han. Fyttegrisen så vondt. Ikke klipping, men sprenging når hodet står i åpningen.

Nr to startet helt annerledes. Stod på Rema 1000 med ørten bæreposer og en toåring da jeg kjente noe begynte å slidre. Ikke splæsj heldigvis. Dro inn til føden for å sjekke og ble sendt hjem. Ingen rier.. Må da tilbake neste dag for å bli satt i gang. Må d hvis ikke rier starter 24 timer etter at vannet er gått. Tok to piller mener jeg og så ble det non stop rier i 2,5 timer også kom han. Egentlig en ok fødsel, men jeg blir helt panisk av smertene. Jobber ikke med riene, men mot. Ba om epidural og fikk det, men hadde ikke trengt det for han kom rett etterpå. Heftig.

Spennende hvor og når nr tre mld sin adkomst :)

Fødsel nr 1 var utenom det vanlige, sorg og glede, men allikevel en såkalt gjennomsnitsfødsel.

Gikk gravid med eneggere, der Nora døde i uke 23 etter alvorlige komplikasjoner. Måtte bære henne til Thale ville melde sin ankomst. 7 uker senere i uke 30+5 gikk fostervannet til Nora. Lå på sofaen og hørte faktisk en lyd fra underlivet, type "TIKK". Siden det var omtrent bare blod tenkte jeg ikke over at det kunne være fostervann. Bor bare 15 min fra sykehuset, men de valgte å sende legevakt, ambulanse og helikopter. Det så veldig dramatisk ut med blod over store deler av 1 etg.. Fryktet morkakeløsning, men lege og JM kunne etter en sjekk konstantere at det ikke var det. Hadde 1 cm åpning og hadde gått med vonde kynnere hele dagen (les:rier)Så bar det i vei til sykehuset.. Fant ikke pulsen til Thale og jeg husker de minuttene som helt jævlig og trodde jeg hadde mistet henne også.
På fødestua så dem på UL at alt var fint med henne og at det var Noras fostervann som hadde gått. Fordi hun hadde vært død en stund var vannet blodig. Legene passt hele tiden på at ikke Nora skulle komme ut først så hun ikke skulle "forurense" fødselskanalen, så hun ble dyttet litt opp med jevlig mellomrom. Thale lå heldigvis med hodet ned og nærmest fødselskanalen. Etter 12 timer med lystgass og epidural kom bitte lille Thale på 1330 gr og 40cm. Hun skrek og pustet selv, men ble raskt koblet til cpap, venefloner etc og lagt i kuvøse. Nora kom 3 min etter. Absurd, glede og sorg med minutters mellomrom. Ville ikke se henne etter anbefaling fra lege og JM.. Men fikk et minnealbum en stund senere med bilder og fine ord <3 Kom meg kjapt etter fødselen og fikk se Thale etter ca 6 timer. Det var starten på 7 uker på intensiven før vi fikk ta med snuppa vår hjem. Ei frisk og nydelig rampejente på 3,5 år i dag.

Nå håper jeg på et fullgått svangerskap og opplevelsen av å få jenta mi på brystet - slik det skal være <3

Last edited:
Fødsel nr 1 var utenom det vanlige, sorg og glede, men allikevel en såkalt gjennomsnitsfødsel.

Gikk gravid med eneggere, der Nora døde i uke 23 etter alvorlige komplikasjoner. Måtte bære henne til Thale ville melde sin ankomst. 7 uker senere i uke 30+5 gikk fostervannet til Nora. Lå på sofaen og hørte faktisk en lyd fra underlivet, type "TIKK". Siden det var omtrent bare blod tenkte jeg ikke over at det kunne være fostervann. Bor bare 15 min fra sykehuset, men de valgte å sende legevakt, ambulanse og helikopter. Det så veldig dramatisk ut med blod over store deler av 1 etg.. Fryktet morkakeløsning, men lege og JM kunne etter en sjekk konstantere at det ikke var det. Hadde 1 cm åpning og hadde gått med vonde kynnere hele dagen (les:rier)Så bar det i vei til sykehuset.. Fant ikke pulsen til Thale og jeg husker de minuttene som helt jævlig og trodde jeg hadde mistet henne også.
På fødestua så dem på UL at alt var fint med henne og at det var Noras fostervann som hadde gått. Fordi hun hadde vært død en stund var vannet blodig. Legene passt hele tiden på at ikke Nora skulle komme ut først så hun ikke skulle "forurense" fødselskanalen, så hun ble dyttet litt opp med jevlig mellomrom. Thale lå heldigvis med hodet ned og nærmest fødselskanalen. Etter 12 timer med lystgass og epidural kom bitte lille Thale på 1330 gr og 40cm. Hun skrek og pustet selv, men ble raskt koblet til cpap, venefloner etc og lagt i kuvøse. Nora kom 3 min etter. Absurd, glede og sorg med minutters mellomrom. Ville ikke se henne etter anbefaling fra lege og JM.. Men fikk et minnealbum en stund senere med bilder og fine ord <3 Kom meg kjapt etter fødselen og fikk se Thale etter ca 6 timer. Det var starten på 7 uker på intensiven før vi fikk ta med snuppa vår hjem. Ei frisk og nydelig rampejente på 3,5 år i dag.

Nå håper jeg på et fullgått svangerskap og opplevelsen av å få jenta mi på brystet - slik det skal være <3
Oi, visste at du hadde mistet en tvilling, men denne historien fikk meg til å grine :( Hjerteskjærende! Men så herlig at Thale er en frisk og rask rampejente da :)

Oi, visste at du hadde mistet en tvilling, men denne historien fikk meg til å grine :( Hjerteskjærende! Men så herlig at Thale er en frisk og rask rampejente da :)

<3 Veldig lykkelig over at vi fikk beholde ei godjente når sjansen for å miste begge var der tidligere i sv.skapet <3

Jeg skulle på overtidskontroll (14 dager over) den dagen gikk jeg opp til sykehuset. Der fikk jeg bekreftet at jeg hadde 5 cm åpning og at jeg måtte ringe mannen min og komme meg opp på føden...! Jeg ble jo helt satt ut siden jeg ikke hadde noen smerter, bare vanlige kynnere den dagen. Tenkte et sekund at kanskje jeg skulle føde uten smerte;) hehe.. det gjorde jeg ikke) Må si det var veldig rart å gå opp på føden og bli tatt i mot av jordmor og vite at snart så kommer babyen min. Jeg som trodde at jeg skulle få oppleve de "vanlige" tegnene som jeg hadde lest så mye om. Kl 12.00 tok de vannet, en halvtime senere kom riene ganske fort. Det var rier som overlappet hverandre uten særlig lange pauser. Lystgassen ble min bestevenn de timene.
Jeg husker jeg selv fikk trangen til å presse etter en stund, men fikk streng beskjed om å ikke gjøre det før de hadde undersøkt hvor åpent det var. Men jeg var klar og det er jo helt fantastisk hvordan kroppen jobber selv.
Kl 15.23 var prinsen vår ute!
Jeg har hatt en fantastisk fødsel og en utrolig fin opplevelse på barsel som bare har vært gode minner og håper at denne gangen blir like flott!

Fødsel 1 (2 uker før termin):

Svake rier startet kl 00 natt til tirsdag 08/07-2014. Hadde svake rier ut over natta, klarte ikke å sove (av spenning lol) fikk beskjed av føden å komme inn på kontroll kl 08 den morgenen. CTG viste tegn til rier, men fikk noe som så ut til å endre seg noe særlig. Hadde min ukentlige kontroll på onsdagen. Fikk beskjed om at jeg skulle settes igang samme dag, og jeg måtte bli igjen på sykehuset (er bløder så de fryktet noe skulle gå galt så ble ilagt på observasjon). Jeg hadde åpning på halv cm, så fikk satt inn ballong. Den ble tatt ut neste dag kl 2030, og fikk tablett i skjeden. Hjerterytmen til snuppa gikk i sykt høyt opp og den banka 170-180. Så fikk ikke en ny tablett før vaktskifte på fredag morgen. Jeg var 1 cm helt siden ballongen ble tatt ut til fredag morgen. Fikk en ny tablett før vaktskifte, og fikk en ny jordmor etter vaktskifte. Hu så på CTG'en at hjerte til ungen banka 170-180, så det ble bestemt at jeg skulle til fødeavdelingen for å ta vannet og evt få epidural for å gjør prosessen kjappere. Men før jeg fikk epiduralen, kom en annen jordmor (etter vannet var tatt) og sa nei nei, vi må ta keisersnitt. Jeg husker jeg gråt og var helt rød og glovarm. Snuppa kom til verden fredag 11/07-2014 kl 10:14 (10 min etter jeg fikk beskjeden at jeg skulle ta keisersnitt). Fikk vite hva som var årsaken til ks. Hu klarte å få navlestrengen rundt halsen og hjertertymen falt og den banket 55.

Hu er nå en frisk snart 14 mnd gammel dramaqueen, just like how she entered this world :)

Dette var spennende, flott, rørende, til tider trist, men mest av alt vakkert å lese. Som førstegangsfødende grugleder jeg meg!

Som andregangsfødende grugleder jeg meg også :D

Begge mine har hatt en helt forferdelig lang latens fase. Orker ikke skrive så detaljert om de, men regner med det vil ta like lang tid nå :(
Nr 1 tok 24 timer og nr 2 tok 31 timer.

Med nr 1 måtte de til slutt klippe litt og hjelpe litt til med vakuum. Fikk også en del andre komplikasjoner hvor jeg bla mistet en del blod. Måtte også sy ett par sting siden de hadde klipt meg.
Hadde lystgass innimellom som smertelindring.

Med nr 2 så gikk selve pressingen bra og ho var ute på 3 trykk.
Fikk ingen rifter eller komplikasjoner, hadde ingen smertelindring under fødsel nr 2.
Grugleder meg en del nå, også litt ekstra spent siden dette blir på ett nytt og fremmed sykehus for meg.

Våknet på termindagen og dro til jm på kontroll, hun lurte på om hun skulle sjekke meg siden jeg sa jeg hadde kynnere hun trodde kunne være rier, jeg lo bare av det siden det tross alt var termindagen! Dro og kjøpte meg ny bil halvannen time hjemmefra, men måtte ha mange pauser på vei hjem grunnet smerter. Hjemme gikk jeg og la meg for kvelden etter stell i stallen for hesten min etc. Men våknet av at vondtene mine kom med 5-7 min mellomrom. Ringte føden og de ba meg komme. Hadde kun 3cm åpning så fikk dra hjem igjen, sov noen timer. Dro i stallen å møkka for å få fortgang på ting, tok en dusj og reiste tilbake. 6cm åpning! 13 timer senere og masse lystgass var hun endelig ute! Uten komplikasjoner i noen sol helst form!

Back
Topp