Fødselspraten

• Trådstarter Trådstarter Mam
  • Opprettet Opprettet
Vi har snakka om fødsel hver gang jeg har vært der vi :-) første gang snakket vi vel en halvtime om forrige fødsel. Jeg ba om ekstra oppfølging ved første legetime da det ble komplikasjona sist. Og det har jeg virkelig fått! :-)

Sniker fra oktober.
Vil tipse om fødselsboka fra babyverden. Den er liten, lettlest og enkel. Det er også en del til far.
Jeg er selv førstegangs og var veldig fornøyd med hvordan den var skrevet :)

Jordmor spurte bare meg hva jeg tenkte om fødsel. Da var jeg i uke 38+1. Mitt svar var at jeg var veldig klar for at lillemor skulle komme. Hennes konklusjon ble da at jeg var fødeklar og ikke trengte noe mer samtale om fødsel. Jeg ble litt paff, ettersom at jeg er førstegangsfødende og ikke aner hva jeg går til :p

Skal til jordmor på mandag, er då 37+4, rekna med vi snakka om fødsel då. Sambo skal vere med på timen, rekna med han har masse han lurer på :)

Boka 'gravid for første gang' som jeg fikk på gratis helsestasjonen gir etter min mening all info man trenger (nå har jeg riktignok ikke født enda) - bedre info enn den vi fikk på fødselskurs på sykehuset :) tror den er fra Libero i utgangspunktet - anbefales :)

Sniker fra oktober.
Vil tipse om fødselsboka fra babyverden. Den er liten, lettlest og enkel. Det er også en del til far.
Jeg er selv førstegangs og var veldig fornøyd med hvordan den var skrevet :)
Jeg har fortsatt ikke fått den. :(

Kun lege her, så har ikke snakket om annet enn helse, mål og slikt. Var hos jordmor sist graviditet, og følte vel ikke det hadde så ekstremt mye betydning til syvende og sist :-)

Som dokker sikkert skjønne e æ førstegangsfødende, så har jo mye tanka å e vældi nervøs sia man høre så mye rart, å folk som har hatt negative opplevelsa...

Vi får trøste oss med at uavhengig av hva jordmor sier og ikke sier, så blir fødselen som den blir :) Er også førstegangs, men ble ikke noe klokere av fødselssamtalen.

Snakket med jordmor i uke 28 tror jeg! Da forklarte hun meg måtene fødselen starter på.. Hva jeg må gjøre, hva jeg kan forvente, hvorfor kroppen utvikler seg osvosv.. Ting som er viktig å ha og litt sånn basic info! Syns det var greit å få litt input på dette, og ikke bare lese det :)

Min jordmor var et surrehode uten like så jeg fikk heller aldri tatt fødselspraten eller forberedende kurs siden mini kom tidlig. Leste babyverden sin bok, og gikk inn i fødsel med et åpent sinn (og forventninger om at dette kom til å gjøre vondt). Under selve fødselen lukket jeg øynene og konsentrerte meg kun om pust/pressing utifra hva jordmor sa. Klarte å finne en rytme og hadde vel egentlig en drømmefødsel. Fødsel over svangerskap hvilken dag som helst!

Ps: ta gjerne noen samtaler med barnefar om han skal være med på forhånd om hva du tror blir viktig for deg. Når det står på som verst orket jeg ikke snakke og da var det veldig kjekt å ha en som fronter dine ønsker. I tillegg får han starte å mentalt forberede seg. Tips han gjerne om å lese litt rundt fødsel også slik at han vet litt om hva han kan bidra med og hva som skjer. Her fikk mannen sjokk både av navlestumpen som hang fast de første dagene og morkaken

Last edited:
E no 38+1 å har enda ikke snakka om fødsel me jordmor... Hadde førsta time idag, men no har d sæ sånn at æ ligg strak ut me influensa. Så æ kommer mæ selvfølgelig ikke på timen. Fikk ny time fredag heldigvis, men d e jo ikke sikkert æ e frisk nok da heller. Kjenne æ begynne få litt små panikk! Flere som har træge jordmødre, å ikke har prata om fødselen enda??

Sniker fra oktober :) Sett på TV kl 09:35 idag, på kanal FEM er det fødeprogram. Så en episode på tirsdag fra en svensk fødestue. Sikkert like bra som å snakke med jordmor. Ser man flere programmer får man sikkert med seg ulike forløp. Fine fødsler, lange, klipping, hastesnitt osv. Man ser ulike stillinger og smertelindring og hvordan ulike kvinner og menn takler det hele.

Fødselsboken fulgte med i en av apotekpakkene jeg fikk, den fra Apotek1 eller Vitusapotek :)
Har fylt ut et skjema for den, men ikke hørt noe mer. Kommer den så kommet den, kommer den ikke så er det jo ikke krise:)

Men har du hentet apotek pakkene da? De må du hente selv på apotekt :)
Men jeg må vel få en hentebeskjed? Holder ikke å sende inn en papirlapp i posten?

Får de på mail med en gang du har bestilt? Og så printer du den ut for å hente selv
Ikke bestilt vi epost, snailmail. Kan jo forsøke å bestille på nett, men finner ikke ut av hvor. Tips?

Back
Topp